Hvad er bloggere egentlig værd?

Arhhh, grundet flytning af domæne til eget webhotel, er mit tidligere indlæg slettet. I er sikkert mange, der er gået forgæves? Bittert, når det er et indlæg, der var MEGET relevant for både bloggere og læsere. Men det var et vigtigt indlæg, så jeg prøver igen.

Mit indlæg udsprang af Emilies velskrevne indlæg om at kende sit værd som blogger. Nogle af jer har måske allerede læst det? Et super relevant indlæg omhandlende, hvordan virksomheder føler de kan udnytte bloggere inden for mor-blogger kategorien men jeg synes i den grad også, at der bør fokuseres på sundheds-, fitness- og madblogs, for tilfældet er det samme. Jeg synes Emilie fik omtalt flere problemer, der vidner om virksomhedernes manglende forståelse for mediet og bloggernes naive tilgang til modtagelse af gratis produkter. Så sent som den seneste uge er jeg blevet tilbudt at teste 3 protein-yoghurts imod evt. omtale samt modtagelse af 2 nye vitaminvand. Vi taler produkter til en samlet værdi af ca. 50 kr…… Hmmmm…..

Man ser ofte, at bloggere omtaler produkter, events og samarbejde, uden rigtigt at have modtaget noget til gengæld. Jeg kan også sagtens forstå bloggerne bliver så ivrige, og vil have alt det de kan få. De bliver selvfølgelig glade for at modtage “gratis” produkter og at virksomheder udviser interesse for netop dem. Produkterne tæller altså ofte højere end integritet, autenticitet og troværdighed, hvilket også kommer til udtryk i positiv omtale i 99% af gangene (hvilket nok bunder i en vis respekt for virksomheden og fordi man ikke ønsker at blive fjernet af deres “bloggerliste”). Men det man bare glemmer er, at hvis man får lidt produkter til test, der samlet måske har kostet 200 kr. skal bloggeren, for det første, bruge lang tid på at skrive et udførligt indlæg. Dertil skal man selvfølgelig betale skat af de produkter man modtager. Ergo skal det virkelig kunne betale sig, før man takker ja og på samme tid skal man gerne have hjertet med i det. Ellers vil det ofte skinne igennem. Især når de samme bloggere blogger om de samme få ting, de har fået til test.

Mig 3

Det er ikke fordi jeg er hellig. Overhovedet ikke. Jeg har været naiv og udnyttet flere gange. Eksempelvis har jeg tidligere fået 2 pakker Müsli tilsendt. Der var ingen klar aftale om det skulle omtales på bloggen, men det blev alligevel “krævet”, da jeg havde modtaget det. Som følge heraf nævnte jeg det i et indlæg, fordi jeg var intimideret af de store bureauer. Man vil jo nødig blive upopulær hos dem. Jeg har sågar prøvet, at et firma var så glad for den omtale de havde fået på min blog, at de “var sultne efter mere og mere”, som de skrev. Dog vil de ikke betale for mere, og da jeg stillede krav og bad om en udførlig aftale, hørte jeg aldrig mere fra dem – sjovt nok. Desværre var jeg ikke så klog første gang, hvilket virksomheden udnyttede. Ligeledes har jeg oplevet, at virksomheder har frabedt sig i deres henvendelser, at jeg må skrive at “indlægget er sponsoreret” eller de helst vil skrive det for mig, så de styrer alt indhold. Alle alarmklokker bør ringe her!

Jeg er dog blevet meget klogere sidenhen, hvorfor jeg takker nej til mange flere ting end der siges ja til. Det er sjældent, jeg virkelig finder noget interessant. Man kan nemt lade sig påvirke og blot sige ja til alt, men i sidste ende gavner det hverken bloggeren, læsere eller virksomheden, da indlæggene bliver masseproduceret og blot skal omtale de modtagne produkter i flæng. Ting man måske aldrig vil have købt eller brugt selv. Jeg har også været til events, hvor der efterfølgende blev spurgt indtil hvornår man havde indlægget klar om oplevelsen. Sådan bør det ikke fungere, og selvom man alligevel vil have blogget om det, bliver det kunstigt, fordi man føler man SKAL. Derfor virkede det også lidt useriøst, da samtlige bloggere skrev indlæg om det samme event, som ellers var helt vildt gennemført.

