Rejseguide: ALT du skal vide om pragtfulde Vestsverige (og Bohuslän)

Rejseguide: ALT du skal vide om pragtfulde Vestsverige (og Bohuslän) 1

Annonce for Vestsverige

Lad mig starte med at sige.. Jeg SAVNER stadigvæk at rejse. Især den slags rejser, hvor man blot efter et par timer rammer destinationen. Heldigvis nåede jeg sidste år en lille tur inden landet atter lukkede ned, og gudskelov for det. Turen til Vestsverige er røget direkte i mindebogen, for sikke en fantastisk oplevelse vi fik os.

Jeg blev tanket op på natur, gode øjeblikke, hummerspisning, muslingsafari og andet mindeværdigt. Læs med i min brugbare guide og bliv inspireret til din kommende rejse til pragtfulde Vestsverige – og så endda kun et par timer væk fra København. Afsti afsted.

Sådan kom vi til Vestsverige

Jeg havde fornøjelsen af Camilla ved min side, og hvad der skulle tage en 3-4 timer, føltes alene af den grund som en halv time. Rejsen starter efter min mening i det øjeblik, jeg smækker hoveddøren i. Derfra er det ren selvforkælelse med varm kaffe og nærvær på turen derhen.

Er du i bil kan du køre til Vestsverige på ca. 3 timer. Vi tog derimod toget fra Hovedbanegården, som kører direkte til Göteborg. Undervejs har man udsigt til de svenske kyster, ødemark og skov. Jeg elsker at tage toget, fordi jeg kan slappe af undervejs, arbejde, se serier og lytte til podcasts, mens jeg nyder en kaffe med udsigt. Billetterne med Øresundstoget er tilmed overkommelige prismæssigt.

Vest Sverige rejseguide

“Rejsen starter i det øjeblik, jeg smækker hoveddøren i”

I Göteborg lejede vi en bil hos Hertz, som ligger lige uden for togstationen. På bare en halv time var vi ankommet med toget, havde købt en kaffe hos Espresso House og på vej ud af byen igen i vores lejede bil med Bohuslän som destination.

Derfra havde vi ca. en time kørsel til turens første stop. Ved ankomst parkerede vi bilen ved Koön og hoppede på færgen, der på bare to minutter sejlede os til den smukke, svenske bilfri ø – Marstrandsön.

Her boede vi

Fredag kl. 14 checkede vi således ind på det pragtfulde Grand Hotel Marstrand, der mest af alt mindede mig om et fortidslevn. På den gode og meget charmerende måde. Det er et hotel med respekt for de gamle detaljer, men hvor der samtidigt ikke bliver sparet på noget som helst.

Jeg tror faktisk aldrig jeg har boet på så smukt et hotel, og så med en fabelagtig udsigt udover den fine havn. Det er som om tiden står stille på Marstrandsön, og alene af den grund elskede jeg det. Du ved på den måde hvor skuldrene sænker sig 10 centimeter, så snart man ankommer.

Vest Sverige rejseguide

“Vi smed taskerne på værelset, hoppede i flyverdragten og tog på eventyr sammen med den lokale fiskermand”

Vi nåede lige at smide vores tasker, på de nærmest eventyrlige værelser, inden vi skulle videre på hummertur (mere om den nedenfor). Svenskerne kan bare noget andet, når det kommer til indretning, hygge og atmosfære. Hotellet var en oplevelse i sig selv. Ikke mindst den 5-retters hummermenu.

Hotellets restaurant, Grand Tenan, serverer nemlig en vanvittig hummermenu, som var én af de bedste spiseoplevelser, jeg har haft. Selvfølgelig tilberedt af de hummer, vi selv var med til at fange tidligere på dagen.

Vest Sverige rejseguide

Hver ret var akkompagneret af lækker og nøje udvalgt vin. Camilla og jeg kunne trille op på værelserne efterfølgende, og hver især falde i søvn til lyden af havet.

Morgenmaden var ligeså særdeles god – og med et kæmpe udvalg af alt hvad man kunne forestille sig. Vi tjekkede ud efter morgenmaden, tog den charmerende færge tilbage til fastland (når først du har købt en billet til 25 kr. den ene vej, gælder den også den anden vej) og satte os atter ind i bilen.

Jeg var faktisk ærgerlig over vi ikke have mere tid på øen, men vi nåede trods alt en times gåtur blandt de mange farverige træhuse på de mange snørklede gader.

