Hvis jeg kan, kan du også!

Hvordan går det mon med genoptræningen og mine delte mavemuskler, som jeg arbejder på for tiden? Det spørgsmål fik jeg sidste mandag, da jeg besøgte Maven og Mig til den månedlige konsultation.

Jeg er altid den største undskyldning for mig selv, når jeg kommer derind. Tænk hvis alt arbejdet har været spildt og der ikke er sket noget som helst? Det vil være ret irriterende.. Heldigvis var det IKKE tilfældet, men mere om det nedenfor.

Min mave har altid været dét jeg har været mindst glad for ved mig selv. I takt med jeg er blevet ældre generer det mig slet ikke på samme måde, selvom jeg jo i realiteten har en meget blødere mave end før jeg blev gravid. Èn ting jeg dog ikke gider leve med, er mine delte mavemuskler. Ikke fordi det får min mave til at ligne, at jeg stadigvæk er gravid (okay, også lidt det… ahem), men derimod grundet de skavanker det medfører. Pres på lænden, der nemt bliver øm, dårlig holdning og svækket core. Listen af downsides er lang, og netop fordi jeg har gjort det før, kender jeg også til alle fordelene.

Derfor var jeg også så forbandet glad, da Sussi tjekkede min mave og mine resultater sidste mandag. Jeg har nemlig på “kun” fire uger fået lukket mine mavemuskler igen. Som i helt lukket. Det handler i høj grad om at jeg har holdt det ved lige under graviditeten, og min krop derfor ved hvad den skal. Sidste gang tog det nemlig længere tid, da jeg skulle genoptræne mit core. Se bare her.

Jeg bliver altså ret imponeret. Både over mig selv, men også kroppen. Den har født et barn for 4 måneder og 3 uger siden. Den har været under hårdt pres, og allerede så kort tid efter har den fundet sig selv. Ikke 100 %, nogle ting bliver aldrig som før, men den har det godt. Og hvis I undrer jer over, der ikke er billeder forfra, er det fordi jeg er en kylling! Jeg har trods alt lige født, og jeg er slet ikke modig nok pt. til at dele min bløde mave med alle jer derude og det store Internet. Genoptræningen af de delte mavemuskler kan gøre maven flad, men den løse hud kræver en lidt anden tilgang, hvilket betyder jeg skal tænke i vægttab og mere træning. Nej tak til det lige nu.

Planen er derfor, at jeg skal begynde at inkorporere øvelserne, mens jeg laver andet. Det kan være under madlavningen, når jeg står med Nola, børster tænder eller går en tur. På den måde er der størst chance for det kommer helt naturligt fremadrettet. Jeg skal også arbejde med min holdning, som forhåbentligt bliver bedre når jeg får øvet og Nola bliver større (en tung baby i armene gør INTET godt for min holdning, ha!).

Jeg skal også til at udtrappe af splinten (mavebæltet) igen. Det har jeg det faktisk lidt svært med, da jeg jo har vænnet mig til den. Jeg har en irrationel frygt over, at hvis jeg stopper med at bruge den, vil alt blive som før, hvilket slet ikke giver mening. Heldigvis har jeg nogle før/efterbilleder, der illustrerer min lille forvandling så fint. Det er måske svært at se med det blotte øje, da mit udgangspunkt kunne have været værre. Det vigtigste er også bare, at jeg har det godt i dag og kom i mål.

Nu er det bare spændende, hvordan jeg formår at holde det ved lige og finpudser min holdninger. Hvad med jer? Har I oplevet delte mavemuskler efter en graviditet eller har jeres krop ikke lidt under de 9 måneder?


PSST… Følg med på min Instagram, hvor jeg deler små hverdagsøjeblikke samt min Facebook-side, som jeg opdaterer hver eneste dag. HUSK også at anmod om at blive en del af den private Facebook gruppe KUN for kvinder.

Skriv en kommentar

 

10 kommentarer

  1. Hvor er det godt gået! Sejt, Danica 🙂 Jeg elsker disse indlæg, fordi jeg står i samme situation.

    Jeg har også fået tjekket min mave. Og der er en del at arbejde med – hele 6 fingre var der plads til. Av.
    Jeg har siden haft splinten på, men træningen er jeg ikke kommet i gang med endnu fordi baby og renovering, du ved. Men snart skal jeg i gang. Oven i det hele har jeg fået brok og det er jo bare ærgerligt. Det er der ikke noget at gøre ved. Jeg synes ikke det er vildt tydeligt og det gør slet ikke ondt, så det er egentlig ok.

