Minimer jetlag: 7 tips til at undgå ubehaget

Minimer din jetlag ved hjælp af disse simple tips..

Jetlag

Nu er det ikke fordi jeg er den største world traveler, desværre, men jeg har alligevel haft min ration lange flyveture til andre tidszoner. USA og Asien som de største syndere.

Fælles for alle turene har været, at jeg som oftest har været ramt af slem jetlag. Sådan en jetlag, der ligger dig ned i flere dage og nærmest manifesterer sig som sygdom. Det er ikke sjovt på nogen måde. Ofte må man nærmest tage en lille ferie herhjemme for at overkomme følgerne af de lange rejser.

But no more! Jeg siger ikke man kan fjerne jetlag 100 %, men man kan altså godt gøre det nemmere for sig selv.


Sådan minimerer du følgerne af din jetlag! Læs med her

Derfor har jeg samlet 7 tips sammen, som jeg forsøger at overholde, når vi skal om på den anden side af jorden. På den måde undgår jeg insomnia, følelsen af sygdom, at sove på mærkelige tidspunkter af døgnet samt mærkelige spisevaner.

Jetlag

LÆS OGSÅ: PAKKELISTE TIL REJSEN: SÅDAN PAKKER DU DEN OPTIMALE KUFFERT.

1. Jeg ved godt det kan være fristende at starte ferien ud med lidt vin, en øl eller måske endda cocktails. Ofte serverer de det også på flyveren. But please don’t. I hvert fald ikke hvis du skal flyve langt. Det dehydrerer kroppen og hjælper på ingen måder mod jetlag. Hold dig i stedet til vand, danskvand eller friskpresset juice.

2. Så snart du står op og gør dig klar til at tage afsted mod lufthavnen, kan det være en god idé at ændre din tid til det land du skal besøge. På den måde vænner du dig til den nye tidszone, og det bliver nemmere at undgå søvn på uhensigtsmæssige tidspunkter. Det handler om at tilpasse sig, og det sker altså nemmest, hvis man snyder hjernen til at operere på den nye tidszone.

3. Undgå at sove på flyveren, hvis det betyder du vågner i en ny tidszone og skal i seng kort tid efter. Det kan være super svært, når man er træt, men det er næsten den værste synder, når det kommer til jetlag. Underhold dig selv med film ombord, bøger, blade, podcasts eller gode snakke med sidemanden. Hvis du ankommer til destinationen og allerede fra første dag kan fungere i den nye tidszone, får du det så meget nemmere.

4. Forsøg at planlægge dine måltider, så de passer til den nye tidszone. Flyselskaberne plejer at være gode til det, men de fleste ved at flymad ikke altid er det bedste næring. Derfor kan det være en idé at pakke lidt sunde snacks. Alt fra nødder, rawbarer, frugt eller hjemmelavede sunde lækkerier.

Jo bedre mad du spiser, jo bedre får du det. Din krop fungerer godt, din fordøjelse er god og det er nemmere at omstille sig til en ny tid, som altså er ret så hårdt for kroppen. Og nu vi taler mad og drikkelse. Undgå gerne alle former for koffein. Det forvirrer kun dit system og kan gøre det svært at falde i søvn, når du faktisk skal.

Jetlag

5. Hvis du ankommer om morgenen, kan det være en god idé at starte ud med et koldt bad, så du vækker kroppen. Den skal trods alt holde sig vågen hele dagen, så du kommer ind i rytmen. Forsøg også at presse lidt motion, yoga eller lange gåture ind, så du får sollys og frisk luft.

Hvis du ankommer sent, og skal sove med det samme, kan et varmt bad også være rart. Det sløver kroppen. Drik eventuelt også en kop sovete (PUKKA har et hav af varianter) eller tag de rette vitaminer (magnesium og Sleep fra Solaray). De gør dig tilpas trætte og sikrer en god nats søvn.

6. Tag det stille og roligt. Selvom du forsøger at gøre alt, hvad du kan, vil kroppen automatisk være lidt forvirret de første par dage. Undgå derfor de store aktiviteter fra start. Nyd du endelig er ankommet og tag det hele lidt langsomt. Når der er gået et par dage er din krop klar til den nye tidszone, og I kan begive jer ud på de mange eventyrer, der venter.

7. Sovepiller er ikke vejen frem. Nu har jeg aldrig prøvet det, men jeg kunne forestille mig det er et quickfix man betaler prisen for senere. Naturlig søvn er altid bedst. Du skal også undgå for mange lure. Det kan være fristende lige at sove nogle timer på flyet eller når man ankommer, men det ødelægger dit nye tidsskema. Modstå søvnen og de unaturlige midler, så du dæmper ubehaget ved jetlag.

Hvad er jeres bedst tips mod jetlag? 


PSST… Følg med på min Instagram, hvor jeg deler små hverdagsøjeblikke samt min Facebook-side, som jeg opdaterer hver eneste dag. HUSK også at anmod om at blive en del af den private Facebook gruppe KUN for kvinder.

Skriv en kommentar