Karriere, selvindsigt og gråzoner

Og så blev det onsdag.. Det er lidt forudsigeligt, at jeg starter nærmest hvert indlæg med at konstatere hvad dag det er. Ja, gu er det onsdag. Det tænker jeg godt I ved. Jeg må lige øve mig på en bedre indgangsvinkel. Den begynder i hvert fald at være lidt brugt. Det hele er det samme.

Og det bringer mig til dels til dagens emne. Eller ugens emne. Jeg føler nemlig jeg mentalt har gennemgået en forandring i forhold til hvordan jeg anskuer hele den branche jeg befinder mig i. Ja, der er nogle der lever af det, ja, det er et gratis medie for følgerne, ja, det kan være spændende at følge privatpersoner og deres hverdag, ja, der er gråzoner og ja, det er til tider ved at tage overhånd.

Jeg føler personligt, jeg er begyndt at tage definitivt afstand fra det ræs. Jagten på at være den bedste, den største, den sjoveste, den med flest likes, følgere, kampagner og andre komplet ligegyldige ting i mit liv. “Nu skal jeg også igang med det YouTube – for tredje gang”. Det har jeg sagt til mig selv mange gange, men bag den beslutning vil der for de fleste ligge et økonomisk ønske. Det er jo en virksomhed, og derfor skal der også tages kloge beslutninger, der kan gavne den virksomhed og i sidste ende give flere penge i banken.

Jeg er bare færdig med at tage beslutninger, der skal øge min indtjening. Jeg er generelt færdig med at anskue tingene fra et økonomisk perspektiv. Jeg tror på, at det bedste indhold skabes ud fra lyst. Nogle gange er det lig med succes og højere indtjening, og andre gange ikke. Præcis ligesom at blogmediet startede som en hobby uden kommercielt indhold.

Jeg har jo også mit overnaturlige podcast, som flere undrer sig over, jeg gider at bruge tid på. Det er ren hobby og stjæler meget af den tid, jeg kunne investere i at gøre alt andet større. Det er bare så vigtigt for mig, at jeg også laver random ting, som jeg synes er sjovt. Det hele skal ikke være så business-minded. I hvert fald ikke i min butik. Jeg mener sagtens, at man kan mestre begge dele, og når man tager tingene som de kommer og gør det man har lyst til den pågældende dag, skinner det som regel også tydeligere igennem skærmen.

Jeg forstår også godt den kritik, der hersker rundt omkring. Ja, det kan godt klinge hult, når nogen den ene dag gør en ting og den næste dag noget helt andet. Vi er jo vores eget brand, og derfor er man simpelthen nødt til at acceptere, at den kritik, der kommer, rammer en selv. Også selvom det ikke altid er lige sjovt.

Jeg er ikke landet her tilfældigt. Jeg har taget et valg om at leve af at skabe kommercielt indhold på mine sociale kanaler. Så må jeg også tage det sure med det søde. Og her tænker jeg ikke på svinere, det er aldrig okay, men konstruktiv kritik. Branchen kunne godt bruge mere selvindsigt og mere “se det hele udefra”. Det er en gråzone uden lige, da vi er privatpersoner, der bruger vores ansigt i en kommerciel sammenhæng. Det kan være svært at forholde sig til som følgere. I et magasin eller på TV er man ikke i tvivl, når det er en opstillet reklame. På blogs, Instagram og YouTube flyder det hele bare sammen. Influenter, brands, følger og økonomi.

Jeg er ellers forskånet for det meste, men jeg er ikke blind, og jeg ser de samme diskussioner rundt omkring, som alle andre. Jeg synes til tider folk har lidt for travlt med at blande sig i andres sager, men omvendt synes jeg også man er nødt til at tage diskussionen, når kritikken eller feedbacken kommer. Det er en del af det, omend det selvfølgelig er mindre sjovt end alt det andet.

Jeg tror de færreste mennesker synes det er rart at blive stillet til ansvar for noget. Eller modtage kritik. Jeg er personligt ikke altid den bedste til det. Jeg kan tydeligt huske, hvordan jeg havde det i mine første jobs, når man blev hevet til side eller fik at vide man havde gjort noget forkert. Det var ubehageligt. Især hvis man samtidigt følte det var uretfærdigt. Den dag i dag går jeg stadigvæk i forsvarsposition som det første. Helt uden at tænke over det. Det gør jeg også i skænderier herhjemme eller med veninder, kolleger etc. Man passer på sig selv. Også selvom man nogle gange godt ved der måske er noget om snakken.

Jeg respekterer dog andre folk for at være ærlige. Og ikke mindst indrømme, hvis de har lavet en fejl. Jeg tror på det er sundt. Ofte skal der ikke mere til. Jeg vil gerne indrømme, at jeg har lavet kommercielle samarbejder gennem tiden, som jeg fortryder den dag i dag. Jeg har tænkt dårlige ting om andre. Jeg har lavet indlæg kun fordi jeg skulle holde mine tal oppe. Jeg har haft for høje tanker om mig selv, men også haft alt for lave tanker om mig selv. Jeg har fortrudt ting, jeg har skrevet (det her kun meget vel blive et af dem, haha), jeg er mobilafhængig og mit erhverv har været genstand for mange bekymringer og diskussioner på hjemmefronten.

Det korte af det lange er, at jeg synes de sociale medier er sjovest, hvis man tager det for hvad det er. Nemlig i bund og grund bare internettet og et par app’s. De skal ikke stjæle min tid eller definere nogens værd. Det er så ligegyldigt. Jeg ved godt det kan være svært når man lever af det, men så skal man måske overveje om det er det værd. Vi lever heldigvis i et land, hvor man kan det meste, hvis bare man vil det nok.

Jeg nyder det liv jeg har nu, men jeg kender også mig selv godt nok til at vide, at det ikke er for altid. Og jeg er sikker på jeg vil værdsætte mit næste arbejde endnu højere, fordi jeg nu har prøvet at være på begge sider af bordet. Både den, der betaler bloggerne for at omtale et produkt, og den der sælger sin spalteplads til specifikke virksomheder. Jeg drømmer allerede om pensionsopsparing, ferie uden arbejde, frokostordning og en fast løn. Men indtil da vil jeg nyde, at jeg trods alt har skabt min egen levevej, som er en ting jeg på ingen måder tager for givet.

Skriv en kommentar

 

2 kommentarer

  1. Hej Danica 😊
    Hvor er det et godt indlæg! Jeg synes, det er nogle superfornuftige overvejelser du har – især det at betragte sociale medier for, hvad de er; nogle digitale platforme og apps. Derudover er jeg evigt imponeret over din selvbevidsthed og dine refleksioner over, hvordan du agerer på sociale medier qua dit virke som selvstændig influencer. Dit eksempel med, at du flere gange har udskudt din indtræden på YouTube, bevidner måske blot om, at det ikke er noget, der bidrager med værdi til hverken dig eller din virksomhed?
    Det samme gælder din distinktion mellem, hvad du betragter som dit erhverv og din hobby. Selvom du lever af at skabe kommercielt indhold til sociale medier, må det også være befriende at kunne have en hobby på sociale medier (din podcast), uden du skal føle dig “tvunget” til at tænke på indtjening.
    Som læser bliver jeg langt mere inspireret af personer, der kan sætte begrænsninger for sig selv. Det er nemlig en kunst ikke at favne bredt og springe med på alle bølger. Det er således ikke kun indholdet, men også vedkommendes personlige egenskaber og formåen, jeg finder interessant at følge 😊
    Kæmpe cadeau og god påske herfra! ❤️