På den anden side af Asien og behovet for forstærkninger

Annonce

Echinaforce dråber
Annonce

Jeg har sagt det før.. Den her årstid har ramt os med 110 km. i timen. Det gik ellers lige så godt. I ved, sensommervejr, glade og raske børn, 14 dage i Asien og ikke mindst overskud til tosomhed, familieture og venindehygge. Alting har virkelig spillet for os og vi har nydt det hele til fulde. Og heldigvis kan man sige, fordi nærmest i dét sekund, hvor vi trådte ud af flyveren og blev mødt af et mørkt København, indhyllet i efterårsblade og grå, kedelige skyer, der ramte det mig: Jetlag, de mørke tider og visheden om, at der går 6 måneder før solen sådan for alvor vender tilbage.

Den første uge hjemme igen var specielt slem. Vi fungerede ikke helt. Vores indre ur var stadigvæk sat til Thailand, mens vi (dag efter dag) blev mødt af regnens silen ned udenfor. Værsgo at finde tilbage til de tidlige morgener, de gennemblødte cykelture og hverdagens generelle asen og masen. Det skal måske siges, at jeg normalt ikke bliver ramt af årstiderne og det dårlige vejr så hårdt, som jeg er ramt den her gang, men når man går fra høj sol og 30 grader den ene dag til 10 grader og skybrud 5 dage i streg, er det en mundfuld for hele familien.

Echinaforce dråber

Fra sensommersol og overskud til mørke dage og begyndende snue

Og så kom den begyndende forkølelse, som (for os) kan være svær at undgå fra nu til april. Ja, faktisk hele året rundt. Snotnæser til de mindste, ømme halse og svækkede immunforsvar. Mon ikke det skal være sådan med små børn i hjemmet? Det er i hvert fald en sygdoms-tur, som vi mere eller mindre er vant til hjemme hos os.

Og det er selvfølgelig træls, når det står på, men jeg føler mig egentlig godt helgarderet til når jeg kan mærke, at sådan en sygdoms-tur banker på. Jeg har nemlig brugt Echinaforce forebyggende i mange år. Faktisk lige siden jeg blev ramt af en voldsom snue i 2014, hvorefter jeg fik anbefalet Echinaforce og rød solhat. Jeg kan ikke huske hvem det var, som kom med det gode hverdagstip, men tak! Jeg har ikke kigget mig tilbage siden.

Echinaforce dråber

Derfor var det også det mest naturlige i verden for mig, da jeg fik et samarbejde stablet på benene med A. Vogel, der står bag Echinaforce. Echinaforce er et naturlægemiddel (og derfor er det altid vigtigt, at man læser indlægssedlen), som indeholder rød solhat. Der er forsket meget i Echinaforce og rød solhat, og det er et veldokumenteret naturlægemiddel.

Det styrker kroppens immunforsvar til bedre at modvirke den forkølelse, der kan ramme året rundt. Jeg bruger det som sagt mest forebyggende, især i vintermånederne, men man kan også bruge Echinaforce til at lindre snuen, når først den har ramt. Som forældre synes jeg specielt også, at produktet er alle slags guld værd, da jeg sjældent har tid til at ligge stille og pleje mig selv under en “familie-forkølelse. Kender I det? Hverdagen fortsætter og man må følge med.

Echinaforce dråber

Rød solhat? Hvad er det lige det er?

Men hvad er rød solhat egentlig? Det bliver tit nævnt, når man taler lindring og forebyggelse, så det er ganske interessant at dykke ned i. Jeg har læst mig til, at rød solhat er en blomstrende urt, og er mindst lige så kendt under det latinske navn echinacea purpurea. Deraf navnet Echinaforce. Den bruges især i naturlægemidler mod forkølelse og til vedligeholdelse af immunforsvaret.

Sådan tager jeg Echinaforce og et par gode og effektive tips mod forkølelse

Det er som regel når vi er ekstra pressede, trætte eller udmattede, at forkølelsen rammer. Og med livet i hamsterhjulet, kan det være svært at undgå. Jeg har dog erfaret, at jeg sagtens kan øge min krops modstandsdygtighed, hvis bare jeg husker at tage mine dråber.

Jeg blander 30 dråber i et iskoldt glas vand hver morgen. Det smager lidt bittert, men jeg har vænnet mig til smagen. Man må tage det 3-5 gange dagligt, men jeg når sjældent op på mere end 2-3 glas med mindre jeg mærker noget er på vej. Så kan jeg godt finde på at øge mængden af dråber til det maksimalt anbefalede.

Echinaforce dråber

Og hvis det skal gå stærkt med at få væsken indebors, så blander jeg det i et shotsglas i stedet og drikker det hele i en mundfuld. Det er ofte scenariet, når det er mig, som har aflevere-børn-tjansen om morgenen og for alt i verden ikke vil undvære min immunforsvars-booster, haha.