Vest Sverige rejseguide

To forskellige hoteller placeret midt i den storslåede svenske natur

Udover Grand Hotel Marstrand havde vi også en overnatning på Björholmens Marina & Hotel, som ligger ca. en times kørsel fra Marstrand på øen Tjörn. Det er et nyere hotel placeret midt i en lille havneby med sauna, mulighed for vinterbadning og den mest idylliske udsigt, jeg nogensinde har set. Bare wauw!

Her fik vi badet flere gange, besøgt hotellets sauna, der ligger direkte ud til det åbne friske hav og nydt udsigten udover klipperne. Her er ikke meget andet, og netop den rå natur er kendetegnet ved hele området. Jeg elsker det faktum, at man så tæt på København kan få en helt anden oplevelse, som kun Vest Sverige kan levere det.

Vest Sverige rejseguide

Ture du skal på og steder du bare skal se

Bohuslän er kendt for sin storslået natur, de mange søer og ikke mindst skaldyr. Det var faktisk målet med vores tur. Både Camilla og jeg elsker skaldyr, og lige præcis det område i Vestsverige er kendt som et af verdens bedste steder, når det kommer til skaldyr, hvilket skyldes det rene, friske havvand.

Jeg tror faktisk ikke du kan servere noget bedre end hummer og blåmuslinger for mig. Især den slags, der er lavet på smørsovs og smelter på tungen. Hummerekspedition = Den dag vi ankom havde vi således fornøjelsen af en helt særlig hummerekspedition – sammen med Grand Hotel Marstrand. Iklædt varme flyverdragte fik vi lov til at joine en lokal fisker på hans tur. Her sejlede vi ud fra Marstrandsön, hvor både Camilla og jeg fik lov til at hive fangsten op fra havet.

Som prikken over i’et sluttede vi turen af med østers og bobler med udsigt udover vandet. Jeg anbefaler alle, der kommer på de kanter at booke sådan en tur. Jeg lover dig, at det er en oplevelse udover det sædvanlige, som du aldrig glemmer igen. Sæsonen starter i september og fortsætter ind i efteråret, så det kan i den grad anbefales at planlægge efter sæsonen.

HUMMERE

Hummeren er et tibenet krebsdyr, der lever i en dybde på 2-40 meter. Man mener, at hummere som art opstod for omkring 300 millioner år siden og altså nogenlunde samtidig som dinosaurerne. Om dagen gemmer de sig under og mellem klipper, mens de om natten går på jagt efter føde i form af muslinger, småfisk eller rejer. Hummere kan være op til 75 centimeter lange og veje op til 4 kilo, men de mest almindelige er cirka 30 centimeter og vejer omkring 1 kilo.

I Bohuslän starter hummersæsonen den første mandag efter den 20. september, hvor stort set alle med en båd sejler ud ved daggry for at få deres del i årets fangst. I hummersæsonen er der derfor også mange fiskere og lokale virksomheder, der tilbyder hummerpakker med fisketur, hummermiddag og overnatning – og du får selvfølgelig nogle rigtig gode lokale fiskerihistorier med i købet. Læs mere her.

Vest Sverige rejseguide

Muslingesafari = Dagen efter fortsatte vi vores store oplevelseseventyr. Nu var det nemlig tid til en såkaldt muslingesafari.

Vi sejlede ud fra Ljungskile, hvor den rare fisker bød os velkommen med hjemmebrygget kaffe, små sandwichs og hjemmebag. Det nød vi altsammen på dækket imens vi langsomt sejlede forbi det ene mere idylliske sted efter det andet.

MUSLINGER

Muslinger klassificeres som bløddyr. De fleste muslingearter lever i saltvand, men der findes også ferskvandsarter. I Skandinavien er den mest udbredte art blåmuslingen, der kan leve i både saltvand og brakvand. Muslinger har en gavnlig effekt på vandkvaliteten, da de filtrerer vandet og derfor er med til at rense vores vandmasser på jorden.

Ligesom tang optager muslingerne næringsstoffer fra havvandet og renser derved vandet og omdanner samtidig næringsstofferne til proteiner, der senere kommer os mennesker til gode, når vi spiser dem. Muslingedyrkning betegnes derfor også som en bæredygtig fødevareproduktion, da det har en god effekt for miljøet.

