Madplan update // Uge 5

Endnu en uge er gået og den har været lidt on/off. Ikke fordi jeg har gjort noget forkert, men fordi den satans vægt er dum. Derfor bruges den ikke længere. Jeg har “kun” trænet tre gange i denne her uge, hvilket skyldes jeg har haft travlt og en enkelt dag gad jeg slet ikke. Så heller lytte til sin krop og sit humør, og gøre hvad der passede mig den pågældende dag. Nogen gange kan det faktisk godt være svært at overskue træning, især hvis man skal træne alene, har sovet i 6 timer med mange opvækninger af baby og samtidigt har massiv hovedpine. Så hjemme blev jeg en dag 🙂 Det skal der være plads til.


Uge 4:

Vægten er valgt fra, da den er fuldstændig unfair og utilregnelig. Jeg har derfor helt droppet min “nysgerrighed”, da det faktisk kunne gøre mig i dårligt humør og det gider jeg simpelthen ikke. Derfor har jeg indsat følgende billeder for at illustrere, hvad lidt ændringer kan gøre. Billeder er taget i henholdvis uge 1 vs. uge 3, så det er nogle uger siden. Men håber de alligevel kan give et billede af det, selvom de er taget med iPhone.


Tanker: 

Mine første tanker i den her uge var, at der godt nok er mange der er hoppet på en madplan/kostplan, mig selv inklusiv. Det er spændende. Jeg er ikke ligefrem frontløber, tværtimod;) Men man lader sig jo inspirere af andre.  Ikke desto mindre synes jeg ikke man bør dele sin plan. Den er udarbejdet til én person og tager udgangspunkt i deres behov, hvorfor jeg ikke kan se nogen fordel i det. Tværtimod kan det skabe diskussion om den måde det gøres på, manglende forståelse eller i værste tilfælde, utilstrækkelighed, blandt læsere. Jeg er heller ikke fortaler for, at udelukke specifikke fødevarer eller drikke fra en kost, men vi anvender alle forskellige tilgange og det må vi respektere. Derfor synes jeg det er personligt og ikke noget man bør dele. Man kan sagtens give indblik uden at blotte det hele. Men det er bare min holdning og jeg synes det er helt fint at andre ser på det anderledes 🙂

Jeg kan anbefale jer, at læse dette indlæg som Anne Sofie skrev forleden. Det rammer virkelig plet med de tanker jeg selv har.

Hvad tænker I om hele madplan-/kostplanefterspørgslen, og at så mange hopper med på bølgen? Er det god inspiration eller kan det have en negativ effekt?

 

Skriv en kommentar

 

20 kommentarer

  1. Hvor ser du bare godt ud! 🙂 må jeg spørge hvad den/de største forskelle er fra før du startede på kostplan feks. Mindre fedt i mad osv.

    For synes jo også du virkede til at spise meget sundt før 🙂

    Men super godt arbejde!

    1. Selvfølgelig 🙂 Og tak.

      Jeg får faktisk mere (sundt) fedt end før. Mit “problem” var, at jeg ikke spiste varieret og alt for mange kulhydrater. Derudover kunne jeg nemt spise usundt flere dage om ugen, og jeg følte mig enormt oppustet og havde mavekramper. Samtidigt fyldte proteinpulver/proteinbarer lidt for meget og jeg var lidt for doven i et køkken 😉 Men jo, vil mene jeg spist okay sundt før, men nu spiser jeg mere, oftere, mere grønt, mere fiberrigt og føler aldrig en kæmpe sult 🙂

  2. Nu har jeg selv fulgt Susans madplan siden 9 september, så jeg er vel også med på denne bølge.
    Det er dog ikke noget nyt for mig i den forstand, for jeg har virkelig prøvet mange forskellige øndringer i kost/madplaner i løbet af de sidste 10 år. Nu er det så bare blevet nemmere at dele med alle andre pga. de sociale medier, så derfor går der måske lidt inflation i det.

    I øvrigt har jeg også pakket vægten væk. Den står nu oven på et skab, og jeg tager den ned en gang i ugen ca. 🙂

    1. Og det er fedt, du selv har opnået resultater 🙂 Jeg følte, ligesom dig, at det var min sidste udvej, da min egen mad ikke fungerede. Det er også skønt at følge andre via sociale medier.

