En opfølgning på influencer-debatten og positiv energi

JW Marriott Phuket

Sikke nogle dage. Hvad der var et indlæg, der blev skrevet på en lille time over et glas vin, kulminerede i et hav af kommentarer, beskeder og henvendelser, jeg skulle “håndtere”. Det kommer ikke uden omkostninger at skrive sådan et indlæg. 99 % af de beskeder, jeg har fået, har været positive, og jeg føler på ingen måder jeg står alene.

Der er dog også folk, der føler sig truffet eller ramt, og det er jeg selvfølgelig ked af. Det har aldrig været min hensigt at pege fingre eller fokusere på specifikke mennesker. Jeg er selv en del af branchen og bærer samme ansvar som alle andre.

En opfølgning, fremtidstanker og et håb om vi sammen får rykket noget

Jeg kan ikke bestemme, hvad folk tolker ud fra mine ord. Hvis man føler sig ramt, vil jeg mene man skal kigge indad i stedet for at projicerer de følelser over på andre. Ellers lærer vi aldrig noget. Jeg er faktisk enormt glad for og stolt af det indlæg. Mest af alt fordi det har betydet noget for folk. Jeg tror endda det har rykket en millimeter ved folks forståelse. Både læsere, virksomheder, agenturer, bloggere etc.

Jeg ved det selvfølgelig ikke, men jeg fornemmer at mit (samt de mange andre, der har berørt emnet, for der er faktisk mange, men mere om det nedenfor) indlæg har skabt et fokus på branchen og den troværdighed vi skal gøre os fortjent til.

Jeg er dog på ingen måder first-mover på den her slags opråb. Jeg har ikke sagt noget andre før mig ikke allerede har sagt. Jeg sagde bare hvad jeg tænkte. Hvis man er interesseret i at læse andre velskrevede blogindlæg om samme emne, har Hello Sofie skrevet om det her, Cana Buttenschøn her og Copenhagen By Me Her. Derudover har “Influencer” (et podcast om branchen, der er i den grad er et lyt værd) haft det oppe at vende flere gange. Der er også et hav af dygtige Instagrammere, der har delt deres synspunkt i stories. Bl.a. Tippetdk, Kiaellegaard og Ditte Kirk. Hvis jeg har glemt nogen, så skriv til mig, og jeg får opdateret indlægget.

Jeg vil dog gerne afklare nogle ting inden jeg vender mit fokus fremad og vender tilbage til “normale” tilstande. Ikke fordi jeg skal forklare mig selv, men fordi jeg gerne vil have min grund til at fokusere på emnet skåret helt ud i pap.

Jeg gør IKKE det her for følgere eller likes. Jo, der er kommet 200 nye følgere til, men i det store billede betyder det ingenting for mig eller min virksomhed. I skal ikke være i tvivl. Jeg er meget beæret over hver eneste person, der gider følge mig, men det ændrer ingenting for min virksomhed. De virksomheder, der køber ind i mig, køber ikke ind i mit følgertal på Instagram. De køber ind i min platform, de billeder jeg leverer (og som de kan tilkøbe adgang til bagefter), mit sted i livet, min blog, der har forholdsvise mange læsere og den meget engageret målgruppe, jeg er indehaver af.

Jeg har ikke taget flere kampagner ind i år sammenlignet med sidste år, hvor jeg havde 6000 færre følgere. De fleste virksomheder er rykket videre fra kun at kigge på antallet af følgere. Der fokuseres på nogle helt andre parametre, og det synes jeg også er det helt rigtige at gøre. En profil med 4000 tusinde følgere kan være et bedre match end en med 50.000 følgere, hvis målgruppen er engageret og andre finder influenceren troværdig. Der er mange ting, der spiller ind. Det ligger ikke til mig som menneske, at gøre ting for følgere eller likes.

I så fald vil jeg aldrig have holdt fast i de æstetiske billeder eller fastholdt en grænse mellem personlig og privat. I stedet skulle jeg have delt det uperfekte og vist meget mere af mig selv, og det er jeg ikke interesseret i. Man kan sagtens drive en succesfuld forretning uden at skulle dele alt. Jeg respekterer dem, der foretrækker at gøre det på en anden måde, men jeg foretrækker at gøre det på min måde, og det er okay.

Jeg mener heller ikke jeg smider mine kollegaer under bussen ved at skrive det her indlæg. Jeg har faktisk skrevet den slags indlæg i mange år (se eventuelt her). Det her fik bare lidt ekstra fokus, fordi det ramte en tendens lige nu. Jeg tror på det er sundt at se indad. Det er okay man ikke er enig, men det kan aldrig være forkert at fokusere på at løfte branchen og øge troværdigheden. Det er i vores alles interesse.

Jeg kan ikke på forhånd vide, hvad folk læser i mine indlæg, men jeg synes det fremgik meget tydeligt det udsprang af en blokering, som endte med at blive en debat om hele branchen. Det tænker jeg de fleste brancher bør gør i tid og utide? Nogle gange er det sundt lige at træde væk og se det hele udefra.

Jeg respekterer andres holdninger. Vi har alle vores eget take på det her, og jeg opfordrer alle til at forholde sig til det, hvis de har lyst. Og hvis man ikke har lyst, er det også fint. Det skal jeg ikke bestemme. Men jeg kan ikke tage et personligt ansvar for hvad andre modtager af kritik eller de ting, de skal deale med til dagligt.

Kort fortalt. Jeg står ved alle ord, og jeg synes det er mega skønt, at der er kommet så meget feedback fra en masse forskellige mennesker derude. Jeg glæder mig til at se influencer-branchen de kommende måneder. Både i forhold til samarbejder og vinkler, men også følgernes modtagelse.

Jeg håber også branchen bliver anerkendt på lige fod med andre medier. Det er okay med reklamer på profilerne, og det er det, fordi vi faktisk er virksomheder. Det kan godt være vi deler ud af vores personlige liv på den ene eller anden måde, men hvis vi tjener penge på det, så er vi en virksomhed, og derfor er man simpelthen nødt til at forholde sig professionelt. Både for følgernes skyld, men også de kunder, der betaler os for omtale.

Omvendt skal følgerne også lære det er okay med reklamer. Man “sælger ikke ud” fordi man også laver betalt indhold. Det er en forældet tankegang.

Jeg er dog ikke perfekt, og jeg kan sagtens have glemt nogle nuancer i debatten. Jeg bliver klogere ligesom alle andre, som tiden går. Jeg vil dog gøre alt for at holde mig opdateret. Om det er på Jodel, i nyhederne, podcasts, artikler eller hos andre influencers, er underordnet. Jeg synes det er spændende, og jeg vil gerne bruge min stemme mere. Både her og på Instagram. Skriv endelig til mig, hvis I opfanger noget, som I mener fortjener opmærksomhed.

Nu er det tid til at kigge fremad, nyde det sidste af vores ferie og sprede god energi. Der er så meget gennemarbejdet indhold derude skabt af seje mennesker, og det fortjener også en masse kærlighed. Hvilke samarbejder synes I har været gode? Er der nogle I kan huske, som skilte sig ud? Hvad indeholder det gode samarbejde?

Skriv en kommentar