    Men det med at se det hele forfra – det kan jeg godt forstå du synes er grænseoverskridende. Hold op jeg har det på samme måde. Det ligner jo lidt af en hønserøv 😀 Lidt – det gør det altså. Men jeg har også lidt kg, der skal af endnu. Jeg ved det kommer. Så længe der er afbrudte nætter og lidt søvn, så kan min krop ikke det, den plejer. Sådan var det sidst og sådan er det denne gang også. Men det skal nok komme.

    Tak fordi du deler noget så følsomt og sårbart 🙂

    1. Hønserøv 😂 Jeg har aldrig hørt en bedre beskrivelse, haha! Det bliver bedre, og er selvfølgelig det hele værd, men glad for den rynkede hud er jeg altså ikke!

      Det hele skal nok komme, når man har overskud. No rush ❤️

  2. Jeg plejer ikke at kommentere. Men synes du fortjener en stor tak for både dine indlæg og delte mavemuskler (og generelt gode blogindlæg). Jeg fik selv nr 2 for et halvt år siden, og var takket værd dig været opmærksom på delte mavemuskler. Jeg har fået konstateret 6 fingre og er igang med genoptræning. Jeg kan virkelig godt forstå din ‘frygt’ forude for besøgene. Jeg har det på samme måde. Tror ikke på de er lukket ved næste besøg, men blot der er fremskridt vil jeg være glad 🙏🏼 Endnu engang tak for at dele velskrevet og reflekteret indhold.

    1. Orv, tak Malene ❤️ Jeg bliver bare SÅ glad, når mine indlæg kan gøre andre opmærksomme eller endda inspirere nogle.

      Sejt du allerede er igang! Det er sjovt det med man frygter noget på forhånd. Så længe man har en eller anden fremgang, er det jo vildt godt! Der sker jo også en masse med kroppen, som ikke kan måles i centimeter.

      Tak fordi du læser med ❤️

  3. Det er faktisk grundet dig, at jeg blev opmærksom på det at have delte mavemuskler. Jeg fik det tjekket halvvejs i graviditeten, hvor jeg havde 5 fingre nederst og 4 øverst. Jeg har derfor gået med splinten så meget jeg kunne holde ud i varmen, og lavet øvelserne, som uden tvivl har haft en stor effekt på hvordan det er endt ud efter fødslen. Om ikke andet er det nok nemmere med genoptræningen som jeg er igang med nu. Tænker jeg skal forbi maven og mig i næste måned, også må vi se. Vil dog indrømme at jeg ikke kan holde ud at sove med splinten, og det er heller ikke alle vågne timer jeg har den på. Men så må det bare tage lidt længere tid.
    Tak for dine modige indlæg, og skide sejt gået.

    1. Ej, hvor sejt! Det kan være en stor fordel at starte i graviditeten. Det erfarede jeg her på den anden side 😅

      Jeg har også haft svært med det om natten. Især de måneder, hvor der var så varmt. Men jeg prøvede så vidt muligt altid at have den på om dagen. Jo mindre jeg brugte den, jo mere glemte jeg det 🙈

  4. Jeg tror ikke, jeg havde tænkt over det med delte mavemuskler, hvis jeg ikke havde fulgt med her hos dig. Under graviditeten tænkte jeg ikke vildt meget over det – og det orkede jeg sådan set heller ikke – men efter fødslen og 8-ugers undersøgelse spekulerede jeg. Jeg stoler ikke nok på min egen dømmekraft, så jeg fik min fysioterapeut til at tjekke for mig og jeg havde to steder, hvor mine mavemuskler var en smule delte, men ikke alarmerende. Så han gav mig nogle meget simple øvelser og jeg kan selv mærke en klar bedring fra gang til gang. Men jeg må være med på den dér med, at den gode holdning må vente til, når man ikke render rundt med en tung baby på armen længere, haha 😀

    https://nouw.com/satinawandel/

    1. Jeg havde heller ALDRIG tænkt over det før jeg så Maven og Mig på Facebook. Jeg troede oprigtigt det var noget man skulle leve med for altid, men heldigvis bliver man klogere ❤️

      Dejligt du har fået det bedømt og nogle gode øvelser, så du kan få det genoptrænet. Den gode holdning må også lade vente på sig her. Det er simpelthen umuligt med en baby 😅