En kærlig opsang til min branche

Godformiddag fra sofaen. Nola sover en lynlur, og jeg taster løs, så jeg kan nå at få sat ord på alle de tanker, som fylder ret meget for tiden. Når man som jeg, og mange andre, arbejder med sociale medier og dagligt er i dialog med forskellige virksomheder, fornemmer man hurtigt, hvordan landet ligger.

Deraf denne kærlige opsang til min branche. Både for at give jer indblik i, hvad der ofte sker på den anden side af skærmen, men også med håb om at bare én person i en virksomhed derude, lærer at værdsætte mit og andres univers på en ny måde.

Om at gøre det man er bedst til og overlade det mindre sjove til andre

Jeg ELSKER jo at blogge. Hvis det stod til mig skulle jeg KUN koncentrere mig om at skrive, dele indhold, tage billeder og inspirere. Indbakken, regnskaber, teknik og alle de praktiske ting, som stjæler meget af min tid, måtte andre gerne tage over på. Jeg arbejder på sagen, men at finde de rette mennesker og allokere budgetter, kan være en lang proces. Jeg bliver heldigvis hele tiden klogere og bedre.

Kundehenvendelser og kontakt med virksomheder står jeg dog 100 % for selv (forhåbentligt ikke så meget længere, da jeg satser på at finde den rette hylde til min forretning snart). Lige den del synes jeg faktisk er fin og et skulderklap. Det er ret stort, at så mange forskellige virksomheder er interesserede i at samarbejde, og det er jeg meget ydmyg omkring. Ligegyldigt hvor lang tid jeg har været i gamet.

Jeg kan ikke leve at et par sko, en pressetur eller nogle smagsprøver

“Problemet” er, at jeg stadigvæk skal overbevise virksomhederne om at betale mig for at lave et stykke arbejde. Mailen starter næsten altid med at bede om en gratis tjeneste.. “Så får du da lige de her produkter oveni.. Er det ikke bare fedt”? Du skal til gengæld levere X antal posts, bruge de her hashtags og give os rettigheder til dit materiale. Nogle gange, hvis man er heldig, starter de selv med at spørge indtil budget, hvilket er fedt, men lige så snart man smider en, endda rimelig, pris på bordet, er det for højt eller også har de allerede brugt deres budget. Det er selvfølgelig ikke altid tilfældet, men oftere end man lige tror. Som regel begrunder de det med, at det bare lige er en ekstra person på en given kampagne, og de derfor håbede på at kunne få det billigt.

Hvornår begynder de at erkende værdien i sociale medier?

Er det ikke skørt, hvordan man antager at min virksomhed er mindre værd end hvis de skulle have en annonce i et blad eller på et magasins website? Selvfølgelig er det okay at spørge om rabat – det synes jeg er så fint, men jeg er træt af at diskutere marginaler. Omtale på mine kanaler har en høj værdi. Jeg kan ikke leve af klubmedlemsskaber, smykker, skønhedssager, mad eller lave priser. Det vil da være rart, men sådan hænger verden ikke sammen.

Derudover tager jeg min egen virksomhed ret seriøst. Det er min levevej, og derfor er det op ad bakke altid at skulle forklare virksomheder og bureauer, hvorfor jeg er mere værd end et random produkt eller et par tusinde kroner. Det er ikke blevet meget bedre på de i alt to år, jeg har været igang. Jeg er træt af spørgsmål om tjenester, velgørende formål (som er fint, men det bliver også trættende i længden, når man skal omtale 10 forskellige projekter), produktsamarbejder og deslige.

Jeg kan forstå på mange andre i gamet, at det er det samme problem. Mange nøjes med den pulje af penge der er (eller som de siger der er), hvilket betyder man sjældent kan hæve prisen, da andre jo siger ja til det jeg lige har sagt nej til. Både fordi de ikke kender deres værdi eller fordi man er bange for at miste samarbejdet. Der er selvfølgelig forskel på hvorvidt man lever af det eller ej – men ligegyldigt hvad har ALLE samarbejder en værdi.

