Lidt om min kostplan og tankerne bag…

Jeg vil selvfølgelig gerne introducere jer for det projekt, jeg er igang med lige nu og kaste lidt lys over de ting, der ligger til grund for min beslutning om at afprøve en kostplan. Jeg har et ansvar over for jer læsere, da det ikke er alle der vil have gavn af en kostplan. Nogen kan måske endda ende i de forkerte hænder hos personer med manglende forståelse, erfaring og/eller uddannelse.

Jeg har siden 1. januar forsøgt at smide mine graviditetskilo. Meget normalt, når man næsten lige har født. Nogen kan smide det via amning, andre kan ikke (mig selv inklusiv). Derfor begyndte jeg i overvejende grad at spise sundt igen samt starte træning op efter fødsel. Jeg spiste ikke efter nogen plan, men brugte blot min sunde fornuft, hvilket også er det jeg er fortaler for. Men efter 8 måneder, hvor der de sidste tre ikke er sket noget med vægten, og jeg var ved at køre død i den samme mad hver dag, tænkte jeg, at jeg vil give det et forsøg. Jeg oplevede nemlig ikke de vilde resultater med min træning i forhold til det jeg vidste jeg kunne opnå, og så er det jo lidt spildt at besøge fitnesscenteret 4/5 gange om ugen.

Jeg kontaktede derfor Susan, efter at have fulgte andres resultater via blogs og Instagram med stor interesse. Det så “nemt”, tilgængeligt og sundt ud, hvilket alle er vigtige parametre for mig. Sidste mandag startede jeg så op, og jeg må indrømme at det var noget af en omvæltning. Jeg skulle købe en masse nye ting ind og vænne mig til, at spise langt oftere og mere fiberrigt. Min grund for at afprøve en kostplan (i øvrigt træls ord, kan bedre li’ madplan) var (udover at smide et par kg.), at spise mere varieret. Jeg er lidt doven i et køkken og spiste førhen altid havregrød til morgen, rugbrød til frokost og kød/grovpasta til aftensmad. Kedeligt! Jeg fik ikke nok grøntsager/frugt og spiste måltider, hvor proteinpulver fyldte lidt for meget. Man kan sige, at mit ønske var at søge mod mere naturlige fødevarer og samtidigt huske at spise regelmæssigt. Med et lille barn kunne jeg nemlig ofte udskyde det til senere, og så er man pludselig vildt sulten og går amok i kulhydrater.

lidt-om-min-kostplan-og-tankerne-bag0-1
Uge 1:

Vægt: 63 kg.

Jeg har også taget førbilleder i bikini, men de kommer altså ikke på bloggen før jeg har mine sidste efterbilleder. Det er jeg for genert til lige nu 🙂 I må nøjes med et førbillede påklædt, selvom det egentlig slet ikke viser min reelle krop. Man ser altid betydeligt bedre ud i tøj, der strammer ind end intet tøj. I kan derfor ikke bruge det til så meget.

Uge 2:

62,2 kg. (-0,8 kg. for 7 dage)

Jeg ved godt at vægten ikke siger så meget, og der er mange ting der spiller ind. Jeg tager primært udgangspunkt i mit spejlbillede + ugentlige billeder, men har alligevel valgt at bruge vægten således jeg kan se om jeg bør indtage mere mad eller ej. Jeg har ingen ide om hvad jeg ligger på af kcal. hver dag, hvilket også er ligemeget. Så længe jeg er mæt dagen igennem og ser resultater i spejlet.

Mål:

Mit mål er, at få en fladere mave og opnå en mere tonet krop. Derudover er det også mit mål at spise massevis af grøntsager hver dag (det gjorde jeg ikke rigtig før) og eksperimentere mere med min mad. Den første uge syntes jeg det var hårdt med al den forberedelse, men allerede nu synes jeg det er langt sjovere og nyder for første gang at lave min mad. Jeg spiser mere lækkert og farverigt end nogensinde før!

Ting jeg har været overrasket over:

Hvor dyrt det er at handle ind til alle de nye ting. I uge 2 er det selvfølgelig meget bedre, da man har frosset ting ned og er mere forberedt. Jeg har også været overrasket over, hvor ofte jeg skal spise. Synes hele tiden jeg spiser (det er ca. 7 måltider om dagen) og jeg har haft lyst til at droppe et mellemmåltid i ny og næ, men det kommer jeg jo ingen vegne med. Jeg skulle jo nødigt få for lidt næring. Derudover havde jeg meget hovedpine de første par dage og det var ekstra hårdt til træning, da jeg ikke får de samme mængder kulhydrat som før. Min krop var gået i detoxmode.

