Fanø Guide (inklusiv en Esbjerg Guide): Derfor skal du besøge Fanø NU

Fanø guide

Sommerferien har for alvor ramt Danmark, fornemmer jeg. Jeg selv har været lagt ned af influenza i en lille uge, men når det endelig skulle være, er jeg glad for det blev i vores ferie. Det er ret meget nemmere at være syg, når man har en mand, der kan tage sig af børnene og vi ikke skal nå en masse. Gudskelov.

Fanø guide (og en lille Esbjerg guide) samt en masse gode og brugbare tips

Som jeg har ligget i sengen, og set en masse serier, har jeg også tænkt tilbage på de feriedage vi har haft. Ikke mindst dejlige, skønne Fanø, som på mange måder var årets højdepunkt. Derfor får I selvfølgelig også en Fanø guide. Og egentlig også lidt en Esbjerg guide, da vi trods alt brugte en halv dag i havnebyen.

Det er det, jeg især elsker ved blogs. De gode tips, opdagelse af nye steder og ikke mindst kærligheden til noget nyt, som hele tiden har været så tæt på. Sådan var det med Fanø og os. Det var faktisk ikke engang mit første besøg.

Jeg har tidligere været der på en pigetur omkring 2006, men jeg kan intet huske udover vi var i et badeland og i byen, så det var nok meget godt, jeg oplevede det på ny. I er heldigvis flere, der har efterspurgt en Fanø guide, og jeg forstår godt hvorfor. Tænk at man i Danmark kan finde så dejlige og rolige steder, at det slet ikke er nødvendigt at rejse væk. Vi har det hele lige her, hvor vi bor.

Fanø guide

Her boede vi og sådan kom vi til Fanø

Vi havde lånt en bil, og det tog lige knap tre timer fra København til Esbjerg Havn, hvor vi skulle med færgen til Fanø. Lørdag er den helt store skiftedag for sommerhusene, så man kan nemt ende i kø. Færgen sejler ret ofte, men har kun plads til 40 biler, og derfor skal man være lidt strategisk med hvornår man kører hjemmefra. Vi valgte at køre om eftermiddagen, hvor vi ramte Esbjerg Havn omkring 18 tiden. Vi skulle derfor ikke sidde i kø. Omvendt kan man også køre rigtig tidligt om morgenen og komme hurtigt med.

Læs også:

Aarhus guide: 17 vidunderlige ting, du skal lave i smilets by

Har man ikke bil kan man tage toget fra hele Danmark til Esbjerg og gå til færgen. Der er både busser og lejecykler på Fanø, så det er ikke en nødvendighed med bil og du skipper den potentielle bilkø.

Vi havde lejet en feriebolig ved Fanø Bad (den her), som var utrolig billig til trods for højsæsonen. Den havde en fin størrelse til os fire. Vi havde køkken, så vi selv kunne lave mad de dage vi ønskede det. Alt var nyistandsat og fungerede godt.

Fanø Bad er et område, jeg kan anbefale. Det ligger centralt i forhold til både Nordby, som er der hvor man ankommer med færgen, men også resten af øen. Man er placeret midt på øen, og endda lige ud til Vesterhavet og klitterne.

Vejret

Fanø ligger ud til Vesterhavet. Derfor kan det blæse en hel del. Det er en del af charmen. Vi havde både godt vejr og lidt regn, men husk at pakke til lidt af det hele. Både varme sager og gummistøvler, men også solcreme, sommerhat og badetøj, hvis du kommer i sommerhalvåret. Man ved aldrig hvordan vejret arter sig, og hellere tage lidt for meget med end for lidt. Jeg fik i hvert fald både gummistøvler, termojakke, solbriller og solcreme i brug.

Fanø guide

Attraktioner og steder man bare SKAL se

Ingen Fanø guide uden et par must-sees på listen. Det hører ligesom med. Vi fik selv anbefalet nogle steder (bl.a. af jer, og tak for det), og der er flere der skal med i min guide.

