10 grunde til, jeg dyrker yoga

Yoga

Det kan snart ikke være gået nogens næse forbi, at jeg dyrker yoga (se bare her). Det er derigennem, jeg får min ugentlig “motion”, og jeg laver altså ikke så meget andet, udover lidt løb et par gange om ugen. For udefrakommende, der ikke kender til yoga, kan det synes lidt mærkeligt. Nemlig dét, at yoga er nok og faktisk kan holde kroppen ganske sund og veltrænet.


Derfor dyrker jeg yoga

Derfor tænkte jeg det var på sin plads at dele 10 grunde til, at jeg dyrker yoga og ELSKER det.

Yoga

1. Jeg kobler af! Til yoga er der ingen forstyrrelser og man lander i sin krop. Det lyder langhåret, men det er sandt. Når jeg først er “landet” forholder jeg mig kun til yogaen og mit velbefindende. Jeg tænker ikke på hverken fortid eller fremtid, og det føles utrolig rart.

2. Det er den ultimative mig-tid. Hvor tit får man lige halvanden times forkælelse for krop og sind uden afbrydelser? Ikke ret tit – især ikke når man har børn. Derfor er yoga heller aldrig en pligt. Det føles som om man gør noget rigtig godt for sig selv, hvilket jeg sjældent følte, da jeg trænede i et fitnesscenter.

3. Jeg er blevet smertefri. Nogle af jer kan måske huske det, men jeg fik i en ung alder konstateret en mild form ryggigt, og har i størstedelen af min 20’ere haft slemme smerter i lænd, der strålede ud i højre ben. Det har til tider været så slemt, især under min graviditet, at jeg ikke kunne gå. Jeg har været på hård medicin, brugt et hav af penge på behandlinger, fået tusinde massager af Rasmus, gået med støttebind og tudet lidt for meget over hvor unfair, jeg synes det var. MEN efter jeg stoppede til styrketræning, og begyndte til yoga, forsvandt mine smerter lige så stille, og den dag i dag mærker jeg nærmest intet til det. Jeg kan løbe igen og for første vinter i 10 år, har jeg INGEN smerter.

4. Jeg er blevet smidig og knækker ikke længere i mine led. Yoga gør dig smidig, og det er ligegyldigt hvor “god” du er til det. Det er faktisk rimelig skønt, at være så fleksibel, og jeg føler mig pludselig slet ikke så hæmmet længere.

5. Jeg bliver mindre stresset og føler mere nærvær. Når jeg dyrker yoga, og ikke mindst, når jeg går derfra, er hverdagen altid mere overskuelig. Bekymringerne bliver mindre, og man formår at opbygge en ro indeni, som man kan tage med sig i alle livets udfordringer. For at sammenligne det, så svarer det til når man skal sove. Man kan ikke falde i søvn, fordi man har titusinde ting man skal nå og bekymrer sig om. Når man vågner næsten morgen virker udfordringerne altid mindre vigtige. Det er samme følelse, men bare permanent. Derfor har det også været så vigtigt for mig at prioritere, især efter jeg gik selvstændig.

6. Man træner hele kroppen og får en sund holdning. Det kan godt være yoga ikke giver blodsmag i munden, men jeg kan love dig for du bliver øm på en helt ny og rar måde. Der er ikke den muskel, der ikke bliver brugt, og man lærer sin krop at kende på ny. Derfor bliver det heller aldrig nemt, da der altid vil være nye øvelser eller en ny udgave af den øvelse, du allerede udfører.

7. Jeg bliver mere tilpas i egen krop. Efter jeg er begyndt til yoga beskuer jeg ikke min krop på samme måde. Jeg er blevet sødere ved mig selv og begyndt at holde af de ting, som jeg ikke nødvendigvis kunne lide før. Yoga handler ikke om udseende og der er ingen spejle til timerne. Det handler om at være til stede, finde sig selv, kropsbevidsthed og at nære kroppen med energi, varme og rare bevægelser.

8. Jeg går i et rigtigt yogacenter, hvilket øger min motivation. Det er så altafgørende, at instruktørerne er uddannede og selv elsker yoga højt. Der er plads til alle niveauer, aldre og køn. Man får skønne reflekterende ord med på vejen, som sætter tankerne igang efterfølgende, og derfor nærer det både krop og sind. Jeg har fået utallige spørgsmål til, hvor jeg selv går til yoga og hvilket center, jeg kan anbefale. Jeg går hos Pakhus Yoga på Islands Brygge, som efter min mening er det allerbedste yogasted. Der er så rart, masser af hold, god og rolig stemning og utrolige kompetente yogalærer.

9. Jeg udfordrer mig selv på flere planer. Headstand, clown pose, broen. You name it. Jeg kommer ud i en situation, hvor man ikke tror man kan, men med tiden kommer man hurtig langt. Ofte handler det om det mentale, som holder mig tilbage. Der findes ikke noget bedre end når man overkommer en udfordring.

10. Jeg kan simpelthen ikke lade være. Når først man starter til yoga, får man et andet syn på træning, for yoga er ikke bare endnu en træningsform. Det er en filosofi, og når man først har oplevet de mange skønne fordele, har man svært ved at undvære igen.

Hvorfor går I til yoga?


P.S Husk også at følge med på min Instagram, hvor jeg deler små hverdagsøjeblikke, min Facebook-side, som jeg opdaterer hver eneste dag samt Snapchat (danica_chloe), hvor I virkelig kommer tæt på.

Skriv en kommentar

 

6 kommentarer

  1. En grund: Jeg elsker det! 🙂

    Jeg bliver så glad af det, føler en bestemt form for ro, jeg kun føler ved yoga og meditation, og så elsker min venstre skulder det (jeg har en eller anden form for skulderskade).

  2. Hej Danica.
    Jeg har selv haft rygsmerter i lænden siden 20-års alderen, dvs. 10 års kroniske smerter nu.
    Jeg har tit spekuleret over om styrketræning var det rigtige for mig, selvom jeg har trænet det i 15 års tid efterhånden.
    Yoga dyrker jeg 2 gange om ugen (dog ikke i yoga-center), men jeg har stadig ondt i øvelserne der, og på dumme dage kan det være svært at følge med.
    Jeg var egentlig bare interesseret i at høre om du også havde smerter i yoga’en førhen? Og hvor lang tid gik der fra du droppede styrketræningsbænk til at du var stort set smertefri?
    Jeg ved godt at vores smerter kan være forskellige, men jeg bliver jo alligevel nysgerrig om dette også kunne være løsningen for mig.
    Venlige hilsner fra Stine

    1. Hej Stine

      Det er svært at sige, hvad der tricker det hos dig, men for mig var/er styrketræning med tung vægt et no go. Da jeg startede til yoga i marts havde jeg stadigvæk problemer, men efter 1-2 måneder gik det væk af sig selv. Jeg har ikke styrketrænet siden februar.

      Jeg vil dog mene det er vigtigt at gå til yoga i et rigtig yogacenter, hvor instruktørerne er godt uddannet og kan tage hensyn til dine smerter/gener.

      Kh Danica