Echinaforce er dog ikke mit eneste kort på hånden, omend det er et godt kort(!), mod forkølelsen. Jeg gør også andre ting for at styrke mit immunforsvar. Nola trækker nemlig ret meget med hjem fra vuggestuen for tiden, så vi er alle ret så opmærksomme på at gøre hvad vi kan for at undgå at tage noget ind. Heriblandt prioriterer jeg min motion.

Jeg kan mærke en stor forskel afhængig af om jeg rør mig eller ej. Det er selvfølgelig ikke altid lige rart, at skulle ud i kulden og løbe en tur. Eller at samle sig sammen og tage på det hold der i Yo Studios. Men det hjælper. Både mentalt og i forhold til mit immunforsvar.

Og så forsøger jeg at huske mig selv HVER dag. Hvilket også kan være svært ind imellem, da min førsteprioritet er børnene. Derefter kommer arbejde og de praktiske ting, som skal ordnes. Jeg vil også gerne være der for min mand og vores fælles familieliv, og først derefter er der tid til mig. Det kan være i form af yoga, en månedlig massage eller bare serier i sengen med ansigtsmaske på. I virkeligheden er det simple ting jeg gør for mig selv, men stadigvæk vigtige ting, som i det lange løb gør en stor forskel.

Så er der selvfølgelig de daglige vitaminer og alt det grønne, som også gør en forskel. Jo mere varieret og groft jeg spiser, des bedre har min krop det. Den er sikker hver gang. Har jeg drukket lidt for meget kaffe og er faldet i slikskålen mere end jeg burde, betaler jeg helt sikkert prisen nogle dage senere. Det hele hænger sammen.: Krop, sind og tempo. Og det giver mig en ro at vide, at jeg faktisk kan tage nogle aktive valg, der gør min krop glad og livet lidt nemmere, når vinteren sætter ind.

Og sidst men ikke mindst er vi meget opmærksomme på hygiejne herhjemme. Både fordi vi har små børn, der hiver mange, skal vi sige “spændende” ting med hjem, haha, men også i kraft af Rasmus arbejde, hvor hygiejne er ALT. vi vasker hænder og spritter af til den store guldmedalje.

Og hvis du tænker, “gud, de må da ha´ de tørreste hænder!”, så er svaret: niks, vi oplever ikke tørre hænder. Men takket være Echincaforce, og alle de andre hverdagstriks vi benytter os af, så oplever vi heldigvis med mellemrum tørre næser, og det er virkelig guld værd.

Hvad gør du for at komme forkølelse til livs? Eller forebygge? Har du prøvet Echinaforce og hvordan bruger du det? Jeg fornemmer at mange er vokset op med det hjemmefra, og det synes jeg er så fin en ting at give med videre. En forståelse for eget helbred og hvad man aktivt kan gøre for at holde sig fit for fight året igennem.

Echinaforce® Orale dråber (udtræk af Purpur solhat), pakningsstørrelser 50 ml/100 ml/ 2 x 100 ml. Læs omhyggeligt indlægssedlen. Indikationer: Naturlægemiddel til brug ved lindring af lettere forkølelsessymptomer. Styrker kroppens immunforsvar og øger derved modstandskraften overfor forkølelse. Dosering: Voksne: 30 dråber i et glas vand 3-5 gange dagligt i højst 8 uger. Må kun efter aftale med læge anvendes til gravide, ammende eller børn under 12 år. Særlige advarsler og forsigtighedsregler inden brugen: Bør ikke bruges sammenhængende i mere end 8 uger af gangen.

Kontakt læge ved forværring af symptomer eller høj feber. Allergiske patienter skal kontakte lægen inden brug. Præparatet indeholder ethanol (65 % Vol.) og må derfor ikke anvendes hvis du er i behandling med antabus eller metronidazol (mod betændelse). Kontraindikationer: Overfølsomhed over for planter af kurvblomstfamilien (f.eks. krysantemum eller bynke). Tuberkulose, leukæmi, bin- devævssygdomme og andre autoimmune sygdomme. Dissemineret sklerose. HIV-infektion, anden immundefekt eller immunosupressi- on. Sygdomme relateret til hvide blodlegemer. Bivirkninger: Ingen almindelige bivirkninger er registreret.

Skriv en kommentar

 

2 kommentarer

  1. Mine bedste tips til at forebygge sygdom:
    – Regelmæssig døgnrytme med 8 timers søvn/nat
    – Frisk luft og motion hver dag
    – Eksponering for bakterier/vira – fx ved IKKE at spritte hænder konstant. På den måde bliver ens immunforsvar præsenteret for forskellige mikroorganismer, og man opbygger immunologisk hukommelse
    – At følge anbefalinger jf. det nationale vaccinationsprogram

    1. Enig! Især den sidste er drønvigtig, men det er en helt anden (og relevant) snak ❤️