Influencerbranchen, reklame, troværdighed (og en blokering)

Influencers, reklame, troværdighed

Det her er måske en lidt lang overskrift til at beskrive noget, der efter min mening er ganske simpelt. Eller det er det måske ikke siden vi står her? Og med vi mener jeg bloggere, influencere, virksomheder, agenturer og følgere.

De fleste har nok bemærket, at der har været nogle problemer med markedsføringen i influencerbranchen på det seneste. Flere virksomheder har snydt sig til reklame hos udvalgte bloggere og Instagrammere, og det har sidenhen vist sig, at de her produkter ikke var hvad de udgav sig for. Heriblandt både Serum Nordic, Copenhagen Hair Brush og senest Smilebright, som nok er den scam, der har fået størst opmærksomhed i medierne.

Smilebright, Serum Nordic og de andre scamvirksomheder

Det her indlæg handler ikke om ALLE de mennesker, der har reklameret for de omtalte virksomheder. Jeg kender mange dygtige kolleger, der endte netop der. Fejl kan ske hos os alle. Vi er blot mennesker. Især, når virksomheden bag har løjet og ikke opgivet ingredienserne. Om det så er en smart idé, at reklamere for tandblegning til hjemmebrug i første omgang, skal jeg ikke gøre mig klog på. Jeg har også selv reklameret for ting gennem tiden, som jeg måske vil vælge med mere omhu i dag.

En fejl kan ske, og her er det vigtigt vi bliver klogere og mere skarpe fremadrettet. Både bloggerne og influencere selv, men også de bureauer, der sidder bag skærmen og sælger kampagnerne ind. Især hvis vi vil overleve i en branche, som lige nu er udskældt, hvilket er super ærgerligt. Branchen er kommet for at blive, og jeg ved hvor mange dygtige mennesker, der er derude, men lige nu drukner det i de omtalte sager.

Ansvar for de reklamer, som man vælger at tage ind – i medgang og modgang

Flere har taget ansvar for at have reklameret for produkterne. Heriblandt mange af mine dygtige kollager. Både serums og tandblegning. Og det er det helt rigtige at gøre. Uanset om man selv er blevet snydt. Det der gør mig helt vildt frustreret, er når influencere fralægger sig alt ansvar og smider den over på virksomheden, som rigtigt nok har løjet. Det forstår jeg godt man synes er uretfærdigt. Det er det i den grad. Men det ændrer ikke på, at de har reklameret for produktet.

Det var måske i god tro, men man skal da godt nok stadigvæk tage ansvar. Læg dig fladt ned, beklag, undskyld og giv eventuelt en kompensation til de følgere, der endte med at købe produktet efter DIN anbefaling. Og ja, dem der køber produktet skal også tænke sig om, men i sidste ende falder det tilbage på dem, der lavede reklamen. Ikke virksomheden bag eller køberen.

Er der en kommunikationsrådgiver til stede?

Det gør ondt i mit kommunikationshjerte, at flere håndterer den her sag så dårligt. Og det kan godt være det ikke er mig, der er udsat for kritik, men det vedkommer også mig, når det rammer vores branche. Derfor synes jeg i den grad det er på sin plads med et opråb, såvel som flere af mine andre kolleger har skrevet relevante indlæg og lavet opdateringer på Instagram. Altsammen noget jeg har støttet op om.

Jeg er ikke ude i at pege fingre, vi bliver alle klogere hele tiden, men når man giver sin mening til kende ved at like en af mest velformulerede kommentarer i den omtalte sag, og i stedet bliver blokeret og omtalt som “hyggehader”, så står jeg af. Mest af alt fordi jeg ikke forstår man ønsker at trække sagen ud. Det kunne løses på en meget bedre, mere simpel og professionel måde. Jeg kan desværre ikke linke til kommentaren, da den også røg i svinget, men det var Morten Svane, der skrev de kloge ord. Update: Han har sendt den til mig og givet mig lov til at dele den her i indlægget.

Blokeringer, omtale i større medier og at trække sagen ud

Men hvad synes jeg oprigtigt set man burde gøre? Først og fremmest skal man undersøge alt og finde ud af hvad der er sket. Nu har både Kontant og andre medier været inde over Smilebright sagen, så her er der ingen tvivl. Der er tale om et helt andet produkt end det der er reklameret for. Det vil også gøre mig enormt ked af det, hvis jeg havde reklameret for det, og jeg forstår godt man først og fremmest føler sig snydt.

