Beautytalk: Status på hudsituationen

Jeg tænker det er tid til en lille hudstatus herinde. Både i forhold til de problemer, jeg oplevede på baggrund af graviditeten sidste år, og de udfordringer jeg har nu. Ikke at jeg har mange – jeg er faktisk ret godt tilfreds for tiden, men lidt er der altid, hvilket bringer mig til nedenstående.

Man må ALDRIG glemme sin hud! Eller det må man selvfølgelig gerne, men så kommer det også direkte tilbage i form af urenheder, pigmentpletter og aldringstegn. Da jeg var yngre kunne jeg nemt slippe afsted med at undlade at vaske ansigt om aftenen. Når jeg kom hjem fra byen som 20 årig, vaskede jeg aldrig mit ansigt før dagen efter. Den kunne også sagtens både holde til fastfood og byture to dage i træk.

Men efter jeg stoppede på p-piller, og senere blev gravid, skete der en helt masse. Jeg skulle igennem flere hormonelle udbrud, hvor jeg lærte min krop, og i særdeleshed hud, bedre at kende.

Faktisk, tro det eller jeg, er jeg glad for jeg har haft de hudkampe, jeg har haft, da jeg ellers slet ikke vil værne om den på den måde jeg gør i dag. Jeg ved lige præcis hvad der skal til, jeg kan tydeligt se, når jeg begynder at have for meget om ørerne og så holder jeg mig gladeligt væk fra solens stråler.

MEN hvad er “hemmeligheden” bag? Og hvad gør man lige, når man gang på gang oplever udbrud, men ikke kan komme det til livs? Mit første tip er helt klart at holde igen med produkterne. Lad vær med at investere i en masse forskelligt før du ved, hvordan det står til. Har du stresset hud? Tør, fedtet eller sart?

Brug i stedet pengene på en ansigtsklinik, der er stærke på det punkt. Personligt går jeg hos Morro på Islands Brygge, som jeg er ualmindeligt glad for, men bor du et andet sted, er jeg sikker på jeg eller andre kan være behjælpelige med en anbefaling. Prioriter derpå en frugtsyrebehandling (det gør underværker) minimum hver 5-6 uge. Det er helt klart den største grund til min hud er så fin i dag.

Når du har været forbi den klinik, der fungerer for dig, skal du tænke i produkter. Det er sjældent en helt serie, der virker for alle. Jeg er glad for flere brands lige nu og kombinerer gerne på kryds og tværs. Heriblandt Nimue, som reddede min hud sidste år, men også danske Amazing Space, der er helt geniale, MUTI skincare, Pai Skincare samt Mádara. Det ændrer sig løbende efterhånden som jeg prøver noget nyt, men ovenstående kunne jeg slet ikke forestille mig at stoppe med at bruge igen.

Sidst men ikke mindst skal du tænke i kost og velvære. Det lyder vildt irriterende og belærende, men den er god nok. Jeg skal eksempelvis holde mig fra mælkeprodukter, så vidt muligt. Jeg skal også helst holde igen med slik og usunde fødevarer. Ellers vil min hud hurtigt reagere.

Den værste synder i mit tilfælde, er dog stress. Hvis jeg har meget at se til, og ikke lige får trukket vejret dybt ned i maven, går min hud amok. Og det går stærkt! På den led, er det faktisk meget rart at kroppen er så klog. Den skal nok minde mig om det, så jeg lige husker at stoppe op og falde ned igen.

Jeg vil ønske jeg havde vist de ting, da jeg selv var yngre. Det er jo i og for sig ganske simpelt, men alligevel noget, der fylder ret meget, når man står i det. Jeg bliver også hele tiden klogere på mig selv og mine behov, som selvfølgelig ændrer sig afhængigt af hvor i livet man er. Lige nu kæmper jeg en del med stressbetonet hud samt en lidt trist hud efter vi er gået over til de køligere temperaturer igen. Min hud har det ALTID bedst om sommeren. Er jeres også sådan?

Vil I dele jeres bedste hudtip? Eller jeres yndlings hudplejemærke? Hvad er I blevet klogere på gennem årene?


PSST… Følg med på min Instagram, hvor jeg deler små hverdagsøjeblikke samt min Facebook-side, som jeg opdaterer hver eneste dag. HUSK også at anmod om at blive en del af den private Facebook gruppe KUN for kvinder.

Skriv en kommentar

 

4 kommentarer

  1. Kære Danica.

    Jeg har også erfaret at bl.a. mælkeprodukter har en indvirkning på min hud. Jeg har dog utroligt svært ved at undvære f.eks. mælk i kaffe og min yoghurt om morgenen. På det sidste har jeg forsøgt med overnight oats lavet på mandelmælk – men er ved at blive liiidt træt af den kombi. Har du nogle forslag til morgenmad uden mælk?
    Jeg møder som sygeplejerske kl. 07, så det må også gerne være nemt og hurtigt.

    Hilsen Cecilie

    1. Hej Cecilie

      Jeg er heller ikke fanatisk med mælk. Der er nemlig mælk skjult i ret mange ting, så når jeg er ude, eller nu hvor vi er på ferie, tænker jeg ikke så meget over det. Derhjemme er det dog forholdsvis simpelt, da der efterhånden er så mange alternativer.

      Personligt spiser jeg æg, hummus (den her opskrift https://www.danicachloe.dk/2016/12/opskrift-verdens-bedste-hummus/) og knækbrød eller grøntsager til. Det afhænger af hvor sød min baby er mod mig, haha! Ellers er hjemmelavet granola fra LCHF bogen (Jane Faber) genial. Man kan lave til en hel uge ad gangen og blot hælde på sin soyayoghurt om morgenen (eller mandelmælk/havredrik).

    2. Jeg har det som dig og er blevet vanvittig glad for havremælk! Den absolut bedste kombi er chiafrø og hørfrø lagt i blød i havremælk natten over – om morgen hakkes mandler og drysses over og der kommes et par klatter frugtgrød på (sveske er min favorit), voila! Uden mælk, yderst hurtigt, smørelse til maven og SÅ delikat <3