Fanø Skovlegeplads er et mekka for børn og voksne. Det ligger i naturskønne omgivelser, midt i Fanø Klitplantage mellem Rindby og Sønderho, og er på mange måder en stor legeplads, der ligger op til lidt af hvert. Heriblandt forhindringsbaner, sansepladsen, eventyrskoven med gigantiske udhuggede figurer. Man kan også slå sig ned på et tæppe og nyde noget mad. Der er nemlig både bænke, grill- og bålpladser samt et stort overdækket grillhus. Der er også trækvogne man kan låne, hvis man medbringer ting eller har børn med, som har trætte ben.

Sønderho er en by helt nede sydpå, som man simpelthen skal besøge, hvis man kommer til Fanø. Det er ligesom at gå rundt i en gammel film med idylliske huse med stråtage. Byen har 285 indbyggere, men det mærker man ikke til. Der er både anbefalelsesværdige spisesteder, ishuse, et supermarked og små butikker. Sørg for at gå helt ud til vandet og nyd udsigten fra de lange gangbroer.

Nordby er hovedbyen på Fanø. Det er her færgen sejler til, og det er her, der bor flest mennesker. Af hvad jeg kan forstå bor der lige under 4000 mennesker permanent på øen. I Nordby finder man flere gode spisesteder, adskillige hyggelige butikker, en bager, slagteren, en lille biograf og de fineste huse i ægte Fanø stil. Her er enormt rart, og alle er så venlige og hjælpsomme.

Vi brugte flere dage i Nordby af samme grund. Man skal dog lige vænne sig til det, jeg kalder for Fanø tempoet. Alt går nemlig langsomt, og selvom det er fantastisk, skulle jeg personligt igennem en tilvænningsproces, når man er vant til København.

Fanø guide

Tusindvis af grunde til du skal besøge Fanø og Esbjerg hurtigst muligt

Sælspotting er en ting på Fanø. Fra Nordby (og måske også andre steder?) kan man se sælerne sole sig på sandbunkerne ude i vandet. De er forholdvis tæt på, og fra havnen kan man nyde synet mens man spiser en is på bænken. De mindste elsker det.

Dagsbesøg i Esbjerg (en lille Esbjerg guide) er også anbefalelsesværdigt. Færgen sejler hver 20ende minut om dagen i sommerhalvåret, og da overfarten kun tager 12 minutter, er det nemt og overskueligt at tage ind til Esbjerg. Vi var der i ca. 4 timer, men nåede alligevel godt omkring. Vi startede med kaffe hos Kaffesmeden, der ligger tæt på havnen og har den hyggeligste lille baggård.

Derefter tog vi et smut forbi Byparken, der huser underholdning for både store og små. Der er legeplads, udsigt over havnen, underholdning på den store scene og små åndehuller. Fra Byparken gik vi ind mod byen. Vi slentrede ned af strøget, hvor vi ville indtage frokosten på Street Food Esbjerg. De var desværre gået konkurs ugen forinden, så vi lavede en hurtig Yelp søgningen, der kunne fortælle os om flere gode steder. Vi drak således Aperols og spiste snacks hos Portlands, men jeg kan også anbefale Rankin Park Café, hvis man er til sundere mad med på fokus på lokale råvarer, økologi og det grønne køkken.

Et dagsbesøg i Esbjerg, en kort tur med færgen og gode anbefalinger

Shoppingmæssigt nåede jeg kun én butik, og det var lidt af et tilfælde. Den hed nemlig det samme som Nola, så jeg måtte ind. Og godt jeg gjorde det. Butikken hedder My Nola og ligger i en sidegade til strøget. Indretningen var en fryd for øjet, og butikken var spækket med fine danske brands, lækre sager til indretningen og udvalgte skønhedssager. Hvis I kommer de på kanter, må I kigge forbi butikken. Jeg købte også en fin kjole med hjem.

Vi sluttede af med et besøg i I.C Møllerparken, som virker til at være et åndehul for mange af de folk, der bor i Esbjerg. Den ligger lige op til Vor Frelsers Kirke. Efter parkbesøget gik vi ned mod færgen igen, der sejlede os tilbage til Fanø. Vi skulle nemlig forbi Fanø By Night, der er en onsdagsting henover sommerferien. Alle butikker holder sent åbent, der er boder, loppemarkeder og endda musik i gaden. Det kan virkelig anbefales.