      Ja, vægten er dum 😉 Prøver at undgå den.

  3. Man kan virkelig se der er sket noget – hold da op! Godt gået søde Danica 🙂

    Mht. til det med kostplan, så synes jeg kun det er en god ting at folk vil have det uanset om der er en tendens eller ej. Hvis det kan hjælpe folk på vej mod deres mål mod et sundere liv, er det da kun en god ting. Også synes jeg det er lige meget om alle gør det for tiden.

    Jeg har gjort det i et år nu, og det fungere for mig. 16 kg smidt 🙂

    Men dermed sagt, så har både dig og Tine fået lavet kostplan, så jeg tror i er med til at starte tendensen, idet så mange følger jer og man ser jeres fremskridt, så er det klart læserne bliver inspireret og får lyst 🙂

    http://www.getfitinspiration.dk

    1. Misforstå mig ikke, det er ikke noget negativt 😉 Det er bare interessant, at vi er så mange (mig selv inklusiv), der tyer til professionel hjælp. Jeg var langt fra den første, der hoppede på bølgen eller delte det på bloggen, tværtimod er jeg dog nok en af de sidste, så tror ikke man kan tilskrive mig noget som helst. Jeg blev selv inspireret af Tine 🙂

      Jeg synes det er positivt, at folk gør noget ved det og prøver at få sundere vaner, men jeg synes dog ikke det er nødvendigt at dele hele sin plan, både kost og træning, da man også skal medtænke de konsekvenser det har for andre 🙂

      Så intet surt opstod fra mig, men blot en generel betragtning, der også udsprang af Anne-Sofies indlæg 🙂 Det er udelukkende positivt.

      1. Så misforstod jeg det nok bare – godt at høre det var positivt 🙂

        Men jeg er HELT enig i det med at dele sin kostplan, jeg har heller ikke delt min på bloggen af de årsager der er blevet betalt for at den er udarbejdet specielt til mig og mine mål, samt derudover bygget på hvad jeg lide, og hvad der ikke er godt i forhold til min irritable tyktarm.

        Så på det punkt er jeg HELT enig 🙂

        Men jeg er da os selv kommet til at spørge om jeg må se folks kostplaner, og det gjorde jeg os her på din blog. Men det var ikke ment på den måde, det var mere i form af hvad du f.eks. spiser på denne plan, som du jo så også har lavet et fint indlæg omkring.

        Så jeg tror det er et blandet farvand med folk som mig der søger inspiration, også andre der gerne vil have hele planen fordi de tror det passer på dem 🙂

        1. Det er nok også mig, der ikke har været præcis nok 🙂 Det sker, når man lige skriver som man tænker.

          Jeg følger jo også din blog, og du har fulgt en kostplan rigtig længe, og din blog vidner om det bare virker for dig perfekt, hvilket er fedt. Men jeg synes også det er fedt du ikke deler hele planen, da man nemt kan komme til at opfordre andre til at følge den. Nogen kan sagtens bruge det som inspiration, men jeg tror desværre også nogen kan komme til at følge den slavisk eller føle sig “forkerte” med deres egen mad.

          Jeg forstår godt folk spørger og er nysgerrige, det er jeg også selv, og jeg synes sagtens man kan give indblik i en dag eller nogle af måltiderne, uden at dele en hel plan 🙂 Så får folk inspiration og man opfordrer ikke nogen til noget 🙂

  4. Hvor man kan dog bare se forskel på billederne. Der er især sket en stor forskel på dine ben og fin mave. På trods af at jeg synes du var rigtig pæn og at din krop var flot før, så kan man tydeligt se hvad et par uger kan gøre hvis man sætter sig nogle mål. Desuden er dine kraveben umådeligt smukke og markerede. Det ville jeg selv ønske at mine var. Du er så smuk, Danica!

    1. Hold da op, hvor er du sød:-*

      Jeg synes det er meget tankevækkende, hvor meget ens krop kan ændre sig uden det kan ses på vægten. Så vægten er ubrugelig og billeder er vejen frem 🙂 Min mave er klart der jeg kan se mest forskel. Jeg var egentlig også okay med det som før, det er jo naturligt man har lidt mave/ekstra fedt efter en graviditet. Derfor var mit grundlag heller ikke at ændre min krop, men derimod at spise mere varieret og naturligt, og så er kropsændringerne jo bare en sidegevinst 🙂

      Det med kravebenene er dog genetisk og tror altid det vil se sådan ud, om jeg vejede 55 kg. eller 75 kg. 🙂 Lidt ligesom nogen har mellemrum mellem benene eller aldrig kan tage på i ansigtet.

