Algarvekysten guide: 7 dage i Portugal og de bedste rejsetips

Algarvekysten guide

Det er ved at være en lille uge siden vi kom hjem fra vidunderlige Portugal – nærmere bestemt Algarvekysten. Som lovet har jeg i den anledning stykket en overskuelig Algarvekysten guide sammen til jer, hvis I selv har planer om at besøge det sydeuropæiske i fremtiden.

Jeg anbefaler det i hvert fald på det allerhøjeste og håber I kan bruge min Algarvekysten guide.

I min optik er Portugal undervurderet i forhold til eksempelvis Spanien, Frankrig og Italien. Se med nedenfor i min Algarvekysten guide, hvor jeg guider jer igennem den gode lokale mad, hvorhenne man skal bo, hvilket selskab man skal leje sin bil igennem og meget andet.

FLY, HOTEL OG TRANSPORT

Vi fandt vores flybilletter igennem Momondo, da vi ønskede et overblik over de billigste billetter. Da vi kiggede i første omgang, ca. 8 uger inden afgang, kostede de 6.000 kr. for os alle tre.

Vi skulle dog lige bestille nyt pas og have overnatning på plads først, så da vi ugen efter skulle booke flybilletterne, var de steget til over 9.000 kr. Lesson learned! Flybilletter har tendens til at skifte priser meget hurtigt.

LÆS OGSÅ: MINE BEDSTE TIPS TIL MALLORCA I MIN MALLORCA GUIDE

I Praia da Luz, som var den by vi boede i, er der primært ferielejligheder. Det resulterer i meget mere plads, mulighed for at lave mad selv og en mere ”lokal” oplevelse. Tidligere har jeg altid navigeret udenom ferielejligheder, men jeg fandt virkelig ud af hvor meget frihed det gav.

Man skal ikke stresse om morgenen for at nå en morgenmadsbuffet, Sylvester havde hele 98 m2 at boltre sig på og man får ofte en bedre pris end hvis det er charterhoteller og fly i én pakke.

Vi boede på Baia da Luz, der er et virkelig lækkert kompleks med 3 tilhørende pools og en god italiensk restaurant tilknyttet. Fordi lejligheden var så fin, brugte vi også meget tid i den. Jeg arbejdede fra balkonen med udsigt over bjergene og når Sylvester var puttet om aftenen, kunne vi se serier i stuen.

Vi fornemmede også hurtigt at billeje var en nødvendighed, hvis vi på nogen måde skulle gøre os forhåbninger om at se lidt til Algarve. Bare det at komme fra lufthavnen til Praia da Luz, er nærmest kun muligt, hvis du lejer en bil.

Den gode nyhed er, at billeje i Portugal er billigt. Vi bookede via Billeje og havde endda råd til at ”fråse” lidt, da bilerne er så billige. Selvom vi kun var 3 mennesker, valgte vi en større bil med masser af plads.

Den gjorde hele oplevelsen så meget bedre og de mange køretur var en fornøjelse. Nu er det ikke fordi afstanden i Algarve er så stor. Jeg tror det længste stræk vi kørte, var lidt over en time fra lufthavnen til lejligheden.

Sammenlagt kom vi af med ca. 2.000 kr. alt inklusiv, hvor vi kørte hver dag i hel uge. Det er VIRKELIG billigt. Hvis man gerne vil spare flere penge, kunne man sagtens have valgt en mindre bil.

VEJRET

Da vi bookede ferien tilbage i start september, tjekkede vi selvfølgelig vejrprognoserne for oktober måned. Det så lovende ud med ca. 20 grader og i overvejende grad solrigt. Lige inden vi skulle rejse viste vejrudsigten noget andet, men heldigvis holdte det ikke stik.

Vi havde godt vejr de fleste dage med 20-25 grader, hvor det også var muligt at bade i poolen og få en fin tan. Jeg tror dog ikke man skal meget ind i november, før det bliver lidt for køligt til solbadning, men heldigvis har Portugal så meget andet at byde på, at man kan tage dertil året rundt.

SEVÆRDIGHEDER OG STEDER DU SKAL BESØGE – Algarvekysten guide

Ponte da Piedade

Vi tjekker altid Tripadvisor, når vi skal ud at være kulturelle. Nummer 1 seværdighed i hele Algarve, er Ponte da Piedade og man forstår godt hvorfor. Det er én af de få gange jeg har oplevet at pusten blev taget fra mig. Ponte da Piedade er ikke en attraktion som sådan, men en naturskabt herlighed. Det er i bund og grund blot klipper og vand, og jeg kan ikke rigtig forklare hvad stedet kan, men alligevel er jeg så glad for vi oplevede det. Hvis ikke du allerede har noteret stedet på din bucket list, så er det bare om at komme i gang.