Derefter skal man handle. Man skal på ingen måder begynde at slette billeder, kommentarer eller lade som ingenting. Det er lige så slemt som dem, der fralægger sig ansvaret. Derefter går man igang med en omgang krisekommunikation. Jeg vil personligt involvere alle de medier, jeg var på. Både Instagram, Facebook og bloggen, hvis man har sådan en. Forklar sagen kort, men brug ikke for meget tid på at retfærdiggøre handlingerne. Folk vil gerne se at man angrer og beklager. Og her skal det komme fra et oprigtigt sted, hvilket jeg tænker de fleste vil gøre, hvis de stod i den situation.

Svar på alle spørgsmål, lær af din fejl og kom videre. Folk skal nok tilgive og fortsat være trofaste følgere, såfremt du tager dem med bag kulissen og tager problemet seriøst. Det kan ikke ties ihjel. Det gør bare shitstormen værre.

Krisekommunikation, medietræning og det personlige brand vs. virksomheden bag

Jeg tror, at der den går galt, er når virksomheden flyder sammen med personen bag, og det gør den jo tit, når man lever af at lave personlige reklamer med udgangspunkt i sig selv. Jeg tror blot på, at det er enormt vigtigt at adskille de to ting. Man skal altid agere professionelt. Også selvom man ikke har lyst, er frustreret eller føler sig uretfærdigt behandlet.

Det kan godt være man vil håndtere det anderledes, hvis det var derhjemme bag hjemmets fire vægge, men det er det bare ikke her. Tværtimod er det med tusindvis af mennesker som tilskuere. Mennesker, der har fulgt en person, fordi de syntes de var topseje. Personer de har stolet på og haft tillid til. Deres “onlineveninder”. Man kan ikke både blæse og have mel i munden. Hvis man er en personlig profil, der laver reklamer, må man også tage det ansvar, der hører med, når man har “skuffet” sine følgere. Det er en del af gamet. Uretfærdigt eller ej.

Hvad er forskellen på personlige enkeltmandsvirksomheder og de større af slagsen?

Det er svært for mig, at skrive det her, uden at blive lidt sur. Først og fremmest kan jeg godt se, hvorfor en blokering kan pisse følgerne af. Nu har jeg selv prøvet det, og selvom det ikke handler om blokeringen i sig selv, er det mere det, at man ikke føler sig hørt. Tænk sig, hvis store virksomheder håndterede alle kritiske henvendelser ved at slette dem. Og måske endda udleverede de personer, der gav deres mening til kende? Kunne I forestille jer, hvad det vil betyde for virksomhedens eksistensgrundlag?

Det kan man ikke. Eller det kan man godt, men jeg tror personligt det er en meget kortsigtet løsning, som i sidste ende vil skade mere end det gavner. I hvert fald hvis man har i sinde at skabe en indkomst på baggrund af sine online aktiviteter.

Disclaimer: Jeg synes det er så fint, at man blokerer, sletter og fjerner mennesker, der skriver ondskabsfulde kommentarer eller ikke har noget konstruktivt at sige. Det kan ske for os alle, og de trolls er ikke værd at bruge tid på, men man kan faktisk lære utroligt meget af de mennesker, der er på sociale medier.

Af samme grund holder jeg også øje med Jodel, som ellers er en udskældt app. Det er rigtigt nok, at der til tider bliver skrevet grimme ting derinde, men som regel er der også konstruktiv kritik, som man kan tage med videre. I mit tilfælde er jeg blevet kaldt kedelig og en blogger, der er gået i tomgang, og selvom jeg ikke skal ændre på mig selv for andres skyld, så giver det mig andre øjne på mit personlige brand. Jeg har trods alt snart været igang i otte år.

Måske er det tid til at ryste posen lidt og blogge om nye emner? Det er op til mig, at sortere i det og tage det med jeg kan bruge. Der er intet, der er givet i den her branche, og man er nødt til at være lydhør, følge udviklingen og være professionel samtidig med man er sig selv, som er den grund til folk fulgte med i første omgang. Det er faktisk ret simpelt, hvis du spørger mig.