Det jeg prøver at sige er, at samarbejdet gerne skal være noget både bloggeren, virksomheden og ikke mindst læsere får noget ud af. Det er nemt gennemskueligt, når bloggeren bare takker ja til alt i sin indbakke og i sidste ende mere skadeligt. Jeg tror ikke det opvejer de gratis produkter i form af 4 questbarer, et gratis forløb hos en kostvejleder, 3 breve proteinpulver, et kabel til din iPhone, en enkelt træningstop og de skyr-yoghurts, der står i køleskabet. Stil krav. Det er bloggeren, der besidder magten og så længe bloggere naivt, og uden at blinke, takker ja til lidt produkter og oplevelser mod omtale på blogs, vil virksomhederne udnytte det. Det siger sig selv. Er det billig og nem markedsføring, hvorfor skulle de så ikke udnytte det?

Det er ikke fordi jeg føler mig hævet over modtagelse af produkter eller føler mig bedre end andre. Jeg takker da også ja til ting. Det handler om, at jeg for det første ikke gider skrive om noget alle andre skriver om. Det er altid det første jeg spørger virksomheden om, hvis vi skal samarbejde. Derefter vurderer jeg produktet og om det er noget, jeg kan se mig selv anvende selvom jeg ikke fik det tilsendt. Noget der vil gavne min hverdag. Hvis det er det, stiller jeg krav. Jeg vil ikke “nøjes”. Min blog når ud til mange tusinde hver dag og jeg bruger laaaang tid på hvert indlæg. Det skal virksomheden betale lidt mere for end nogle gratis barer, lidt proteinpulver eller 50 euro. Jeg mener ikke bloggen er mere værd end de læsere, der læser med. Det er jo læsernes fortjeneste bloggen er hvor den er, og det er det, der bør vægte højest i sidste ende. Ikke gratis junk.

Jeg kunne godt tænke mig, at høre hvad jeres holdning er til emnet? Er det fedt, når bloggere omtaler produkter i flæng eller skroller I forbi? Ændrer det jeres holdning til bloggeren, når I ser de omtalte produkter flere steder og føler I bloggeren fremstår troværdigt?

Cirkel

Skriv en kommentar

 

20 kommentarer

  1. Jeg synes faktisk, at der i de sidste mange måneder er sket en voldsom stigning i blogland ang. sponsorerede indlæg. Nu er jeg selv sådan én, der læser alt lige fra modeblogs til sundhedsblogs, og det skræmmende er faktisk, at der er OVERALT der er gået sponsorerede indlæg i den. Det er slet ikke “kun i bestemte blog-genre”.

    Personligt synes jeg, at sponsorede indlæg kan være helt fine at læse – hvis altså bloggeren har lagt tid og kræfter i at skrive indlægget! Man kan tydeligt mærke, når bloggeren ikke har gjort det vilde ud af det – men stadig gerne vil modtage mere, og derfor nævner ‘gaven’ på sin blog – og det virker simpelthen så dårligt på mig som læser. Ofte orker jeg slet ikke at læse sponsorede indlæg, og specielt ikke, hvis jeg kan se, at de 5 ud af 20 ulæste indlæg på bloglovin’ omhandler den samme sponsorede ting. (jf. for et stykke tid siden, hvor der florerede vildt mange anmeldelser af Questbars rundt i blogland over samme periode)

    Jeg synes at det er skide spændende at læse om produkter, som bloggeren har fundet gode/været glade for! Ligeledes produkter som bloggeren har fundet utilfredsstillende. Du ved, de der indlæg, hvor man bare kan mærke, at bloggeren ikke blot skriver indlægget for at modtage flere produkter, men derimod fordi, at bloggeren oprigtigt har noget på hjerte om produktet.

    1. Jeg synes faktisk længe, der har været sponsorerede indlæg, men det bliver selvfølgelig endnu flere i og med ikke alle virksomheder har fået øjnene op for det endnu.

      Jeg synes også sponsorerede indlæg er helt i orden, så længe bloggeren gør det til sit eget. Jeg synes faktisk de fleste er gode til det, men der er også nogle hvor det halter.

      Enig med din sidste sætning, at bloggeren også gerne kunne udvise utilfredshed, hvis det er tilfældet.

  2. Jeg blev lidt træt af det hele, da den der Läkerol-kampagne kørte for nogle uger siden. Selv instagram-posts var jo sponsoreret! Det er virkelig noget der skal mere opmærksomhed på – det med at stille krav. Og det gælder jo sådan set alle aspekter i livet. Jeg synes din sidste del siger det meget rigtigt: “Jeg mener ikke bloggen er mere værd end de læsere, der læser med.” – det er helt rigtigt sagt. Fedt at du tager det op, Danica! Jeg havde egentlig ikke skænket det en tanke, før jeg læste med hos Emilie i går 🙂

    1. Jeg synes også den Lakeröl kampagne tog lidt overhånd, eller den med Venus eller Libresse var også slem. De er overalt. Jeg ved ikke om bloggerne ikke ved at andre også vil skrive om det, i så fald vil jeg nok overveje at lade værd.

