Sådan får du energien tilbage på de mørke dage – ifølge JER

Tips mod mørke dage og vinterdepression

Vintertid, mørke dage, november, november og november. Den er tung i år.. Er det noget med hvordan planeterne står eller? Hver gang jeg konstaterer, at jeg synes den mørke tid føles ekstra lang i år, bliver jeg mødt med et “det er noget med planeterne” eller “merkur i retrograd”. Jeg har ikke forstand på astrologi, men synes det lyder spændende, og selvom jeg ikke ved hvor meget skyld jeg kan tilegne solsystemet, så føles det altså ekstra meget op ad bakke i år.

Det har intet med andre at gøre. Jeg føler jeg vågner og er ved at gå til af mørke og træthed. Jeg hiiiiver mig ud af sengen i zombiemode. Jeg er som regel allerede sent på den, fordi alt går i slow motion. Når børnene endelig er afleveret, føler jeg at jeg har gennemført et maraton. Og klokken er sjældent mere end 08.30. Resten af dagen snøvler sig afsted, og det er ligegyldigt om jeg har hjemmearbejdsdag eller møder ude i byen. Alt føles bare mere uoverskueligt.

Hver aften trækker ulvetimen og putteseancen tænder ud, og når børnene endelig er lagt, ligger jeg i sofaen med serier. Jeg går endda i seng kl. 22 de fleste dage, men det er som om jeg ikke kan få søvn nok. Oveni det kigger solen sjældent frem, så man føler man lever i konstant mørke. Kort fortalt. Jeg er ikke vinterdeprimeret, tror jeg. Depression tillægger jeg nogle helt andre og mere alvorlige tegn. Jeg er nok bare vintertræt, hvilket er ganske uheldigt, når vi i bund og grund stadigvæk har efterår.

Så det jeg gjorde, det var at spørge jer på stories om jeres bedste tips til at overkomme den her altoverskyggende vintertræthed. Jeg havde brug for inspiration til at hive mig selv op ad hullet. Selv mit tøj er blevet mørkt og dystert uden jeg nærmest har bemærket det. På de værste dage ser jeg solvideoer fra Thailand. Lettere patetisk, haha.

I kom mig selvfølgelig til undsætning, som I altid gør, og de gode tips har jeg nu valgt at dele med jer alle, da jeg er ret sikker på vi er flere, der føler os ekstra trætte og matte lige nu. Jeg glæder mig til december, da det trods alt tager fokus med sine glitrende lyskæder og gode julestemning. Det håber jeg det gør.

Hvad gør DU for at holde energien og humøret oppe på de mørke vinterdage?

1. Masser af fine lyskæder på terrassen og stearinlys indenfor.. 2. Jeg tillader mig selv at sove lidt ekstra de dage, det kan lade sig gøre. Og så tager jeg gode vitaminer… 3. Jeg accepterer jeg er lidt længere tid om tingene end normalt. 4. Hygge med varm kakao og sunde småkager, når børnene kommer hjem fra børnehave. 5. Jeg står op samme tid hver dag (også i weekenden) og får 8 timer om natten. Ellers går det galt 🤯

6. Holde i hånd med ungerne.. Og kaffe 😅 7. Jeg sørger for at komme ud i naturen, når solen endelig skinner. 8. Jeg hopper i tøjet uanset vejr og går en god tur i naturen. Det hjælper altid. 9. Jeg lytter til musik og danser nogle gange med. 10. Pænt tøj og fine smykker, masser af kaffe og nogle gode skønhedsrutiner. 11. Kaffe og nybagte boller med smør.

12. Te og stearinlys. Lidt hygge hjælper på alting, og så lytter jeg til podcast under oprydning. P.S Jeg bruger altså også den pejs man kan finde på Netflix. Grin bare, men det er hyggeligt 😂 13. Jeg starter hver morgen med at danse helt tosset. Det gør mig glad og giver energi. 14. Laver godheds-planer, jeg kan glæde mig til i hverdagen. Og hele tiden faktisk.  15. Prøver at gå tidligere i seng og tager en masse gode vitaminer. 16. Jeg går en tur og træner. Derudover forkæler jeg mig selv, lytter til musik, som får mig i godt humør (Alphabeat) 💃🏻

17. Jeg gør noget ekstra hyggeligt ud af mit hjem. 18. Hygger med kakao, stearinlys og gåture. Bygningerne og naturen er smuk alligevel. 19. Jeg får trænet en masse i fitness og prøver at komme ud i dagstimerne.  20. Jeg bruger essentielle olier og hører fed musik. 21. Jeg får masser af sukker #foodbaby 😂22. Jeg tænder stearinlys, hører musik og tager farverigt tøj på. 23. Jeg forsøger at være udenfor i de timer, hvor det er nogenlunde lyst.  24. Prioriterer bevægelse i en periode og tænder lyskæder alle vegne.

25. Siger PYT og giver mig selv lov. Og så prøver jeg at forkæle mig selv. 26. D-vitamin + magnesium og løbeture i middagspausen. 27. Jeg har før brugt lysterapilampe, men vågner helst med wakeuplight nu. 28. Stearinlys, serier og KAFFE 29. Gør alt hyggeligt og positivt. 30. Jeg drikker iskaffe og spiser chokolade. 31. Finder hyggen i varme tæpper, stearinlys, varme drikke og romantiske film. 32. Lysterapi i ørerne i 12 minutter mens man laver andre ting (fx. meditation). 33. Sørger for at komme ud i naturen mens det er lyst. Naturen er den bedste medicin.

Nogle af jeres gode råd gik igen, hvorfor jeg tillod mig at slå dem sammen. Jeg lærte dog en helt masse af jer. Bl.a. skal jeg lige have købt nogle D-vitaminer, da jeg helt har glemt det i år. Kæmpe fejl! Og så var der lysterapi til ørerne, som jeg aldrig havde hørt om før. Det skal tjekkes ud. For ikke at tale om bevægelse, natur og farverigt tøj. Det virker altid her.

Og så vil jeg også lige slå et slag for rødvin. Især den rigtig gode slags og kun et glas, når man føler for det. Det giver mig altid velvære og overskud. Jeg ved ikke om det er velset at anbefale alkohol, men altså.. er det ikke noget med lægerne siger det kan være gavnligt med rødvin i små mængder eller? 🙈

Skriv en kommentar

 

3 kommentarer

  1. Vi har en stor lysterapi lampe ved morgenbordet (ikke verdens smukkeste, gemmer den væk efter morgenmaden). Det hjælper også vores vintertrætte børn gevaldigt med at vågne. De sumper på en hel anden måde om vinteren, så de er også glade for den.