Og hvis I er nået så langt, vil jeg meget gerne høre, hvad I tænker om de omtalte sager? Bruger I Jodel? Og som følger eller måske blogger selv? Hvad synes I influencere burde gøre, hvis de havde reklameret for noget, der viste sig at være en scam?

Skriv en kommentar

 

31 kommentarer

  1. Super godt og velformuleret indlæg, jeg er så enig med det du skriver. Jeg er også blevet blokeret af samme grund som dig, havde håbet på en god og saglig diskussion, det var virkelig en velformuleret kommentar.

    Jeg er også på Jodel – ikke for trashtalking, men netop i sager som SmileBright, SerumNordic og Cannamor er det en fed app. Når store influencere sletter og blokerer fremfor at forholde sig til saglig kritik, så bliver det jo enormt utroværdigt. Og så er det godt at Jodel findes og kan smide nogle sandheder på bordet.

    1. Tak. Jeg tænker også, at app’en til tider er hvad TripAdvisor er for rejsebranchen. Det er godt med en form for anmeldelser eller feedback, så både bloggere og virksomheder kan evaluere. Noget tager man ind, andet gør man ikke, men lige i den her sag, vil det gavne alle, hvis vi fik en saglig diskussion, som ikke blev slettet hurtigt. Ikke for at pege fingre, men så vi alle kan blive klogere og mere skarpe. Det tror jeg vil gøre influencer marketing mere acceptabelt og forholdet mellem følgere og bloggere/influencere bedre.

  2. Fantastisk indlæg! Jeg håber, at det når ud til rigtig mange, for der er godt nok mange, hvor blokerings-knappen sidder løst.

    1. Tak! ❤️ Jeg føler ikke, der er noget, der gør mit indlæg fantastisk eller særligt. Jeg siger nok bare det højt, som mange tænker 🙈 Og det er helt okay, hvis det gør mig upopulær hos nogle, men noget er vi nødt til at gøre, så vi kan løfte branchen og give den det gode ry tilbage.

  3. Virkelig godt og meget reflekteret indlæg. Det burde blive læst af mange. Jeg blev også blokeret af samme årsag. Jeg kan slet ikke sætte mig ind i, hvorfor man blokerer og sletter konstruktiv kritik (grimme kommentarer er selvfølgelig noget helt andet). Hvis jeg begyndte at kalde folk, der gav mig konstruktiv kritik på mit arbejde, for ‘hyggehadere’, ahem altså. Jeg synes, at det er uprofessionelt.

    Endnu engang virkelig godt indlæg!!

    1. Tusind tak ❤️

      Jeg tror, at det er en forsvarsmekaniske for at beskytte sig selv. Kritik er jo aldrig sjovt. Heller ikke selvom den kommer fra et godt sted og er konstruktiv. I stedet for at deale med det og erkende man måske er endt i noget, der ikke er så godt, er det nemmere at slette og blokere. Problemet er bare, at fok ikke glemmer, og at dét der måske kunne være løst på en halv dag, trækkes ud over flere uger og kommer i Shitstorm på P1.

      Jeg ønsker virkelig, at vi alle lærer at håndtere det. Jeg siger ikke min måde er den rigtige, men lidt ydmyghed og en undskyldning vil klæde de fleste, hvis de ender der. Og lad os være ærlige.. Vi kan alle lave fejl. Det er hvordan vi håndterer fejlen, der er afgørende for vores forhold til følgerne og efterfølgende overskud. Jeg tænker det må være drænende, dag ud dag ind, at skulle forholde sig til Jodel, private beskeder og kritiske kommentarer, når man kunne have undgået det ved at have erkendt problemet og taget ansvar.

  4. Jeg mener, at man har et ansvar som influencer. Vi kommer alle til, at lave fejl på vores vej igennem tilværelsen, men når vi ikke er vores ansvar voksne og vil stå ved de fejl, mister jeg både tilliden og lysten til at støtte op. Utroværdighed klæder ikke blogger/influencer-branchen, og jeg synes det er både vigtigt og spændende, at nogen tager emnet op.
    Jeg er typen, som lynhurtigt finder ‘unfollow’-knappen, når jeg ikke kan lide lugten i bageriet, selvom det muligvis ikke løser noget på den front.