Til gengæld kan jeg ikke få armene ned over, hvor lækkert Susans stenalderbrød og grovboller er. Eller at æble med kanel og peanutbutter smager som slik. Eller hvor hurtigt jeg kan se, at mine mave synes fladere. Og hvor vild jeg er med at starte dagen med ingefærte!

Tidshorisont:

Jeg forsætter indtil jeg har nået min mål, og så er det planen at jeg bibeholder meget af planen/opskrifter/måltider, da det jo fungerer godt 🙂

Er der noget specifikt I gerne vil se mere til i henhold til min madplan? Jeg skal nok lave en update engang imellem ligegyldigt hvad.

Signature

Skriv en kommentar

 

35 kommentarer

  1. Hvor er det fedt, at du allerede kan se at maven svinder ind ad 🙂 Jeg er selv lige startet i dag, også på Susans kostplan, og er SÅ spændt på hvornår jeg kan se resultater 🙂

    Hvor tit træner du om ugen nu hvor du er startet på kostplanen? Og hvad træner du? 🙂
    Jeg kan godt tænke mig, at høre om du har kunnet mærke andet på din krop? Fx mere energi, renere hud m.m. 🙂

    Jeg glæder mig til at følge dig 🙂

    1. En del af det er sikkert også væske, hvilket gør maven synes fladere, men jeg er alligevel glad da det stadigvæk er fremskridt 🙂 Fedt du også er igang, hyggeligt når man kan følges ad.

      Jeg træner 4/5 gange om ugen. Ca. 3/4 gange styrketræning og 1/2 HIT. Derudover langecykelture, powerwalk, TRX, træning herhjemme osv. Ja, klart mere energi nu. Ingen indvirkning på huden til gengæld, men jeg døjer også meget med hormoner efter fødsel, så jeg er på Tetracyklinkur for tiden :/

  2. Rigtig godt indlæg!

    Jeg skal også selv have købt Susans plan her en af dagene, så jeg glæder mig super meget!
    Men hvor meget dyrt er det lige det er? :O det er da ikke sådan at et er sygt meget dyrere, vel? 🙂

    Smiles,
    Maia/www.fitskinnyandhealthy.wordpress.com

    1. Altså en kostplan? Den koster 500 kr., hvilket jeg ikke synes jeg dyrt sammenlignet med andre steder. Det der koster lidt, er at handle ind, men det vil det altid gøre når man skal til at starte med noget nyt. Det er ikke fordi man skal købe dyre fødevarer, man skal bare have en del i sit hjem og specielt frugt/grøntsager er dyrt synes jeg. Jeg synes pengene er godt givet ud for det man gør mod sin krop 🙂

      Glæder mig til at følge dig 🙂

  3. Jeg spiser jo også efter en madplan lavet af Susan, og er enig med dig, Ingefær te er et hit!!!
    Skal også ha’ lavet en opdatering på bloggen, da jeg selv synes det er sjovt, at følge med i fremgangen.

    Og ja min mave er også blevet fladere 😀

    1. Jeg vil elske at læse en opdatering 🙂 Og fedt med din mave! Det går hurtigt 🙂

    1. Noteret 🙂 Jeg vil lave et indlæg på et tidspunkt, hvor jeg viser lidt forskelligt jeg spiser 🙂

  4. Jeg vil glæde mig til at følge med fra sidelinjen! Det lyder som et spændende projekt, som forhåbentlig også bærer frugt i sidste ende. Fedt at du gjorde noget ved din egen utilfredshed 🙂

    1. Det skal nok bære frugt 🙂 Ja, hvis man er utilfreds eller vil ændre i sine vaner, er det bare med at gøre noget ved det 🙂

  5. Hvor er det fedt, at du har overskud til at gå i gang med det!

    Jeg kunne godt tænke mig nogle eksempler på mellemmåltider.
    Jeg mangler nemlig indpiration til nogle sunde mellemmåltider, som også mætter lidt.

    Held og lykke!

    1. Jeg har nok mest overskud fordi jeg stadigvæk er på barsel og min søn er i vuggestue, ellers vil det være meget sværere at få til at passe ind 🙂

      Noteret med mellemmåltider 🙂 Men generelt består mine af smoothies, stenalderbrød med pålæg, avokado+hytteost, æbel/kanel/peanutbutter, hummus/gulerødder og meget andet lækkert 🙂

  6. Kunne rigtig godt tænke mig at høre mere om din snack æbler, kanel og peanutbutter? Sammen eller hvordan?
    Jeg mangler også inspiration til nemme frokoster, da jeg typisk er på rugbrød, hvilket jeg finder kedeligt… 🙂

    1. Ja sammen 🙂 Du skærer et æbel i både, drysser kanel ud over og så en teske peanutbutter du dypper dem i. Så lækkert 🙂

      Frokost er altid svært, så der skal nok komme lidt inspiration.