      Og du har ret, at man skal være god til at stille krav i alle aspekter af livet, eller måske bare forventningsafstemme, så begge parter får noget positivt ud af det 🙂

  3. Jeg forstår udmærket dit synspunkt. Jeg ved ikke, om I er klar over det, men for virksomhederne handler det i høj grad om at få et link til deres hjemmeside, så de klarer sig bedre i Googles søgeresultater. Linkbuilding bliver sværere og sværere, så når virksomhederne finder en indgangsvinkel, bliver den tit udnyttet på det groveste – og lige nu er det altså bl.a. blogs, der står for skud.

    1. Jeg er personligt klar over det, da jeg selv sidder med linkbuilding til dagligt. Bloggere søger det jo også selv ved fx at lade sig interviewe eller spørge om lov til at gæsteblogge hos andre 🙂 Det er helt fair og forståeligt.

      Mit problem er, at virksomheder ofte har en forkert indgangsvinkel, hvilket er synd. Det vil gavne alle bedre, hvis det hele blev taget lidt mere seriøst. Men i en tid, hvor annoncering via Facebook koster fra 100 kr. og op, forventer virksomheder måske bare at al online markedsføring er billig?

  4. Det er sjovt for jeg har det meget omvendt. Som en lille smykkevirksomhed får jeg forespørgsler fra en del bloggere om samarbejde. Med tiden har jeg heldigvis også lært at være kritisk og at man ikke skal lade alle repræsentere sit produkt bare for at få lidt omtale.. Her har jeg ofte følt mig udnyttet af bloggere der tydeligvis bare vil have noget gratis og hvor deres blog profil og interesser slet ikke har matchet mine varer. Jeg har lavet et samarbejde med nogle piger der startede ud som kunder og som efter vores to samarbejder stadig er kunder selvom at jeg også har givet dem gratis ting, Det er for mig et samarbejde der giver mening.

    Konklusionen på dette er nok at man skal finde et samarbejde der giver mening for ens blogs og butiks størrelse. Der hvor magtbalancen er ligeligt fordelt giver efter min mening de bedste samarbejder.

    1. Jeg kan sagtens se det fra din side, og synes det er fedt du kommer på banen med et virksomheds-synspunkt 🙂

      Jeg vidste slet ikke, at bloggere også selv skrev så meget ud for selv at opsøge de gratis goder. Fair nok, hvis bloggeren virkelig mener det vil gavne begge parter, men hvis det bare er fordi de vil have lidt gratis smykker, er det lige så usmageligt som når virksomheder gør det ved bloggere.

      Der er forskel på virksomheder og det er langt fra alle, der er på den måde. Men der er de der store virksomheder, der, uden at kunne mærke det på økonomien, nemt kan sende billige produkter afsted til hundredevis af bloggere og forventer omtale til gengæld. Det gider jeg personligt ikke.

      Det lyder som om du selv har fundet det perfekte samarbejde med bloggere og også er kritisk overfor henvendelser. Sådan bør det også være 🙂

  5. Super vigtigt at få taget op, og kan ikke tages op nok!
    Det frækkeste er godt nok det med de (ikke så) gratis produkter, når vi skal betale skat af det osv. har vi en større udgift en virksomheden ofte har for produktet, hvilket er ikke så lidt frækt.
    Jeg får stadig produkter fra gamle samarbejder, hvor der ikke er krav om jeg nødvendigvis skriver om produkterne, og har haft samarbejde hvor jeg var meget kristisk om produkter (konstruktivt), hvor firmaet skrev tilbage, og sagde det var skønt med et ÆGTE troværdigt indlæg.
    Jeg har et gammelt indlæg som specielt i okt-dec. får omkring 500 hits om dagen, selvom det var år gamle, og der meste en virksomhed de godt måtte reklamere for sig selv -gratis-, da det jo var gammelt… NEJ!
    Jeg oplever overraskende ofte at virksomheder reklamere for dem selv og deres produkter (selvfølgelig under et dæknavn) i mine gæstebogsbeskeder, og jeg har så været så fræk at sende dem en faktura for reklame en enkelt gang eller to. 😉

    1. Det er nemlig det, der ofte glemmes. At det nærmest ender med at være en udgift.

      Hold da op, det er usmageligt at reklamere for sig selv. Forstår godt du lige sendte en faktura afsted!

  6. Selvfølgelig skal blogger i mine øjne ikke modtage og omtale produkter uden en reel interesse. Så bliver det jo bare en reklame i et andet setting. Jeg har klart mest interesse for indlæg hvor bloggeren har interesse og ikke bare ævler løs om alt og ingenting. Og synes klart du har ret og i skal kræve mere end to pakke Müsli som jo i øvrigt ikke koster dem mange basseører.
    Der burde fra firmaers side også være plads til at man ikke kommenterer de varer man har modtaget. Netop hvis de ikke var interessante.