    – K

    1. Det mener jeg i den grad også, og hvis man ikke forstår det, tror jeg levetiden er kort. Det her er en ikke privat gruppe af bekendte. Det er en millionindustri med hundredetusindvis af følgere. Følgere, som er grunden til man overhovedet kan have samarbejder, og hvis den relation ødelægges, er det svært at drive en troværdig forretning og opretholde det gode forhold.

  5. Virkelig fint indlæg og så fint skrevet, uden at blive bitter og fornærmet! Jeg blev også blokeret! Og jeg er i chok, for ja tænkt hvis store virksomheder gjorde sådan! Sådan fungerer det da ikke i verden? En så faglig, velformuleret og respektfuld kommentar som Morten Svane skrev, skal da håndteres med respekt og imødekommenhed! Alt andet er dybt uprofessionelt.

    1. Tak! Jeg følte nærmest jeg blev mere sur jo mere jeg skrev, så jeg er glad for du ikke synes jeg lyder bitter 😆

      Nej, det gør det heldigvis ikke. Tænk hvis virksomheder kunne modere alt og forbrugerne ingen magt havde. Sådan var det måske inden sociale medier, men heldigvis ikke længere. Og jeg tror det er det vi skal forstå. Instagram og blogs er virksomheder på lige fod med andre. Derfor skal vi også være vores ansvar bevidst og håndtere alle de henvendelser, der kommer. Nogle i kommentarfeltet og andre i privatbeskeder. Det er en del af gamet. Og det kan være nok så irriterende og tidskrævende, men så er det måske ikke det man skal lave til dagligt.

      Jeg håber sådan, at nogle af de tjente penge kunne blive investeret i medietræning eller krisehåndtering. Og det kommer fra et godt sted. Måske jeg skulle teame op med en ekspert og begynde at udbyde kurser 😉 Jeg glemmer aldrig min første time i medietræning. Jeg blev grillet, og det var virkelig nervepirrende, men også enormt lærerigt.

  6. Fantastisk indlæg! Jeg har også selv stået i den situation hvor en blogger blokerede mig, fordi jeg spurgte om noget vedkommende ikke bryd sig om, og selv da det endte i Shitstorm nægtede personen at kommentere. Jeg har ingen respekt for den slags, og jeg forstår ikke hvorfor der ikke bare er blevet sagt undskyld for længst..
    Tak Danica, fordi du formulerer det så godt!

    1. Jeg tror det er nemmere i øjeblikket. “Slet, bloker og videre”. Problemet er, at det kun gør det værre, og nu står de med tusindvis af utilfredse følgere og henvendelser. Det er virkelig synd det skal ende der. For alle parter.

      Jeg er ikke sure på nogen. Jeg vil elske at mødes og have en dialog om hvordan vi løfter i flok. Vi kan da kun lære af hinandens erfaringer.

  7. Så fint et indlæg. Jeg har ikke selv købt de omtalte produkter, men nåede da lige tænke “gad vide om det kunne rette lidt på kaffefarvede tænder” 😉
    I den sidste uge synes jeg, det har været rigtig godt med de influencere, der har lagt så fladt ned og sagt undskyld. Men har en ansvar, når man reklamerer! Og ofte når man så meget længer (i hvert fald hos mig), når man lægger sig fladt ned og undskylder i stedet for at bortforklare. Dette gælder alle steder i livet. Vi fejler alle, og nogle gange er det bare bedre at sige “undskyld – det var dumt” , og ikke begynd på “ det var også fordi… og fordi… og fordi…” Hos mig ville men opnå meget mere respekt.
    Du skriver også i dit indlæg “hyggehade”. Jeg har hørt en podcasts, som jeg faktisk grundlæggende synes er sjov, men hvor jeg synes værterne blev lidt for overgearet og højtråbende. Jeg gav den en anmeldelse og stjerne i app’en, for derefter at blive hængt ud på den ene værts Instagram som hyggehader. Er det kun 5 stjerne og positive kommentarer der kan bruges?
    Jeg synes, det er en rigtig fin snak, der tages om, hvordan vi taler til og om hinanden, men det går over gevind, når en bemærkning på en persons Instagram, hvor en følger skriver meget sødt “måske det er en lille drenge i skal have ❤️“ bliver besvaret med “lad venligst værd med at gætte om vores børn”. Denne måde at behandle følgere og deres kommentarer på, som er sagt i bedste mening betyder, at jeg efterhånden ikke “tør læge en kommentar. Ting sagt i den bedste mening bliver lavet til negativitet.