Når man selv er nødt til at handle og tage ansvar

Nu lyder det måske som en klagesang uden action, men jeg har efterhånden erfaret man ikke bare kan sidde derhjemme og være træt af tingene ikke er skruet sådan sammen, som man vil ønske det var. Jeg har et medansvar i forhold til at hæve branchen og dens værdi. Senest har jeg lært, at så længe jeg sidder med den direkte kontakt selv, vil folk ikke se den samme værdi. Det er ikke professionelt nok, hvorfor jeg skal have fat i en agent, der varetager den form for henvendelser. Jeg ved at andre har haft stor succes med det, og det kun højner seriøsiteten. Det er vejen frem for mig og min business kan jeg mærke. Ikke et netværk, men en agent, jeg er i kontakt med på daglig basis og som kun repræsenterer en lille gruppe af folk.

Jeg elsker hvad jeg laver, men det skal også give mening. Nu har jeg været igang i to år, hvor indtjeningen har været middel eller under. Det har sjældent været sjovt eller rigtige gode måneder, og i forhold til den trafik og kvalitet jeg kan levere, skulle det gerne være andet end søvnløse nætter og ondt i maven-følelsen.

Læserne har ændret syn, men mange virksomheder har stadigvæk ikke

Derudover føler jeg, at læserne har rykket sig. Hvor det førhen ikke var velset at lave betalte samarbejder, er der en større forståelse for det faktum, at hvis man får gratis indhold leveret på forskellige kanaler, er det okay at afsenderen også får noget igen. Det er mega fedt, og jeg oplever udelukkende god feedback på de samarbejder, jeg involverer mig i. Udover at det betyder, at jeg har nogle rummelige læsere, som vil mig det bedste, betyder det også, at jeg leverer godt indhold, som folk har lyst til at læse og engagere sig i. Jeg gør mig umage med alt hvad jeg laver. Det kan både være en hæmsko (den der perfektionisme, jeg døjer med), men også en fordel i forhold til det indhold, der ligger herinde. Det skal være i orden og bære præg af jeg skriver det fordi jeg ikke kan holde ordene tilbage.

Så kære virksomhed.. Influencer marketing har en værdi. Om man vil det eller ej. Spild ikke din egen tid på at skrive til 100 forskellige i håb om at bare én vil takke ja til et par smagsprøver eller sko. Udvælg nogle få, der matcher dit brand, og læg op til en dialog om priser. Hvad end det er én, der lever af det eller ej. På den led er du også med indeover processen og kender antal posts på forhånd. Det giver kun en bedre oplevelse for begge parter.

Det lettede helt at få delt mine frustrationer og fremtidstanker. Jeg glæder mig til at få skabt mere seriøsitet – både i forhold til mine egne kanaler, men også branchen som helhed. Det fortjener det altså.

PSST… Følg med på min Instagram, hvor jeg deler små hverdagsøjeblikke samt min Facebook-side, som jeg opdaterer hver eneste dag. HUSK også at anmod om at blive en del af den private Facebook gruppe KUN for kvinder.

Skriv en kommentar

 

12 kommentarer

  1. Preach, Danica! 🙌🏻
    Jeg begynder at forhandle de første større samarbejder hjem for øjeblikket, og solidaritet og integritet er altså key – vi forhandler jo på en måde løn på hinandens vegne i det her.

    Jeg oplever også, at de mest ligegyldige opgaver er dem, nogen vil have løst “gratis”, mens det, der oprigtigt giver mening for mig og mine platforme kommer med reel aflønning. Og de der andre, irrelevante samarbejder – dem gider jeg sgu ikke 😅 Det skal føles rigtigt i maven, passe til mit fokus (genbrug/bæredygtighed), og være spændende for mine følgere/læsere. Ellers er det jo omsonst at gøre det her 😊

    Igen, godt brølt!

    1. Hvor er du god! Det højner kun niveauet, når man tager sin egen lille business seriøst. Man er altid mere værd end et random produkt, som i sidste ende alligevel ender med at blive en udgift.

      Præcis! Det er nemlig rigtigt! De gode opgaver, der matcher perfekt, opererer ofte med budget.

