SEO for bloggere – Min guide og selvlærte tips

SEO for bloggere og en guide til SEO optimering af sites.

SEO for bloggere

SEO for bloggere, siger du? Ja, måske er du blogger, og har brug for tips til at øge din trafik organisk, eller måske arbejder du endda for en virksomhed, hvor I kunne bruge lidt tips til at forbedre jeres placering i søgemaskinerne? Måske gør du ingen af delene, men har længe undret dig over, hvad det der SEO egentlig er.


SEO for bloggere og en guide til optimering af online indhold

Derfor tænkte jeg, at jeg vil brygge en lille SEO for bloggere guide sammen til jer, men som altså kan bruges af alle, der interesserer sig for online marketing. Jeg vil også komme lidt mere ind på, hvad SEO er samt hvilken betydning det kan have for en blog som min.


LÆS OGSÅ: SÅDAN TILFØJER DU ET LINK TIL DIN INSTAGRAM STORY – “SWIPE OP”


SEO står for Search Engine Optimization, og er et fancy udtryk for noget så banalt, som at optimere det indhold man leverer. I en bloggers tilfælde er det blogindlæggene.

Vi udgiver jo mange af dem, men kun en brøkdel bliver læst igen og igen, fordi de rangerer godt i søgemaskinerne. Det er jo synd, hvis man har skrevet et relevant og brugbart indlæg.

SEO for bloggere

Jeg er dog ikke ekspert eller uddannet SEO kvinde, men jeg har efterhånden læst så meget om emnet, at jeg kan dele lidt guldkorn, som i alle tilfælde virker for mig.


Mine bedste SEO for bloggere tips:

→ Én af de fejl, jeg selv gjorde i lang tid, var at skrive overskrifter med store bogstaver. Jeg troede nemlig det betød, at flere vil læse mine indlæg, men tværtimod kan det give bagslag. Det er ikke sådan, at Google nødvendigvis straffer dig, men det er irriterende, når man søger det frem via søgemaskinerne. Personligt vælger jeg det ofte helt fra. Folk kan sagtens læse dine overskifter alligevel.

→ SEO Plugins er virkelig en god idé. Jeg bruger WordPress SEO by Yoast, som klarer alt arbejdet for mig. Her kan jeg udvælge et keyword og sørge for mit indlæg er udfyldt “korrekt”. Dvs. jeg bruger mit keyword flere gange i teksten, i overskriften, på mine billeder og i underoverskrifter. Jeg kan også tjekke, at jeg har skrevet tilstrækkeligt med ord i mit indlæg, så Google favoriserer mig over andre. Generelt set handler det bare om at være opmærksom på en masse små tips, som i sidste ende kan gøre en stor forskel, og her er et SEO plugin guld værd.

→ Overvej dit “keyword”, som skal være det ord folk finder dig på via en søgning. Drop de engelske titler eller kunstneriske tekster. Det er der ingen, der søger frem.

→ Det kan også være en god idé, at opdatere gamle indlæg ved give dem nyt liv. Jeg tænkte aldrig i SEO, da jeg startede med at blogge, men det betyder ikke, at man skal undlade at optimere på ældre indlæg. Vær opmærksom på, at det kan tage rigtig lang tid at komme igennem alle indlæg. Jeg har selv godt og vel 500 styk foran mig, og jeg har måske indtil videre overstået 10 %.

→ Brug Google AdWords til at lave en “søgeordsplanlægning”. Her kan du se, hvor mange mennesker, der søger på bestemte ord eller sætninger, og derudfra skrive et blogindlæg. Jeg bruger altid det trick inden jeg laver en overskrift. Sjovt nok søger folk aldrig mest på det, som jeg tror de gør.

→ Affiliatelinks i gamle indlæg kan være en rigtig god forretning, hvis dit indlæg rangerer godt. Hvis du eksempelvis har en opskrift, som hitter på Google, kan du linke til det stel, du viser frem eller bestemte madvarer. Når man ynder at gøre en forretning ud af sin blog, kan det i sidste ende være en god idé. Mange bække små.

→ Jeg bruger ofte den her SEO side til at se, hvad der performer godt herinde og hvordan konkurrencen er i forhold til min blog. Det kan være utrolig lærerigt og en god måde at få overblik over hvor god SEO et site har.

→ Bliv fortrolig med Google Analytics. Det kan måske virke uoverskueligt, men man kan faktisk få rigtig meget vigtig viden derfra. Jeg bruger det især til at se, hvordan mine blogindlæg performer, hvem I, der læser med, faktisk er, hvor I kommer fra og hvor lang tid I bruger på min blog i gennemsnit.

→ Skriv helst ikke indlæg under 300 ord, lav nogle gode underoverskifter og brug keywordet flere gange i indlægget – på en naturlig måde. Husk også at navngive dine billeder via ALT tags.

→ Det er et stort arbejde, når man skal forbedre indholdet, men du kan lige så godt SEO optimere alt, hvad du kan, så dit indhold lever så længe som muligt.

→ Husk at SEO ikke skal være udgangspunktet for blogindlægget. Det vil hurtigt skinne igennem og kan blive meget mekanisk at læse. Skriv det du har lyst til, og hvis det efterfølgende kan optimeres, kan du gøre arbejdet.

Har I nogle gode SEO tips I vil dele eller er det hele bare volapyk? 


P.S Husk også at følge med på min Instagram, hvor jeg deler små hverdagsøjeblikke, min Facebook-side, som jeg opdaterer hver eneste dag samt Snapchat (danica_chloe), hvor I virkelig kommer tæt på.

Del indlægget
Abonner
Giv besked om

Email-notifikationer om svar til din kommentar er slået til som standard. Klik på -symbolet for at slå det fra.

27 Comments
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
View all comments