    1. Det nåede jeg også at tænke 🙈 Og for en 4-5 siden købte jeg faktisk noget hjemmeblegningshalløj efter en reklame hos en amerikaner, så det virker jo. Altså reklamerne. Ellers vil så mange ikke købe det.

      Og jeg er enig. Der er så mange, der har håndteret situationen godt og lagt sig fladt ned. Jeg fik nærmest helt ondt af dem, da de står i en situation de ikke rigtig kan vinde, og det ved de godt. Det må ikke være sjovt. Men man får respekt, når folk står ved deres fejl.

      Altså din anmeldelse blev hængt ud offentligt? Wauw! Jeg har også en podcast, og der er godt nok også flere kritiske kommentarer, men det er helt okay. Jeg forventer ikke alle elsker det, jeg laver (eller gide høre uhyggelige podcasts om overnaturlige ting) 😅

      Jeg elsker at følge med hos mange mennesker, og jeg respekterer vi har forskellige ståsteder, men jeg gider ikke gå på glasskår og være bange for at fornærme andre. Det er livet simpelthen for kort til. Rosende ord er dejlige, men der er skal også være plads til konstruktiv kritik. Og der kommer nogle mærkelige og flabede kommentarer engang imellem. Dem får jeg også, og så svarer jeg kort og pænt, og så er den ikke længere 🧡

  8. Så fint et indlæg. Jeg har ikke selv købt de omtalte produkter, men nåede da lige tænke “gad vide om det kunne rette lidt på kaffefarvet tænder” 😉
    I den sidste uge synes jeg det har været rigtig godt med de influencere, der har lagt så fladt ned og sagt undskyld. Men har en ansvar, når man reklamerer! Og ofte når man så meget længer (i hvert fald hos mig), når man lægger sig fladt ned og undskylder, i stedet for at bortforklare. Dette gælder alle steder i livet. Vi fejler alle, og nogle gange er det bare bedre at sige “undskyld – det var dumt” , og ikke begynd på “ det var også fordi… og fordi… og fordi…” Hos mig ville men opnå meget mere respekt.
    Du skriver også i det indlæg “hyggehade”. Jeg har hørt en podcasts, som jeg faktisk grundlæggende synes er sjov, men hvor jeg synes værterne blev lidt for overgearet og højtråbende. Jeg gav den en anmeldelse og stjerne i app’en, for derefter at blive hængt ud på den enes værts Instagram som hyggehader. Er det kun 5 stjerne og positive kommentarer der kan bruges?
    Jeg synes det er en rigtig fin snak, der tages om, hvordan vi taler til og om hinanden, men det går over gevind, når en bemærkning på en persons Instagram, hvor en følger skriver meget sødt “måske det er en lille drenge i skal have ❤️“ bliver besvaret med “lad venligst værd med at gætte om vores børn”. Denne måde at behandle følgere og deres kommentarer på, dom er sagt i bedste mening betyder, at jeg efterhånden ikke “tør læge en kommentar. Ting sagt i den bedste mening bliver lavet til negativitet.

  9. Tak for et godt indlæg! Jeg er selv én af dem, der er blevet blokeret i ovenstående sag og for at være helt ærlig, så pisser det mig af.
    Jeg er ligeglad med, at jeg ikke kan følge med i den pågældende persons liv længere, men jeg er simpelthen så skuffet over, at man vælger dén strategi som influencer i stedet for at indgå i en konstruktiv dialog. Der var intet “hyggehader” over Morten Svanes besked, men derimod et oplæg til debat.
    At alle os blokerede derefter bliver udhængt i personens story er jo simpelthen rent børnehaveniveau – og gad vide, om det er helt okay ift GDPR? Uanset hvad, så er det dårlig stil.
    Jeg ønsker mig virkelig, at influencers (som jeg selv sidder og booker til kampagner) tager sig sammen og overvejer, at de er en virksomhed og ikke en privatperson. De lever at influere almindelige mennesker og når dét så sker, så må de tage konsekvenserne både på godt og ondt. Ellers er man simpelthen ikke moden til denne branche. Sletninger af kommentarer, rapkæftethed og blokering hører ingen steder hjemme, med mindre, der er tale om direkte chikane.
    Og ja, jeg går udenom nogle af de værste bloggere, når jeg booker kampagner for mine kunder. Blandt andet ved at følge med på Jodel og mærke folkestemningen. Jeg tror ikke, influencers har overvejet dén vinkel fra Jodel og hvor skadelig deres aggressive strategi er for deres virksomhed.