Her skal du spise

Kromann i Sønderho = På vores første feriedag nåede vi forbi Kromann. Det var ret impulsivt, da klokken var mange og vi hurtigt skulle finde noget. Priserne er fair, og de serverer nogle skønne fiskeretter og ikke mindst vin.

Pandekagehuset i Nordby = En klassiker vi fik anbefalet flere gange inden ankomst. Her får man hjemmelavet pandekager med lige præcis det fyld du kunne tænke dig. Både de søde af slagsen, men også madpandekager, som vi smagte. Akkompagneret af en hvedeøl fra Fanø Bryghus samt en god placering i solen, og lykken var gjort.

Sønderho Kro = Endnu en klassiker. Her kan man både overnatte og spise. Alt fra gennemtænkte frokostretter til den store middag. De er også kendt for deres kager, som du kan nyde i den dejlige have, hvis vejret er med én. Bare husk at booke bord på forhånd.

De Tre Søstre = Her skal man gå hen, hvis man vil nyde en kaffe eller is. Eller en let frokost. Priserne er gode og stemningen er helt og aldeles skøn.

Fanø guide

Kellers Badehotel ved Fanø Bad = Badehotellet lå et stenkast fra os, og det var jeg glad for. Ikke mindst fordi de serverer de lækreste fiskeretter. For ikke at tale om deres desserter. Øj, det var godt. Badehotellet er indrettet i den måde, hvorpå badehoteller så ud for mange år siden. Det kan altså noget helt særligt.

Rudbecks = Det mest hypede sted på Fanø, formoder jeg. Her er proppet, så det kan være en god idé at bestille bord. Vi var forbi til frokost, og jeg lyver ikke, når jeg siger, at vi fik de bedste burgere nogensinde. Det eneste problem er, at jeg ikke kan få dem så ofte som jeg gerne vil. Derudover har et helt menukort fyldt med god mad, lækre juices og kaffe. De sælger også specialiteter i butikken. Alt fra den kendte Fanø Bryg til Fanø Gin, oste, honning og andet godt.

Lokale råvarer, spiseoplevelser og små åndehuller

Slagter Christiansen i Nordby = Jeg følte mig til sidst som en lokal, da jeg igen igen stod i kø hos slagteren for at fylde kurven med gode sager, vi kunne nyde derhjemme. Her er der altid mange mennesker, der skal købe spegepølse, frikadeller, pølser, hjemmelavet skinkesalat eller andet godt med hjem. Man kan også købe øl, vin og Fanø specialiteter

Fanø Bryghus = På vej til Fanø Bad kører man forbi Fanø Bryghus, som har taget øen med storm. Deres hvedeøl smager fuldstændigt magisk, og på bryghuset kan man smage lidt af det hele og købe øllene med hjem.

Fanø med børn

Fanø er genial med børn. Alle de steder vi tog hen var de forberedte og havde børnestole, underholdning og hvad der ellers hører med. Derfor er der også mange turister, men på intet tidspunkt føler man at man er på en turistø. Der er stadigvæk massevis af ro og plads.

Priser

Priserne er som danske feriepriser er. Det er hverken dyrere eller billigere end mange andre steder. Vi havde handlet ind hjemmefra, da vi havde hørt priserne i supermarkederne var ekstra høje på Fanø. Jeg synes de var fine, men jeg er også vant til Københavnerpriser. Det kan dog være en god idé, at medbringe snacks, mad og deslige hjemmefra, hvis man har køkken, der hvor man bor. Vi skulle kun handle få ting ind i løbet af ugen, da vi havde det meste med.

Esbjerg var til gengæld betydeligt billigere end hvad København er. Det var nu meget rart “kun” at give 30 kr. for en cappuccino, haha.

Overvejer I at besøge Fanø? Og måske også Esbjerg? Og kunne I bruge min Fanø guide?

Del indlægget
Abonner
Giv besked om

Email-notifikationer om svar til din kommentar er slået til som standard. Klik på -symbolet for at slå det fra.