  7. Jeg er også på kostplan lige i øjeblikket, dog på VBK 2.0 (Verdens Bedste Kur) og har på den første uge tabt mig 1 kg 🙂

    Hvilket er super eftersom jeg har ligget syg derhjemme og ikke har rørt mig overhovedet. Nu gælder jeg mig bare til at få gang i min træning også og så se hvad der sker 🙂
    En af de ting jeg synes er sværest er faktisk også mellemmåltiderne, især fordi jeg ikke rigtig er så sulten udenfor ‘hoved’måltiderne men det er måske bare fordi jeg ikke har fået trænet eller siddet til timelange forelæsning i sidste uge..

    1. Sejt gået! 😀

      Prøv at tænk når du så begynder at motionere, så sker der virkelig ting og sager.

      Man kan godt føle man skal spise konstant, men det virker for mig, for så bliver jeg aldrig helt vildt sulten og craver et eller andet vildt.

    1. Jeg tænker at give indblik i nogle dage madmæssigt, så I kan se hvad jeg spiser når det er lowcarb og når det er highcarb 🙂

  8. Jeg glæder mig til at følge dine fremskridt og se før/efter billedet når du engang er tilfreds 🙂

    Hvordan skal du træne når du er på den her madplan? 🙂

      1. Jeg kommer ikke til at dele min kostplan, da den er udarbejdet specifikt til mig, mit træningsniveau og mine målsætninger. Så den vil nok ikke give så meget mening for andre 🙂 Men jeg vil helt klart give indblik i en dag madmæssigt

  9. Jeg smiler lidt… Fordi…

    – Jeg bryder mig heller ikke om ordet kostplan! For mig lyder det koldt, kedeligt og kynisk – hvor jeg ser mad som varm, spændende og inspirerende! Her kører vi madplan – det betyder at vi begynder at spise mere og mere alsidigt – og jeg propper alle mulige forskellige smagsoplevelser ind og en masse grøntsager. Af en eller anden grund virker det som det er det eneste rigtige, når man har et barn! (og så bliver det bare lettere at tælle kalorier, når man har sat x antal af til aftensmaden – udregnet..)

    – Naturlige ingredienser og råvarer… Jeg tror det er noget man går mere op i, når man er blevet mor… Jeg begyndte i alt fald at gå meget mere op i det efter jeg fik Sputnikken! – og jeg nyder virkelig at arbejde med gode naturlige råvarer – ikke helligt – men jeg har det nu godt med det…

    Så forstår dig!

    1. Nej, det er et forfærdeligt ord, der lyder nærmest toturagtigt :/ Så madplan it is.

      Og tror du har helt ret i dine betragtninger. Jeg har aldrig gået så meget op i naturlige fødevarer og økologi som nu. Det er dyrt men også fedt, at man gør sig de overvejelser 🙂

    1. Det fungerer i hvert fald for mig, og man får jo virkelig blod på tanden når man begynder at se resultater 🙂

    1. Det er faktisk bare 2/3 skiver frisk ingefær, der trækker i kogende vand i en 10 minutter, som man så drikker 🙂 Simpelt men godt!

  10. I do not know whether it’s just mme or if everyone else encountering problems with
    your blog. It appears like some of the written text within your content are running off the screen. Can somebody else please provide feedback and let me know if this is happening to them as well?
    This might bee a issue with my internet browser because I’ve had this
    happen previously. Thankk you

  11. And even with a little helper spreading crumbs, the Shark can not be outdone.
    People who love to cook prefer to have gadgets that will make your life easier in the kitchen. Regardless how big or
    small the occasion is, you always make sure that you furnish guest with sumptuous food
    and delicacies to please them.

  12. I used to be recommended this blog via my cousin. I am
    not sure whether this put up is written through him as no
    one else recognise such special about my difficulty.
    You are incredible! Thanks!

  13. Almost to the purpose of frustration and wanting to walk out, I used
    to be shocked these had been the directors of among the Memory Healer Guide largest
    SBDC offices within the nation. Finally we made some headway and lots of stayed afterwards to continue the conversation as a result of
    they knew Reminiscence Healer Program franchising was a serious problem
    with their clients who are available in for counseling usually previous to getting an SBA mortgage or putting collectively a business plan for a franchised
    business.

  14. Luckily, that only survived for 1 5 years. Currently I will only go through the news stream about the portfolio websites,
    since the vast majority of the -clutter is finished. I’m not asking from Yahoo Financing for
    efficiency. It’s not bad enough that I could bypass on the
    few outstanding low quality media resources. On top of that, that you do not need to make any payments so long
    as you continue moving into that home, and benefits and your Social Protection will not
    be suffering from the amount of money that you will be acquiring.