  5. jeg har ikke så meget lyst til at forholde mig til udviklingen indenfor brugen af kostplaner, da jeg som udgangspunkt er modstander af det. Jeg bryder mig ikke om tanken om, at “styre” sin kost så meget. Livet er uforudsigeligt, og jeg kan slet ikke forstå, at folk kan leve under sådanne kostplaner. Hvad gør man, hvis en veninde banker på døren med noget hjemmebag? Eller man er på besøg hjemme hos mor og far, og de serverer god og lækker mad? Ja, så gider jeg personligt ikke at sidde og begrænse mig selv. Jeg HAR prøvet at være på diverse slankekure, og jeg “falder stadig i” og får lyst til at prøve det af igen, men det fungerer simpelthen ikke for mig i længden. Jeg kører sur i det, og er egentlig også modstander af, at kosten kommer til at være et så styrende og dominerende element i mit liv. Mit liv er IKKE træning og kostplaner. Mit liv er kærlighed, studie, venner, veninder, familie osv. Jeg tror langt mere på almindelig sund fornuft og mådehold, og øver mig hver eneste dag i at bekræfte mig selv i, at mit værd som individ og menneske ikke ligger i hvorvidt jeg vejer 58 kg eller 65. Det er måske lidt “groft” sat op, og hvis kostplaner fungerer for dig, og andre, er det da helt sikkert vildt godt! Jeg kan bare godt blive noget så sørgelig til mode, når jeg ser, hvor meget folk lader deres liv styre af træning og mad.
    Når det så er sagt, vil jeg altså også godt lige benytte lejligheden til at sige, at du er en sindssygt smuk kvinde! Jeg synes du har et vildt flot ansigt og krop, og du ser simpelthen så veltrænet ud. Smuk er du!

    1. Jeg er faktisk enig med dig langt henne ad vejen 🙂 Jeg synes nemlig heller ikke det skal være sådan man skal begrænse sig selv eller ikke kan tage ud med nogen, fordi man skal spise noget bestemt. Nu ved jeg ikke hvordan andre planer er lavet, men i min er det tilladt at spise andet end det der står på planen. Så skal jeg besøge nogen spiser jeg deres mad og i dag var jeg både til brunch og i bio og spise bland-selv-slik. Nogen gange kan jeg også vælge en sundere løsning selvom jeg er ude, det afhænger lidt af hvor meget jeg allerede har tilladt mig 🙂

      “Problemet” for mig, har nok været at jeg så bare spiste for usundt før, når jeg ikke havde noget at forholde mig til. Nu er jeg ikke uddannet og derfor følte jeg, at jeg havde brug for hjælp fra en, der havde styr på det. Man kommer langt med sund fornuft og en madplan er heller ikke nødvendig, men hvis man gerne vil lære at spise mere varieret/tabe sig/opnå andre mål, kan det være et rigtig godt udgangspunkt 🙂

      Madplaner er dog ikke for alle, overhovedet ikke, og derfor tror jeg, at det er vigtigt man selv forholder sig kritisk til det og ikke deler for meget ud, for hvem ved hvad effekt det kan have på andre. Og jeg er enig med at sundhed ikke er lig med en bestemt vægt eller kropsudseende. Det er så meget mere og i den grad også både kage, TV i stedet for træning eller hvad man ny lyster den dag 😀

      Og tusind tak for dit kompliment, det varmer virkelig meget :-*

  6. Jeg tror ikke det som sådan er en sundhedstendens. Jeg tror den store efterspørgsel af kostplaner er grundet i, at mange måske ikke har turde tage skridtet, eller som måske ikke har haft succes med andre kostplaner, hvorfor de så måske har opgivet at tage kampen op. At der så er så mange, der er begyndt at ligge “før/efter-billeder” ud på diverse sociale medier, tror jeg er med til at motivere dem, som har brug for et ekstra skub og måske har brug for at se, at kostplaner virker (med den forudsætning at man følger dem), når de er “skræddersyet” til en selv og ikke andre).

