
Godformiddag fra sofaen. Nola sover en lynlur, og jeg taster løs, så jeg kan nå at få sat ord på alle de tanker, som fylder ret meget for tiden. Når man som jeg, og mange andre, arbejder med sociale medier og dagligt er i dialog med forskellige virksomheder, fornemmer man hurtigt, hvordan landet ligger.
Deraf denne kærlige opsang til min branche. Både for at give jer indblik i, hvad der ofte sker på den anden side af skærmen, men også med håb om at bare én person i en virksomhed derude, lærer at værdsætte mit og andres univers på en ny måde.
Om at gøre det man er bedst til og overlade det mindre sjove til andre
Jeg ELSKER jo at blogge. Hvis det stod til mig skulle jeg KUN koncentrere mig om at skrive, dele indhold, tage billeder og inspirere. Indbakken, regnskaber, teknik og alle de praktiske ting, som stjæler meget af min tid, måtte andre gerne tage over på.
Jeg arbejder på sagen, men at finde de rette mennesker og allokere budgetter, kan være en lang proces. Jeg bliver heldigvis hele tiden klogere og bedre.
Læs også:
10 ting du 100 % IKKE vidste om Michelle fra Stonemuse
Kundehenvendelser og kontakt med virksomheder står jeg dog 100 % for selv (forhåbentligt ikke så meget længere, da jeg satser på at finde den rette hylde til min forretning snart). Lige den del synes jeg faktisk er fin og et skulderklap.
Det er ret stort, at så mange forskellige virksomheder er interesserede i at samarbejde, og det er jeg meget ydmyg omkring. Ligegyldigt hvor lang tid jeg har været i gamet.
Jeg kan ikke leve at et par sko, en pressetur eller nogle smagsprøver
“Problemet” er, at jeg stadigvæk skal overbevise virksomhederne om at betale mig for at lave et stykke arbejde. Mailen starter næsten altid med at bede om en gratis tjeneste.. “Så får du da lige de her produkter oveni.. Er det ikke bare fedt”?
Du skal til gengæld levere X antal posts, bruge de her hashtags og give os rettigheder til dit materiale. Nogle gange, hvis man er heldig, starter de selv med at spørge indtil budget, hvilket er fedt, men lige så snart man smider en, endda rimelig, pris på bordet, er det for højt eller også har de allerede brugt deres budget.
Det er selvfølgelig ikke altid tilfældet, men oftere end man lige tror. Som regel begrunder de det med, at det bare lige er en ekstra person på en given kampagne, og de derfor håbede på at kunne få det billigt.
Hvornår begynder de at erkende værdien af sociale medier?
Er det ikke skørt, hvordan man antager at min virksomhed er mindre værd end hvis de skulle have en annonce i et blad eller på et magasins website? Selvfølgelig er det okay at spørge om rabat – det synes jeg er så fint, men jeg er træt af at diskutere marginaler.
Omtale på mine kanaler har en høj værdi. Jeg kan ikke leve af klubmedlemsskaber, smykker, skønhedssager, mad eller lave priser. Det vil da være rart, men sådan hænger verden ikke sammen.
Derudover tager jeg min egen virksomhed ret seriøst. Det er min levevej, og derfor er det op ad bakke altid at skulle forklare virksomheder og bureauer, hvorfor jeg er mere værd end et random produkt eller et par tusinde kroner.
Det er ikke blevet meget bedre på de i alt to år, jeg har været igang. Jeg er træt af spørgsmål om tjenester, velgørende formål (som er fint, men det bliver også trættende i længden, når man skal omtale 10 forskellige projekter), produktsamarbejder og deslige.
Jeg kan forstå på mange andre i gamet, at det er det samme problem. Mange nøjes med den pulje af penge der er (eller som de siger der er), hvilket betyder man sjældent kan hæve prisen, da andre jo siger ja til det jeg lige har sagt nej til.
Både fordi de ikke kender deres værdi eller fordi man er bange for at miste samarbejdet. Der er selvfølgelig forskel på hvorvidt man lever af det eller ej – men ligegyldigt hvad har ALLE samarbejder en værdi.
Når man selv er nødt til at handle og tage ansvar
Nu lyder det måske som en klagesang uden action, men jeg har efterhånden erfaret man ikke bare kan sidde derhjemme og være træt af tingene ikke er skruet sådan sammen, som man vil ønske det var. Jeg har et medansvar i forhold til at hæve branchen og dens værdi.
Senest har jeg lært, at så længe jeg sidder med den direkte kontakt selv, vil folk ikke se den samme værdi. Det er ikke professionelt nok, hvorfor jeg skal have fat i en agent, der varetager den form for henvendelser. Jeg ved at andre har haft stor succes med det, og det kun højner seriøsiteten. Det er vejen frem for mig og min business kan jeg mærke. Ikke et netværk, men en agent, jeg er i kontakt med på daglig basis og som kun repræsenterer en lille gruppe af folk.
Jeg elsker hvad jeg laver, men det skal også give mening. Nu har jeg været igang i to år, hvor indtjeningen har været middel eller under. Det har sjældent været sjovt eller rigtige gode måneder, og i forhold til den trafik og kvalitet jeg kan levere, skulle det gerne være andet end søvnløse nætter og ondt i maven-følelsen.
Læserne har ændret syn, men mange virksomheder har stadigvæk ikke
Derudover føler jeg, at læserne har rykket sig. Hvor det førhen ikke var velset at lave betalte samarbejder, er der en større forståelse for det faktum, at hvis man får gratis indhold leveret på forskellige kanaler, er det okay at afsenderen også får noget igen.
Det er mega fedt, og jeg oplever udelukkende god feedback på de samarbejder, jeg involverer mig i. Udover at det betyder, at jeg har nogle rummelige læsere, som vil mig det bedste, betyder det også, at jeg leverer godt indhold, som folk har lyst til at læse og engagere sig i. Jeg gør mig umage med alt hvad jeg laver.
Det kan både være en hæmsko (den der perfektionisme, jeg døjer med), men også en fordel i forhold til det indhold, der ligger herinde. Det skal være i orden og bære præg af jeg skriver det fordi jeg ikke kan holde ordene tilbage.
Så kære virksomhed.. Influencer marketing har en værdi. Om man vil det eller ej. Spild ikke din egen tid på at skrive til 100 forskellige i håb om at bare én vil takke ja til et par smagsprøver eller sko. Udvælg nogle få, der matcher dit brand, og læg op til en dialog om priser.
Hvad end det er én, der lever af det eller ej. På den led er du også med indeover processen og kender antal posts på forhånd. Det giver kun en bedre oplevelse for begge parter.
Det lettede helt at få delt mine frustrationer og fremtidstanker. Jeg glæder mig til at få skabt mere seriøsitet – både i forhold til mine egne kanaler, men også branchen som helhed. Det fortjener det altså.
PSST… Følg med på min Instagram, hvor jeg deler små hverdagsøjeblikke samt min Facebook-side, som jeg opdaterer hver eneste dag.