    1. Ja, og i modeblog-kategorien modtager de massevise af produkter, hvor kun dem de anvender kommer på bloggen. Det virker meget mere troværdigt. Men andre kategorier er ikke lige så anerkendte, så derfor kan det stadigvæk “udnyttes”. Så længe der er bloggere, der takker ja til “få” produkter mod omtale, så længe vil det blive ved. Ærgerligt.

  7. Jeg er nået dertil, hvor jeg scroller forbi de sponsorerede indlæg – nok 90 % af tiden. Og hvis flere bloggere reklamerer for det samme står jeg helt af. Det er ret usmageligt og utroværdigt. Der mister de mig fuldstændigt. Jeg finder dem ikke længere troværdige på nogle blogs overhovedet og gider ikke at klinke på aff links. Men det er da virkelig smart af firmaerne – billig og mega effektiv PR. Det går dem godt.

    1. Jeg kan sagtens leve med sponsorerede indlæg, så længe de er relevante og tilpasset bloggeren. Jeg tror desværre ikke at alle bloggere på forhånd ved, hvem der ellers har takket ja. Men det er lidt uheldigt, ja.

      Affiliatelinks har jeg til gengæld ikke noget imod. Bloggeren tjener en brøkdel på i forhold til det arbejde de ligger i, at vælge det ud. Jeg forstår slet ikke hvordan det kan betale sig for nogen? Det fungerer mere effektivt i udlandet, er min umiddelbare opfattelse.

  8. Jeg må være enig med Lika – jeg gider ikke de sponsorerede indlæg. Jeg synes det er useriøst og mangler troværdighed.
    Uanset om der er positiv eller negativ omtale af produktet.

    1. Jeg synes det er fedt I deler jeres holdninger til det 🙂 Jeg er dog ikke nødvendigvis enig, da jeg ikke ser den store forskel mellem sponsorerede indlæg og online reklamer på blogs, eller hvilken som helst anden reklame, men det vil også være kedeligt, hvis vi alle syntes om det samme 🙂

  9. Det er et virkelig fedt indlæg! Rart med lidt debat på området 🙂
    Hvorvidt jeg læser/scroller videre ved sponsorede er ca. 50/50, tror jeg. Nogle bloggere gør det virkelig godt med sponsorede indlæg, andre knap så meget. Jeg er selv ret ny på denne front, og de første 2 tilbud jeg fik gav mega god mening. Så har jeg sagt ja til et, der måske gav knap så meget mening. Det har jeg så lært af 🙂 Det skal give mening! Jeg læser selv med glæde sponsorede indlæg, hvis bloggeren formår at gøre det interessant og det ikke kun skriger af reklame (altså uden en historie, relevans for bloggeren selv?!), og fra virksomheders side synes jeg bestemt det er et meget relevant medie – meeeeen de synes ikke det er helt okay at forvente omtale ved fx events. Eller gaver, som bloggeren ikke selv har sagt ja til.

    1. Spændende med en andens bloggers opfattelse 🙂 Og jeg tror alle vi har gjort noget vi er blevet klogere på. Det er en proces og vi skal ofte igennem en træls oplevelse, før vi forstår hvad vi er værd 🙂

  10. Kære Danica
    Dejligt du tager emnet op. Jeg er selv blogger, og vil gerne leve af det. Nu har jeg spurgt en dame som har den fedeste genbrugs butik om vi skal lave noget sammen. Tiden løb fuldstændigt fra mig, i hendes butik, og jeg kunne godt tænke mig at lave et indlæg om det, og hendes gode koncept med medlemskab og matador penge, som hun bruger. Det siger jeg til hende på vej ud af døren. Hun får mit nummer, og nu et par måneder senere har hun ringet til mig, og spurgt om vi skal lave noget. Hvad skal jeg tage for at skrive om hendes butik? Jeg vil også gerne høre fra jer andre i blogland. Min blog hedder http://www.gaamigglad.dk og handler om gåture, livsstil og mad. Tak for en flot blog. Du er inspirerende. Kærligst Heidi

    1. Kære Heidi

      Dejligt for dig og rigtig fin blog 🙂 Prisen afhænger meget af din blogs størrelse og om det indebærer flere indlæg/sociale kanaler/rettigheder m.m. Men prøv dig frem. Det værste der kan ske, er at I skal mødes et sted. Jeg vil dog altid sætte prisen lidt højere end din smertegrænse.

      Kh Danica