    1. Det må alligevel tage en god rum tid at blokere så mange mennesker. Og jeg forstår godt I bliver pissed og irriteret. Jeg har trods alt en platform, jeg kan ty til, når jeg føler jeg har noget på hjertet, og det gør det nemmere for mig at tage det videre. Som forbruger og enkeltperson har man jo ikke så mange andre muligheder (udover Jodel), hvis man bliver blokeret alle steder. Jeg synes det er ærgerligt vi er nået til det sted, hvor vi på forhånd råber ulv, hver gang der er nogen der stiller et kritisk spørgsmål. Måske Morten også har lyst til at tage den videre på sin egen platform?

      Og jeg tror du har helt ret. Det er en kortsigtet løsning, og det ærgrer mig, for det rammer hele branchen. Derfor synes jeg vi burde være lydhøre overfor forbrugerne, som er dem der i sidste ende gør det her muligt. Jeg er ikke i tvivl om de her mennesker er dygtige til de laver, da de ellers ikke vil have en så stor følgerskare. Nu er kunsten så bare, at håndtere alle henvendelser og kommentarer godt og professionelt. Også selvom man måske ikke altid har lyst.

  10. Hvis man har modtaget betaling for at reklamere for et produkt, må man også stå på mål for evt. falsk markedsføring. Der er simpelthen et hul i loven her, eller også venter Ombudsmanden på at trække en streg lige om lidt.
    Brækker mig over influencers, der gerne vil være business og anbefale mig ting, som min veninde, men når retmæssig kritik sendes tilbage, er de sårbare privatpersoner med 47 diagnoser, som er blevet ført ligeså meget bag lyset som os andre (jaja, men du fik x antal tusinde, hvor andre fik ætsninger i munden).
    Don’t get me started om censuren. Venter i kulissen på at følgerne stopper med at like og klikke, så de falske “veninder” kan ryge af deres salgsplatform.

    1. Ja, det må man. Derfor er virksomheden i sidste ende vinderen, da de ikke står for skud på samme måde, som dem, der har lavet reklamen. Mon ikke de her sager får nogle konsekvenser på sigt? Enten per lov eller guidelines. Jeg håber bare vi kan få genopbygget respekten, da der trods alt er rigtig meget godt indhold derude. Både den organiske og købte.

      Jeg venter også og holder ekstra meget øje for tiden. I sidste ender rammer det her også mig og alle de andre i branchen, så det er spændende hvordan tingene kommer til at se ud bare et år fra nu.

  11. Meget velskrevet og knaldgodt indlæg!
    Jeg blev også blokeret pga. et like til Morten Svane. Jeg var målløs da jeg så hvordan det blev håndteret.

    1. Ja, det er på længere sigt måske ikke den bedste strategi, og det er skide ærgerligt, når man har opbygget en god følgerskare og tydeligvis kan noget 🧡

  12. Hurra for et godt indlæg Danica🙌🏼 Du skriver alt det jeg har tænkt, men på en meget mere velformuleret og mindre agressiv måde end jeg ville kunne. Jeg blev også blokeret for at like Mortens kommentar. Jeg forstår slet ikke hvad der foregår i de her influencers hoved når de blokerer ved hver kritisk kommentar. Som om at de ikke har forstået at deres job faktisk bygger på en tillid fra os følgere. Og hvis det bliver til mistillid så er der jo ikke noget job…
    Jeg hentede Jodel for nylig fordi så mange jeg følger på Instagram blev ved med at nævne den i negativ sammenhæng – ironisk nok. Og ja, der er nogle opslag der er så chikanerende og jeg anmelder også hvis jeg synes det er for langt ude. Men i sager som dem du nævner er Jodel genial!!!

