Jeg har kigget på det her indlæg i over en uge efterhånden, og hver gang jeg prøver at få mine tanker ned, går jeg væk fra det igen. Hvorfor skal det være så svært, at behandle et emne, som unægteligt fylder en del?
Jeg snakker selvfølgelig om troværdighed rundt omkring på blogs og sociale medier. Da jeg holdt mit oplæg for et par uger siden, handlede det nemlig om, hvordan jeg forsøger at opretholde en høj grad af troværdighed, mens man tjener penge på sin blog.
Troværdighed på sociale kanaler, og er det overhovedet muligt, at fremstå troværdig, når man samtidigt tjener penge på sin blog?
I og med jeg overhovedet blev spurgt om jeg vil dele mine tanker foran en masse bloggere, må der sidde nogle mennesker derude, der synes jeg mestrer balancen lige nu. Det er et stort kompliment, og jeg blev glad, da det jo på mange måder er et skulderklap. Samtidigt blev jeg lidt nervøs, for jeg må indrømme jeg til dagligt ikke gør mig de helt store tanker om troværdighed eller autencitet. Det sker bare, og jeg handler som jeg altid har gjort. Altså den måde, hvorpå jeg driver bloggen, sker helt naturligt. Jeg tænker ikke altid taktisk, men forsøger at have en blog, der er en forlængelse af mig som person.
Det er et lidt skrøbeligt emne, fordi bloggere har én holdning til det, virksomheder har en anden og læserne en tredje. Hvordan mødes vi et sted, hvor der er en fælles forståelse og det hele giver mening?
For mig udgøres troværdighed på sociale medier af flere elementer. Det handler ikke om hvor tydeligt, man skriver noget er sponsoreret, selvom det også er vigtigt og nødvendigt. Det handler for mig derimod om:
1. Hvor god man er til at navigere rundt i virksomhedernes tilbud, og at man formår at vælge med sin mavefornemmelse og IKKE ud fra, hvor godt det er betalt.
2. Hvor god man er til at blende det ind med øvrigt indhold, så det ikke skiller sig ud. Det skal passe naturligt ind, så de sociale kanaler har ét udtryk og ikke stikker i 15 forskellige retninger.
3. Respekt for dem, der læser med, virksomhederne man samarbejder med og vigtigst af alt; respekten for sig selv. I bund og grund kommer det hurtigt til at blive en afspejlning af værdisæt og integritet.
4. Spil med åbne kort. Jo mere åben man er omkring, hvordan man tjener penge og det hele er skruet sammen, jo mere forståelse er der også.
Det er de ting, jeg forbandt med det, da jeg brugte tiden på at forberede mit oplæg. Det var en sund proces, da jeg som sagt ikke gør mig de store tanker om det til dagligt. Ydermere var og er jeg meget opmærksom på, jeg ikke fremstår bedrevidende. For hvad jeg forbinder med troværdighed på sociale kanaler, er ikke nødvendigvis det samme som andre forbinder med det.
Jeg er også stadigvæk ny i den kommercielle blogverden, hvor jeg jo er afhængig af en vis indtægt, og derfor handler jeg stadigvæk naivt i nogle situationer. Jeg TROR på det er muligt og jeg arbejder med det hver dag, men det betyder ikke, at jeg aldrig kommer til at træde forkert. Blogformatet udvikler sig konstant, og vi skal også hele tiden forholde os til nye regler, nye medier, nye former for samarbejder, krav og forventninger.
Min fordel lige nu er, at jeg har et fast konsulentjob siden af bloggen, som dækker en del af min indkomst. Ikke meget, men alligevel nok til, at jeg kan vælge kampagner til og fra. Hvis jeg ikke havde det, var jeg nok meget mere afhængig og nødsaget til at tjene pengene andetsteds. Jeg elsker at være selvstændig og bloggen er min passion. Når man ikke er den mest ekstroverte person, eller den, der elsker at socialisere sig hele tiden, er det rart bare at kunne skrive. Det giver mig så meget, og derfor var min beslutning om at starte egen virksomhed også utrolig nem. Jeg kunne simpelthen ikke lade være med at skrive, og jeg vil have været sønderknust, hvis jeg havde valgt at lukke bloggen i stedet og beholdt mit daværende arbejde.
Man skal heller ikke undervurdere, hvor lang tid det tager, at tjene nogenlunde på sin online tilstedeværelse, og så er der alt det med, at man faktisk lever af at sælge sig selv. Jeg er ansigtet for min egen virksomhed, og hvor sjovt jeg end synes det kan være, er det også mig, som person, der står for skud, når jeg fejler. Jeg kan ikke skjule mig bag et virksomhedsnavn eller tage ansvar i fællesskab med andre. Det er nogle tanker, der nogle gange rammer mig, og jeg tænker 100 % for meget over det til tider.
HELDIGVIS synes jeg, at man ser en tendens til, at der er bedre stemning rundt omkring. Kommercielt indhold er mere acceptabelt i dag end for et par år siden. Læserne virker også til bedre at kunne navigere rundt i det, hvor de har muligheden for at vælge det til, som giver dem værdi.
I bund og grund får jeg overordnet set god feedback på min blog, og jeg kan slet ikke få hænderne ned, når jeg for at vide, jeg har inspireret nogen. Om det er så er i forhold til en skønhedsbehandling eller et boligprojekt, eller når, jeg hører at mit blogindlæg om skænderier i parforholdet, har gjort, at en anden person pludselig ser sit eget forhold med helt nye øjne. Det er det, der i sidste ende betyder noget.
Balance er nok vejen frem, og hvor end irriterende det ord er, så handler det virkelig om netop balance. Mellem kommercielt indhold og det øvrige content. Så længe man selv har en god mavefornemmelse, så har læserne det som ofte også.
Hvad forbinder I med troværdighed og online personligheder? Hvad betyder noget for jer, når I læser med?
P.S Husk også at følge med på min Instagram, hvor jeg deler små hverdagsøjeblikke, min Facebook-side, som jeg opdaterer hver eneste dag samt Snapchat (danica_chloe), hvor I virkelig kommer tæt på.