    Selvfølgelig er den eneste vej til “et sundere liv” og “drømmekroppen” ikke kun gennem en skræddersyet kostplan, og det går jo også an på, hvad man vil opnå ud fra denne. Er det vægttab, vægtforøgelse, optimering af ens træning gennem kost eller noget helt andet? Der er jo en grund til, at man ikke har nået sine mål på egen hånd, hvorfor mange vælger en kostplan (mig selv inklusiv).

    Jeg er lige startet på en kostplan lavet af Susan, og det var bl.a. pga. de mange “før/efter-billeder”, som florere på instagram, der gjorde jeg tog kontakten til Susan. Personligt virker det ekstremt motiverende for mig, at kunne følge andres vægttabsforløb (småt som stort), og giver en en følelse af “hvis de kan, så kan jeg også”!

    Jeg tror, vi skal passe på med at kalde alle ting “sundhedstendenser”, blot fordi de er meget oppe i tiden. Kostplaner er jo været udarbejdet i rigtig mange år, men eftersom de sociale medier bliver mere og mere populære, er det jo klart, at man hører mere til det, end man gjorde førhen.
    I sidste ende kan selve ordet “sundhedstendens” blive forbundet med noget negativt, og det er ikke alle sundhedstendenser, der er det, hvis blot man har en kritisk, fornuftig og positiv tilgang til tingene.

    Stor respekt og highfive til alle dem, som gør noget for dem selv inkl. dig! Sikke nogle flotte resultater, flot arbejde! 🙂

    1. Jeg tror faktisk du har ret 🙂 Har aldrig tænkt over, at sundhedstendens kunne klinge negativt, men kan sagtens se hvad du mener, så har ændret det, for sundhedstendenser er jo ofte en god ting. Vi tillægger det jo selv en betydning og jeg ønsker i hvert fald ikke det skal være negativt.

      Jeg tror du har ret i, at man måske før har set en madplan/kostplan som en sidste udvej eller som et nederlag, men nu er det derimod helt okay at erkende, at man ikke selv kan gennemføre. Det kunne jeg ikke, og mange andre har heller ikke kunne. Det er et eller andet sted også rart, at nogen gør arbejdet for én 😉 Så skal man ikke forholde sig til så meget og man kan se via andre, at det virker så længe man overholder det. Det er jo motiverende og det der fik mig til at hoppe med også.

      Håber du opnår de ønskede resultater med din plan 🙂 Alt held og lykke herfra.

    1. For en lille uges tid siden lavede jeg sådan et indlæg, måske du kan finde inspiration der? 😀

    1. Hej 🙂 Den findes desværre ikke nogen steder, men jeg har givet indblik i hvad jeg kan spise i løbet af en uge for nyligt 🙂

  7. Jeg tænker lidt over det du siger med vægten.. Det er det bedste fif jeg længe har hørt! Tak 🙂 Jeg har selv haft rigtig meget lyst til at tone min krop, da jeg snart skal i bikinien.. Jeg har arbejdet på sagen, men følte bare hele tiden vægten gik den forkerte vej og så mister jeg hurtigt min motivation når nogen vifter med en cookie foran næsen på mig. Jeg tror jeg vil droppe vægten og give den alt den gas jeg kan i træningscentret, på cyklen og med den sunde kost de næste tre uger inden afrejse til varmen – hvis jeg kan få et resultat, der bare er halvt så flot som dit, vil jeg være lykkelig 🙂 Jeg har ingen prof. kostplan pt., måske det engang skal prøves. Indtil da vil jeg leve efter ganske almindelig sund fornuft og det gode gamle regnestykke med kalorier vs. forbrænding 🙂 Håber det kan få mig et godt stykke.. 🙂

    1. Er glad for du kunne bruge det 🙂 Kender udemærket den frustration du går med, derfor har jeg smidt vægten laaangt væk.

      Man kan sagtens klare sig uden kostplan, men jeg blev bare doven til sidst og havde brug for lidt inspiration til at leve mere varieret. Jeg følger den slet ikke slavisk, men bruger den nu udelukkende som inspiration 🙂 Held og lykke!