    1. Tak! Det er jeg glad for du synes. Jeg har ellers fået at vide, at jeg ikke er empatisk og benhård, så jeg er glad for der er nogen, der synes det er formuleret pænt og ikke aggressivt 😊

      Jeg tror desværre også det bunder i mangel på viden om hvilke konsekvenser det kan få. Det er jo “nemt” for mig, fordi jeg har en kommunikationsbaggrund, men det er det måske ikke for andre, selvom jeg personligt synes det er sund fornuft. Der er forskel på hate, som er helt okay at fjerne/blokere, og så konstruktiv feedback eller spørgsmål.

      Jeg bruger selv Jodel i arbejdsøjemed, hvilket jeg står ved, men jeg kan sagtens se hvorfor andre mødes der og snakker og alt muligt. Jeg forstår og støtter ikke op om de Jodels, der udelukkende går på at såre nogle, men hvis det handler om brancheproblematikker, synes jeg det er fair man diskuterer det i et forum. Det er jo ikke anderledes end så mange andre forums 🙈 Jeg er også ved at være lidt træt af, at jeg ikke må omtale Jodel, da jeg så inddirekte støtter dem, der hater influencers. Jeg kan heldigvis godt adskille tingene og synes det er to vidt forskellige ting.

  13. Jeg har personligt købt copenhagen hair brush og den blogger der havde reklameret for den sagde noget med, at hun personligt var ligeglad med, at varen var lavet i Kina, selvom hun selv havde reklameret for at den var dansk produceret. Det blev jeg enormt stødt over og finder hende nu enormt utroværdig, især fordi hun næsten reklamere for nye ting på daglig basis. Jeg tænker ikke hun går så højt op I hvad hun egentlig reklamere for – og det tænker jeg er meget kritisabelt, når man er en stor influencer!!!

    1. Jeg er desværre slet ikke inde i de andre sager. Det lyder dog ikke som den bedste forretningsstrategi, og jeg forstår man som forbruger bliver provokeret. Derfor håber jeg også branchen får nogle retningslinjer eller vi sammen kan løfte den til det den var engang.

  14. Kære dig! Tak for dette fantastiske indlæg. Det sætter virkelig nogle tanker i gang. Jeg er selv blevet blokeret af en blogger på Instagram. Jeg er lægestuderende og undrede mig over hendes reklame for CBD olie. Jeg synes det var mærkeligt at en blogger reklamerede for et “kosmetisk produkt”, som kunne behandle stress, angst og søvnlidelser. Den pågældende blogger gav endda en rabatkode på 20%, hvis man købte olien med hendes navn. Jeg var helt ærligt rystet. Jeg skrev en lang, saglig og undrende privatbesked til hende, hvor jeg forklarede mine bekymringer ved dette. Jeg fik intet svar, men en blokering. Jeg viste hendes Stories, til en medstuderende, som også valgte at skrive til hende. Jeg læste hans besked, som var utrolig velskrevent, klog og saglig. Han fik et svar, og blev derefter blokeret.
    Jeg synes simpelthen bare ikke det er okay, at blokerer følgere. Det virker for mig som om man er utrolig utroværdig. Den pågældende blogger har aldrig kritiske kommentarer til noget, alt bliver censureret væk. Det giver falsk markedsføring.

    Jeg håber det her sætter tanker igang for mange. Tusind tak for at sætte fokus på det.

    1. Jeg tror det skyldes to ting. En blanding af uvidenhed og at det er nemmere at blokere end at indgå i en diskussion. Generelt set tror jeg man skal sige nej til alle samarbejder, der ligger på grænsen. Også selvom det måske er gode penge. Prisen, hvis man oplever kritik eller modstand, er langt højere end de tusinde man fik i første omgang. Det er nemt at tjene hurtige penge, men ret svært at redde et skadet omdømme. Det bruger store virksomheder nogle gange mange år og millioner af kroner på.