Dyrkningen af muslinger kan ske på mange måder, men i Skandinavien er den mest udbredte metode ’langline-metoden’. Her nedsænkes reb fra bøjer, hvorpå muslingelarverne kan sætte sig fast. Fra udsætningen af reb til høstningen 12-18 måneder senere, er kun regelmæssigt tilsyn nødvendigt, så muslingefangsten kan egentlig stå og passe sig selv det meste af tiden. På et område, der svarer til en fodboldbane (cirka 0,4 hektar), kan der produceres omkring 150 tons muslinger hver andet år. Læs mere her.

Vest Sverige rejseguide

Efter en lille time på båden ankom vi til det sted, hvor muslingerne hentes op ad vandet. Det fik vi selvfølgelig lov til at være en del af, og vi smagte også på flere direkte fra det friske hav.

Vidste du godt at blåmuslinger er det mest bæredygtige valg, når det kommer til skaldyr? Der er kun gode ting at sige om muslinger. Udover de smager godt og sprængfyldt med god næring, så er de også miljøvenlige.

Da vi kom tilbage tilberedte vi dem på en kæmpe pande hos Musselbaren, hvorefter vi kunne nyde dem perfekt tilberedte i restauranten.

Vest Sverige rejseguide

Her skal du spise skaldyr og nyde livet imens du drikker bobler

Grand Tenan = Beliggende på Grand Hotel Marstrand og én af de bedste spiseoplevelser i mit liv. Her kan du for 999 svenske kroner få en 5-retters hummermenu, som du for altid vil huske. Hummerne er fanget lige udenfor døren i det friske svenske hav, og du kommer ikke til at smage bedre andetsteds.

Musselbaren i Ljungskile = Endnu et fantastisk spisested. Efter vores muslingesafari satte vi os ind på Musselbaren, hvor vi sammen med tjeneren stegte de mange muslinger på en kæmpe pande.

Det resulterede i mit livs bedste moules frites. Selvfølgelig med et glas bobler til at skylle det hele ned. Stedet lå lige ned til vandet i et gammelt smukt træhus. Mere idyllisk bliver det altså ikke. Vi talte med flere svenskere undervejs, der alle var kørt langvejsfra for et besøg hos Musselbaren, og jeg forstår godt hvorfor.

Vest Sverige rejseguide

Gode spiseoplevelser og små åndehuller

Björholmens Marina & Hotel = På den sidste aften havde vi booket en middag på det hotel vi boede på. Igen var det med hovedvægt på skaldyr, og som en, der elsker alt fra havet, var jeg mere end tilfreds. Camilla og jeg blev i hvert fald enige om vi begge måtte tilbage hertil.

Togogo = På vej hjem fra Bohuslän stoppede vi fordi den grønne café Togogo. De laver friske salater, juices og små snacks, som er lige til at tage med sig på farten. De er især stærke på madspild, og formår at bruge alle ingredienser. Derudover smager det bare vanvittigt godt – alt sammen til gode priser.

Prisniveau og gode tips

Kursen i Sverige er god, og derfor virker alle priser mere overkommelige end Danmark. Det er værd at tage med, når du kigger på togbilletter, hoteller, mad og oplevelsesture. Man kan faktisk få sig en helt særlig luksusoplevelse for helt andre penge end herhjemme.

Skulle du have børn med, er Sverige også meget børnevenlige Nu var vi godt nok afsted uden børn, men de gange jeg stødte på folk med børn, og det gjorde vi ret tit, så var der plads til dem alle steder. De var mere end velkomne.

Jeg drømmer om at vende tilbage næste år med børnene. Så er Nola 3 år og Sylvester 8 år, og de vil i den grad elske naturen, de mange hyggelige havnebyer, maden og ikke mindst de anderledes naturoplevelser. Svenskerne er et fantastisk folkefærd, og jeg kan på ingen måder vente med at genbesøge Vest Sverige.

Har du besøgt Vestsverige? Måske endda den svenske ødemark og Bohuslän? Hvad med Göteborg? Den by elskede Rasmus og jeg også, da vi var afsted sammen uden børn tilbage i 2016. Find guiden her.

PSST… Jeg er meget aktiv på andre sociale kanaler, hvis du er til små glimt fra familielivet på Islands Brygge med min mand og to børn?

Følg med på min Instagram, hvor jeg deler små personlige hverdagsøjeblikke samt min Facebook-side, som jeg opdaterer hver eneste dag. Husk endelig også lytte til mit podcast GÅSEHUD, hvor jeg deler uhyggelige historier om det overnaturlige

Del indlægget
Abonner
Giv besked om

Email-notifikationer om svar til din kommentar er slået til som standard. Klik på -symbolet for at slå det fra.