  2. Sikke et fantastisk indlæg! Jeg kender alt til det du skriver, da jeg selv arbejder med det. Jeg er SÅ træt af at blive taget for ingenting. For et par smagsprøver er da fantastisk ik? Jo hvis jeg står nede i Brugsen. Men det kan man ligesom ikke betale regningerne med. Åh jeg er træt af det.
    Jeg håber snart det bliver bedre, men jeg tror der går lang tid, eftersom stadig rigtig mange bloggere tager imod gratis ting.
    Godt brølt!
    Kh Camille

    1. Det er også hårdt i længden, når man ved man leverer kvalitetsindhold og en masse trafik. Jeg tror desværre også, som dig, at markedet har nået et sted, hvor der ikke sker så meget. Det kræver vi løfter i flok, og der vil produkter nok altid vinde ind hos nogle, der enten er ligeglade eller ikke kender deres værdi. Det udnytter virksomhederne desværre 😳

  3. Jeg synes at det er et relevant indlæg, men kræver det ikke også mere åbenhed fra bloggerne?
    Hvordan skal en forholdsvis ny blogger vide, hvad h*n skal tage for et indlæg, hvis man ikke begynder at være mere åbne om hvad de forskellige ting koster.
    Jeg mener at det var Sidsel og Lasse der lavede et indlæg om, at de tager 6000 kr for et indlæg.
    Men hvad skal man tage hvis man er ny, og ikke har samme reach. Hvad med dem der har flere følgere?
    Jeg tror at det kræve åbenhed, for at få branchen til ændre sig. Måske skal mediakits være på bloggen, så man kan se hvad tingene koster.
    Jeg ved det ikke, men jeg tror at åbenhed fra blogggerne er vejen frem.

    1. Både og. Der er masser af åbenhed blandt bloggere. Bare ikke synligt for læseren, hvilket jeg synes er helt fair. Det er op til den enkelte, hvor meget man vil dele.

      Der findes Facebook grupper for influenter, hvor priser og kampagner tales igennem og hvor man kan få gode råd. Der findes også Dansk Journalistforbund, der de sidste to år har haft en afdeling for netop bloggere. Her kan man ringe ind hver dag og snakke med en fagperson, der kan rådgive om alt fra priser til kontrakter, rettigheder og hvad man gør hvis en faktura ikke betales.

      Det er så at sige den nye influents eget ansvar at opsøge alle de muligheder der ligger. Det gør de fleste helt af sig, hvis de gerne vil tjene penge på deres kanaler. Alternativt må man tage fat i én, der har været i gamet længere. Jeg får flere henvendelser hver uge og svarer glædeligt hver gang.

      Derudover er det ikke muligt at have en prisliste i et mediekit. I alle tilfælde ikke for mig. Kampagnerne varierer så meget, at man ikke kan sige at ét indlæg eksempelvis koster 6.000 kr fast. Nogle gange kræver det man tester noget over lang tid eller møder op til fremvisninger, hvilket gøre det dyrere. Jeg måler det i hvor meget tid, jeg skal bruge på noget. Jeg giver priser fra gang til gang – de får jo også rabat, hvis de køber ind i flere ting over en længere periode. Derudover skal man tage stilling til rettigheder, om virksomheden vil have eksklusivitet over en given periode samt om de vil bruge materialet på egne kanaler etc.

      Jeg har skrevet rigtig meget om værdi samt mine lønninger gennem tiden. Det kan altsammen læses her: https://danicachloe.dk/kategori/slow-living/arbejdsliv/selvstaendig/

  4. Jeg oplevede selv noget lignende for nyligt og det samme med min veninde. Hun fik en besked omkring, at hendes feed på Instagram så “spændende og interessant” ud og de ville sende hende nogle ting til gengæld for nogle posts. Det tiltænkte produkt passede overhovedet ikke på hendes profil og senere så vi, at en anden havde fået en identisk besked.
    Selv blev jeg tilbud et såkaldt samarbejde, hvor det eneste, jeg faktisk ville opnå til gengæld for posts, var en rabatkode. Denne virksomhed ville altså have MIG til at BETALE for den reklame, jeg skulle lave for dem? Jeg kan slet ikke forstå den logik, der ligger bag dét!
    Det er så vigtigt at sige nej til den slags opgaver og netop holde fast i sit værd. Blogging har heldigvis indvundet god plads på arbejdsmarkedet, men det uddør dælme hurtigt, hvis virksomhederne bliver ved på den måde.

    http://nouw.com/satinawandel

    1. Det er vildt, hvor udbredt det. Især overrasker mig, at der er nogen der håber på omtale mod du endda selv skal betale en del af det 🙈 Op ad bakke!

    1. Du er altså nødt til at begrunde din kommentar, Martin 😂

      Din artikel giver ingen mening i forhold til mit indlæg, så jeg forstår ikke lige hvor du vil hen?