      Et eller andet sted burde der være en lovgivning om man ikke måtte reklamere for medicinske produkter (jeg ved ikke ret med om CBD, så det skal jeg ikke udtale mig om), snus og måske også større kosmetiske indgreb? Eller om ikke andet nogle guidelines fra Forbrugerombudsmanden. Så bliver det måske nemmere at navigere i. I sidste ende er vi ikke altid i stand til at vurdere hvad der er et godt samarbejde og hvad der ikke. Især, når information bliver tilbageholdt. Men alligevel er det vores ansvar. Om vi vil det eller ej. Jeg håber vi alle (mig selv inklusiv) bliver skarpere fremadrettet.

  15. Fantastisk indlæg og thumbs for at du tager bladet for munden. Det har branchen seriøst brug for.

    Jeg tænker der virkelig er mange faktorer i det.

    1. Rigtig mange mangler uddannelse inden for kommunikation. Det er nemt at kommunikere når tingene går godt, men det er når det går svært at man får brug for den faglige ballast en kommunikationsuddannelse giver en

    2. Quick fame. Mange af de influenter som har kastet sig over disse tvivlsomme samarbejder har på kort tid nået der til hvor de er. De mangler erfaring og hård på brystet. Og så kommer man nok hurtigere til at sige ja til tvivlsome samarbejder når der viftes med 1000 kronerne. Hvor imod hvis man har været i gamet længere, tænker man mere langsigtet og har måske også udviklet en sund skepsis overfor hvis noget hvis lyder til at være for godt til at være sandt, så er det nok det det er.

    3. Mange likes og søde kommentarer skaber afhængighed især hvis man i forvejen er sårbar og skrøbelig. Hele ens selvværd hænger lige pludselig de her mange likes og kommentarer. Det har jeg dæleme sæt mange tilfælde på på insta. Når likes forsvinder og de skeptiske måske endda onde kommentater kommer så vælter hele det fundament som man lige netop har bygget sin ellers skrøbelige personlighed op over, og så vælter læsset, og man reagerer uhensigtsmæssigt.

    Tak for en skøn blog. En af de få som jeg fortsat kigger forbi engang i mellem.

    knus Camilla

    PS drømmer mig stadig tilbage til din fars fantastisk hotel.

    1. Tak Camilla! Det er jeg glad for du synes.

      Jeg er fuldstændig enig. Tingene kan nogle gange gå så stærkt, at man ikke kan følge med, og så kan det måske være sværere at håndtere, når der kommer modstand? Derfor synes jeg også et kursus i medietræning og krisekommunikation vil gavne alle.

      Og det sidste med likes og kommentarer er enormt interessant. Jeg tror du har ret, men jeg tror faktisk det gælder mange i den her verden, som er afhængig af det for at opnå glæde i hverdagen. Ret skræmmende egentlig. Endnu en grund til Instagram burde fjerne likes ❤️

      Jeg er så glade for I kunne lide hotellet. Dejligt 😍

  16. Det er så dejligt at læse det her indlæg! Jeg kan se, at vi alle har samme blogger i tankerne, og jeg har fulgt hende lidt fra sidelinjen med en voksende frustration over hvor selvmodsigende hun fremstår, hidtil uden de store konsekvenser. Det er så vigtigt at holde fast i, at med magt og indflydelse følger ansvar. Hvor ville vi ellers havne i samfundet? Hvis politikere kunne frabede sig kritik med henvisning til, at det i sidste ende går ud over deres børn, hvis deres forældre er kommer ned med nakken? Men omvendt er der tydeligvis også tale om en psykisk skrøbelig person her, og selvom jeg ikke synes det ændrer på, at vedkommende stadig har et ansvar, når hun reklamerer så ukritisk til så mange mennesker, så ved jeg ikke, om man realistisk kan forvente, at vedkommende kan tage kritikken til sig? Og hvor man i de fleste andre brancher kan sige, at så må folk sygemelde sig indtil de kan varetage deres job igen, så er den model måske ikke så brugbar i influencer-branchen? Det er et mega interessant emne, synes jeg!

  17. Hvor er det bare et godt og nødvendigt indlæg du har skrevet her.
    Jeg håber, at rigtig mange tager sig tid til at læse det, virkelig læs og forstå det, for så tænker jeg at vi kommer virkeligt langt i den her debat og at mange dumme hændelser kan blive afværget:-)