Hvis der er noget, som kan være lidt tys-tys blandt bloggere, så er det de statistiske tal. Altså hvor mange besøgende man har haft den seneste måned. Jeg har tidligere haft tendens til at holde mine tal lidt tæt, da jeg hurtigt følte min blog var alt for lille sammenlignet med de store spillere på markedet og derfor hellere vil holde det for mig selv.
Det var dog lige indtil jeg satsede på min blog i en højere grad. Hvor jeg før var lidt ligeglad med mine tal, gør jeg nu hvad jeg kan, for at holde bloggen kørende. Derfor er det heller ikke en hemmelighed, hvor mange læsere jeg har og jeg har intet problem med at dele det herinde. Selvom mange andre bloggere har flere besøgende.
Jeg deler det jo alligevel med virksomheder til dagligt, og via mit blognetværk er mine tal også synlige. Det er jo en stor del af grundlaget for hvorfor jeg potentielt set kan samarbejde med nogle store annoncører, hvilket jeg har en interesse i. Derfor får I nu indsigt i mine tal per dags dato.
Bloggens besøgstal de seneste 30 dage:
Unikke besøgende: 14.157
Sidevisninger: 47.124
Jeg er sådan set ligeglad med hvad andre bloggere har af tal, for jeg er utrolig stolt af jeg kommer ud til 14.157 forskellige mennesker hver måned. Selvfølgelig vil jeg gerne have det vokser yderligere, men det er ikke hovedformålet med bloggen. Som ofte, når man giver sig 100 % i forhold til bloggen, kommer det nemlig helt af sig selv.
Jeg havde et mål, der hed 20.000 unikke læsere per 1/1-2017. Det synes pludselig pænt urealistisk med kun 3 uger tilbage af året. Man kunne være helt vildt demotiveret af den grund, eller man kunne vende det om og fokusere på hvor meget man har opnået på kort tid.
Dengang jeg “bloggede” på hobbybasis, som ikke er længere tilbage end i sensommeren, havde jeg i gennemsnit ml. 7.000 – 8.000 unikke besøg per måned. Det mindes jeg ikke var særligt motiverende, da jeg i bloggens storhedstid, for nogle år tilbage, lå fast på 20.000 unikke. Jeg har således på kort tid fordoblet bloggens tal igen. Det er jeg altså stolt over!
Jeg ved nemlig, at det er langt sværere at tiltrække læsere til bloggen i dag, da Instagram har taget en stor del af sidevisningerne, og så er folk generelt bare mere selektive, når de skal læse med hos udvalgte bloggere. Det er ikke længere tilstrækkeligt med Dagens Outfit. Nu skal der gerne lidt personlig reflektion med ind over indlægget eller noget værdifuldt indhold, som læseren kan tage med sig. Jeg forstår udemærket godt den tendens og har det på samme måde.
I bund og grund handler det om at skrive af lyst. Det kan vi hurtige blive enige om. Men selvom man måske ikke tænker over det, er der nødt til at være lidt variation i indholdet, for at I bliver ved med at klikke jer ind på de respektive blogs.
Dog skal det lige nævnes, at de kvantitative data ikke er altafgørende for succes indenfor blogging. Man kan sagtens have langt færre læsere end de store spillere, men stadigvæk besidde en højere engagementrate. Derudover er en kvalitativ blog meget mere end imponerende læsertal. Det kan være kvaliteten af indlæggene, kommentarer fra læserne, loyale læsere, troværdighed, profilmatch, billeder, andre sociale kanaler etc. Det er kombinationen af det hele, der gør forskellen.
Jeg ved heller ikke hvor relevant det er for jer derude på den anden side af skærmen, da I jo kan være ligeglade om jeg har 100 læsere eller 14.000 om måneden. Men jeg synes samtidigt I skal vide, hvad tanker man gør sig som blogger. I er trods alt “kunderne”, der får det hele til at løbe rundt og det er bare sjovere, at skrive på en blog, hvor folk kommenterer og læsertallene stiger stødt. Sideløbende er det en god indikation for om man har fundet sin plads samt om læserne responderer på det indhold man producerer.
Det kunne være meget sjovt at høre HVAD der får jer til at klikke ind på en blog. Er det overskrifterne, variation i indholdet, personen bag, skrivestilen eller noget helt femte?
P.S Husk også at følge med på min Instagram, hvor jeg deler små hverdagsøjeblikke, min Facebook-side, som jeg opdaterer hver eneste dag samt Snapchat (danica_chloe), hvor I virkelig kommer tæt på.