Svar på spørgerunden // Better late than never

Jeg beklager, at der skulle gå en måneds tid før I fik svar på jeres mange spørgsmål fra spørgerunden, men vi har haft så travlt med andre ting. Men nu er svarene klar. Det bliver lidt et langt indlæg, men synes alligevel det skulle samles frem for at sprede det ud over flere. Det er så irriterende at vente på de andre indlæg, når man bare vil læse alle svar nu 🙂

Hvilket center træner du i, synes det virker til at du går på nogle gode hold- og tak for inspirationen på gymbag, vil bestemt booke tid til træning ude her i sommer?

Jeg træner i Fitness World her i Aarhus. P.t. træner jeg mest på Jens Baggensensvej og det er også klart mit fortrukne center her i Aarhus. Det er enormt stort, og der skal virkelig mange mennesker til før det føles fyldt, modsat mange andre centre. Jeg styrketræner udelukkende lige nu, så holdtræning er blevet lidt tilsidesat. Men når jeg er på hold er det primært Step, Thai Bo, Yoga og Body fit. Jeg synes Fitness World i Aarhus er rigtig gode til at have fingeren på pulsen angående holdtræning. De var et af de første almindelige fitnesscentre til at introducere crosstraining (CrossFit), de har haft TRX hele sommeren, de havde det fantastiske Bikini Bootcamp hold henover foråret og snart får de HIT hold, der har fokus på både styrke og pulstræning. Det skulle være sindsygt hårdt, så glæder mig til at afprøve det.

Hvordan prioriteter du (Danica) din træning med henblik på mængden af cardio over for styrketræning? Jeg ELSKER følelsen af at have svedt max igennem på fx en BodyCombat-time, men jeg føler også, at jeg rent æstetisk (og selvfølgelig også med hensyn til min styrke) får mere ud af styrketræningen.

Jeg må indrømme, at jeg prioriterer styrketræning mest. Men jeg kan heller ikke komme udover, at jeg skal dyrke cardio hvis jeg vil opnå de ønskede resultater. Jeg presser mig bare så meget til styrketræning, at det nærmest er udelukket at dyrke cardio samme dag. Det har jeg ikke kræfterne til. Engang imellem gør jeg det samme dag, men ellers ligger jeg det på mine hviledage fra styrketræning (ofte i weekenden). Her sjipper og powerwalker jeg primært for at få pulsen op. Intervaltræning (HIIT) på løbebånd er klart noget af det mest effektive jeg har prøvet. Jeg går i roligt tempo i 2 minutter, så sætter jeg incline på 13 og farten til 6,5 km. og så går jeg sådan i 2 minutter, hvorefter jeg i 30 sekunder går med en incline på 5 og fart på 5,5 km. Sådan fortsætter jeg ca. i 20 minutter. Det lyder ikke af meget, men det giver så godt og er mega hårdt. Jeg kan desværre ikke løbe, ellers er det også oplagt at gøre i intervaller på løbebåndet.

Hvordan mødte dig og Rasmus hinanden og hvor længe har I været sammen?

Vi mødte hinanden i byen i Aarhus og har været sammen siden 2007, så lidt over 6 år.

Kærlighed

Går du op i mode?

JA! Men hvilke kvinder værdsætter ikke tøj, tasker og sko? Det er ikke noget I får indblik i, men jeg elsker virkelig mode. Jeg er dog på ingen måder en frontløber, men følger de tendenser jeg kan lide. Min stil kan nok bedst beskrives som casual rock med fokus på lækker kvalitet og materialer i kontraster som sort, grå, hvid og generelt bare i den ende af farveskalaen. Jeg er ikke så god til farverigt hverdagstøj. Træningstøj derimod kan ikke blive farverigt nok.

Hvad er dit/jeres bedste køb?

Indenfor mode er det klart min Alexander Wang Brenda taske, mit sølv Michael Kors ur og mine Sam Edelman bikerboots. Jeg bliver aldrig træt af de ting. Rasmus bedste køb er hans Tag Heuer ur, som han fandt til den vildeste pris i Texas.

Hvad er dit/jeres dårligste køb?

Alt fra H&M 😉 Ej, H&M har sådan nogle fine ting, men de holder bare sjældent formen og jeg bliver hurtig træt af det, fordi så mange har det. Så heller spare op til ordentligt kvalitet og ting, der holder længere. Jeg har brugt alt for mange penge i H&M i mit liv. Det eneste jeg køber der for tiden, er børnetøj. Der gider jeg sjældent give masser af penge, da de vokser ud af det på få måneder og der kommer alligevel pletter på hele tiden.

Hvad er dit/jeres drømmekøb?

En Chanel Jumbo 2.55 taske med sølv hardware, en Rick Owens læderjakke og et par Chanel ballerinaer (som forhåbentligt bliver mine, når vi tager på ferie lige om lidt). Vores fælles drømmekøb er nok et hus, men der går nok en del år før vi har råd til sådan noget.

Hvem fandt på navnet Sylvester og hvorfor?

