Hvordan går det med mavetræningen under graviditeten?

Så er der gået knap fire uger siden jeg startede op hos Maven og Mig igen, og jeg har virkelig ikke fortrudt et sekund. Her bliver jeg fulgt tæt, og hver dag bærer jeg mit støttebælte (også kendt som splinten) fra morgen til aften – kun afbrudt af små pauser.

I går skulle jeg ind forbi igen for at have undersøgt mine mavemuskler. Heriblandt om jeg havde formået at samle dem igen. Som I kan læse i det her blogindlæg havde mine mavemuskler på kun 12 uger, grundet de mange hormoner samt uhensigtsmæssige bevægelser, delt sig ret meget. Nærmere bestemt HELE 5 og 4 fingre i henholdsvis de øverste og nederste mavemuskler. Det var gået ret stærkt og tydede på det vil ende slemt, hvis ikke jeg satte ind nu.

Læs også:
Sådan genoptrænede jeg min mave efter graviditeten

Heldigvis har jeg verdens bedste guide i form af Sussi fra Maven og Mig. Hun er simpelthen så dygtig og har efterhånden hjulpet mig mange gange. Både efter første graviditet med Sylvester og nu under min anden graviditet.

MEN det er mig, der skal lave arbejdet, og det er kommet lidt bag på mig, hvor meget hårdere det har været denne gang. Ikke mindst fordi energien ikke er hvad den plejer..

Men jeg har holdt ud og kæmpet, og ved I hvad? Jeg har simpelthen på fire uger fået lukket mine delte mavemuskler igen. Selvom min mave i realiteten bare vokser. Nu er der kun 2 og 1,5 fingres afstand mellem min mavemuskler. Jeg er endda gået ned i centimeter de rigtige steder.

     Mål 27/9:                                                                                           Mål 23/10:

Øverst: 5 fingre, 81 cm.                                                          Øverst: 2 fingre, 80 cm.

Midten: 5 fingre, 83 cm.                                                         Midten: 2 fingre, 84 cm.

Nederst : 4 fingre, 91 cm.                                                       Nederst: 1,5 fingre, 89 cm.


Bare fordi det går fremad, og jeg i realiteten har fået lukket “hullet”, skal jeg stadigvæk fortsætte med træningen og kommer til det hele graviditeten igennem. Planen er, at holde dem lukket igennem de næste mange måneder. Det kan godt blive lidt sværere til sidst, hvor maven trods alt bliver stor, men det bliver stadigvæk “nemmere” for mig, når jeg har engang har født, da jeg har holdt træningen ved lige.

For ikke at tale om, at jeg har mindsket mine smerter i lænden. Derudover skulle det gerne hjælpe under fødslen, da jeg har bedre kontakt med min bækkenbund (som jeg også træner i mine øvelser) og mavemuskler.

Lige nu arbejder jeg meget med min holdning, da man som gravid ofte begynder at svaje. Det er jeg faktisk også så småt begyndt på, hvilket jeg forsøger at undgå ved at træne min core stærkere. Det jeg er mest overrasket over er, hvor langt man kan nå via små ændringer i hverdagen. Det er jo ikke intensiv træning hver dag, men små øvelser, der kan laves mens man laver mad eller børster tænder + generel bevidsthed om løft, når man bukker sig, sidder osv. Det giver da om noget mening.

Jeg kommer til at opdatere løbende. Fra næste gang får jeg nogle forlængere til støttebæltet, da jeg har på fornemmelsen min mave snart “popper”. Det går langsomt ligesom sidst, men fra omkring uge 20 plejer der at ske noget, hvilket kun er om små 3 uger.

Jeg håber I fortsat har lyst til at følge med og stil endelig spørgsmål, hvis I har nogle ❤️

PSST… Følg med på min Instagram, hvor jeg deler små hverdagsøjeblikke samt min Facebook-side, som jeg opdaterer hver eneste dag. HUSK også at anmod om at blive en del af den private Facebook gruppe KUN for kvinder.

Skriv en kommentar

 

5 kommentarer

  1. Hvordan mærker man egentlig om man har delte mavemuskler? Jeg tror nemlig at jeg måske har det, men hvordan ved jeg det med sikkerhed? Jeg har to børn på 8 og 10 og jeg har allerede efter første fødsel haft fornemmelsen af, at mavemukslerne var fuldstændig smadret. Hvis jeg trykker godt ind i maven med mine fingre kan jeg mærke “riller” der går lodret, men jeg synes det er svært at gætte mig til om det overhovedet er det, der skule være mine mavemuskler..
    Og hvis det er -kan jeg så overhovedet gøre noget ved det eller er det for sent?

    1. Jeg vil lige tilføje at jeg under begge graviditeter gik med sådan et elastik graviditetsmavebælte, man kan købe i babybutikker, for at forebygge bækkenløsning da jeg har et job, hvor jeg går og står meget

    2. Maven og Mig har lavet den her video, så man selv kan teste det derhjemme: http://www.mavenogmig.dk/diastase-info/tjek-dig-selv/

      Man er ikke i tvivl, når først man mærker rigtigt 😀 Og ellers kan du få tjekket det derinde af dem.

      Det er aldrig for sent at genoptræne din mave og core, så det skal du ikke være bange for. Det kan selvfølgelig blive værre jo længere man går med det, men man kan altid få sin mavemuskler igen med den rette træning og bæltet. Jeg startede også først 3,5 år efter Sylvester var født og kun fordi jeg ikke vidste hvad det skyldtes før. Jeg troede bare det var sådan det var, og noget jeg skulle leve med.

      Til gengæld tog det ikke mere end 8-12 uger at få dem tilbage første gang. Det var en ret vild forvandling og det bedste jeg nogensinde har gjort for mig selv.