Det gjorde jeg. Jeg sagde det egentligt mest i sjov, men min kæreste er Sylvester Stallone fan (og Arnold fan og Van Damme fan og…), så han var solgt og jeg kunne egentlig også godt lide navnet. Så det blev det og vi vidste det nok ubevidst allerede fra omkring jeg var 4 måneder henne.

Sylvester

Hvilke mellemmåltider har i erfaring med er bedst? Forstået på den måde, hvad der mætter mest og holder jer fra quick-fix-sugar cravings?

Efter vores mening, mellemmåltider der indeholder en masse proteiner, eksempelvis en shake blandet med banan og vand, en hjemmelavet proteinbar, skyr blendet med bær og peanutbutter. Det virker hver gang. Derudover er mit bedste tip til at undgå sukker-/fastfoodfælden, at drikke en kop te (alt fra Puka virker) og spise to stykker mørk chokolade med minimum 80 %. Jeg får det næsten hver dag og så er det intet problem at komme igennem en aften på sofaen uden søde sager 🙂

Dyrker du både cardio og styrketræning samme dag? Og hvis ja, hvad starter du så med?

Det gjorde jeg engang, men er stoppet med det, da det har negativ indvirkning på min styrketræning og omvendt. Den gang jeg gjorde det, gjorde jeg det efter styrketræning, da forbrændingen derfor er skudt igang og kroppen godt varmet op. Men det er meget individuelt, hvad folk foretrækker.

Har du et godt tip til, hvad man kan spise inden en morgentræning, hvis man skal hjem og have ?rigtig? morgenmad bagefter?

En banan og/eller en proteinshake eller måske en hjemmelavet proteinbar? Personligt skal jeg helst have en god morgenmad inden jeg træner, da mit energiniveau ellers er helt i bund. Men mange foretrækker at træne på tom mave/eller ud fra et lille måltid og så tage det store bagefter, og der kunne de nævnte ting være fordelagtige.

Jeg kan ikke finde ud af, om jeg bør smide penge efter proteinpulver. Har aldrig prøvet det før. Jeg vil gerne tabe mig 5-7 kilo, kan proteinpulver være en hjælp?

Jeg vil ikke kaste penge efter proteinpulver, hvis det udelukkende skal bruges som et middel til at tabe sig. Det kan dog være fordelagtigt i en sund kost, men først og fremmest bør man anvende det, hvis man træner en del (gerne med tung vægt), hvor kroppen kræver proteiner. Men du kan jo også få dine proteiner fra andre kilder, så det er ikke afgørende. Men proteinpulver smager godt og er sjovt at eksperimentere med i bagværk og desserter, så vi kan personligt ikke leve uden 🙂

Raw food

Hvad er dit bedste tip, til os der gerne vil tabe sig en smule?

At man skal se det som en permanent livsstilsændring fra start. Lav derfor en kostplan og træningsplan, du også kan overholde, når du har smidt dine kg. Smid din badevægt langt væk og tag i stedet førbilleder og mål dig med et målebånd. Det er langt bedre, da vægten ikke tager højde for hverken muskelmasse, væske, kropsbygning osv. Dyrk en masse cardio, men glem ikke styrketræning. En kombination er rigtig god. Derudover kommer man altså længst, hvis man sætter sig nogle delmål. Lad vær med at gabe for stort. Start med eksempelvis 2 kg., eller at du skal tabe et antal cm. Gør det realistisk og sæt god tid af til det.

Hvordan finder du motivationen til at træne og leve en sund livsstil? Jeg har selv lige født(5 måneder siden), hvor jeg før var meget slank/165cm, 49kg), og nu ikke kan tabe mig(67kg), uanset hvor meget jeg træner og hvor sundt jeg spiser. Jeg træner både frivægte, hold og konditionstræning, gerne en 3-4 gange om ugen. Mit mål er tonet lår og jo mere jeg træner, jo større bliver det, det ligner mandeben og jeg vil gerne have de feminine lår tilbage. Så hvordan kom du igang med at træne og få drømmekroppen tilbage? Er det evt. nogle øvelser, som du kan anbefale?

Jeg er overordnet set motiveret, men der er dage/uger hvor motivationen er langt væk og jeg allerhelst har lyst til leve af pizza og ligge under dynen dagen lang. Men jeg ved også, at den følelse jeg får af det, ikke bidrager til noget positivt. Det er selvfølgelig okay, når man har lyst engang imellem, men det er også nemt at komme ind i en dårlig stime. Jeg tænker derfor på de gode ting, der kommer ud af en sund livsstil. Øget energi til at være sammen med min familie, mere overskud, bedre selvtillid.

Jeg kan ikke forestille mig du får mandeben så hurtigt? Eller det er selvfølgelig et definitionsspørgsmål, men man får selvfølgelig mere muskuløse ben af at styrketræne. Det samme gør sig gældende for spinning og løb. Måske du kunne få en del ud af intervaltræning, thai bo eller step, der alle toner éns ben rigtig flot. Derudover har kosten meget at skulle have sagt, måske du skal kigge den i sømmene? Ligger du for lavt kaloriemæssigt, er den for “hård”? For hvis den er det, kan det også være derfor der ikke sker noget. Det hele skal helst spille sammen.

Signature

Skriv en kommentar

 

4 kommentarer