Camillo Beach

Algarvekysten har så mange strande du slet ikke kan nå at se dem alle på en uge. Det er ikke bare strande. Det er klipper, små huler, azurblåt vand og skjulte skatte. Én af de mest kendte, er Camillo Beach, der har det hele. Efter at have gået ned af de mange trin, kan du tage en dukkert inden du spiser på restauranten på toppen med udsigt over havet.

Cap Saint Vincent

Et must-see! Cap Saint Vincent er Europas sydvestligste punkt og du føler vitterligt du står ved verdens ende. Nærmeste land på den anden side er USA og stedet er et vigtigt punkt for de mange sørejsende, der altid bruger det som pejlemærke.

Fortaleza de Sagres

5 km. Fra Cap Saint Vincent ligger Fortaleza de Sagres. Ligesom ovenstående seværdighed, bør du tage herud. Det koster kun 3 euro per person at komme ind, hvorefter du er sikret 1-2 timers gåtur med udsigt over bølgerne, der skvulper op ad de høje klipper. Undervejs støder du på en masse vovehalse, der står på klippekanten i gang med at fange dagens fisk.

Husk også at stable 3 sten ovenpå hinanden. Det er en tradition som de mange besøgende gennem årene har taget til sig og man overværer hurtigt et landskab af stablede klippesten. Eftersigende skulle det betyde evig kærlighed og lykke.

Marina de Vilamoura

Vi fik faktisk anbefalet den her havneby via Instagram og den er Algarves feinschmeker by ala hvad Puerto Banus er for Malaga. Selvom bådene ikke er lige så store som i Puerto Banus og restauranterne ikke er lige så eksklusive, er det en rigtig fin havneby. Vi ramte desværre en dag, hvor vejret ikke var med os og det lagde lidt en dæmper på stemningen. Jer på Snapchat (danica_chloe) så måske hvordan vi kæmpede med at spise vores mad under en paraply. Selvom det var koldt var det også meget komisk og klart en af de oplevelser, jeg husker bedst.

Lagos

Lagos ligger ca. 5-10 minutter i bil fra Praia da Luz. Her er der et hav af gode fiskerestauranter, butikker, kaffespots og hyggelige pladser. Byen er rigtig gammel, hvilket bygningerne bærer præg af på den hyggelige måde.

Praia da Luz

Den utrolig hyggelige og meget lidt turistet havneby, hvor vi boede. Med kun 1.000 indbyggere er det småt, men tilpas størrelse for en uge. Der er gode restauranter, verdens smukkeste strand, masser af issteder, cappuccino til 1 euro og gode gåruter. Byen har dog været hårdt ramt af turismen siden kidnapningen af Madeleine i 2007, hvilket er synd. Her var skønt og forhåbentlig er det allerede på vej til at vende igen.

SPISEOPLEVELSER

Vi var lidt uheldige i starten af ferien og faldt i flere turistfælder. Heldigvis havde jeg YELP App’en med, så jeg kunne rode bod på de dårlige oplevelser.

Vi fandt både en billig lokal fiskerestaurant, hvor vi prøvede en lokal blæksprutteret. Det var ikke lige noget for os, men sjovt at prøve. Generelt er fisk, især blæksprutte og sardiner, deres specialitet sammen med alt med figner.

Èn af de sidste dage faldt vi over en overdrevet lækker restaurant med masser af veganske muligheder. Nu er det ikke fordi vi har søgt efter det, men det er altid rart med kødfrie dage og flere valgmuligheder. Jeg tror aldrig vi har spist så godt og alene dét sted er grund nok til at komme tilbage.

Besøg Chicca’s beliggende i Praia da Luz for et overdådigt udvalg af veganske, vegetariske og glütenfrie retter. Besøg Restaurant Alloro for virkelig god italiensk mad til latterlige billige priser.

Kig forbi Restaurante A Forja i Lagos for portugisiske specialiteter og spis sammen med de lokale. Drik din kaffe og spis verdens bedste hjemmelavet æbletærte hos London Tiger i Lagos. Stedet er netop åbnet af en skotsk dame, der er flyttet til Portugal.

SHOPPING

Det var ikke fordi shopping var på agendaen, men lidt kom der med hjem. Vi blev begge to ret glade for Massimo Dutti, der er spækket med lækkert kvalitetstøj til gode priser.

Derudover fik vi rippet Portugals største supermarked for superheltefigurer til Sylvester. De kostede 1/3 af hvad de koster derhjemme, og på den måde kunne vi både sikre os fødselsdagsgaver, adventsgaver og julegaver.

Vi shoppede i henholdsvis Forum Algarve, Aqua Portimaro og Lagos.

PRISNIVEAU

Vi er vant til helt andre prisniveauer fra vores andre rejser og her er Portugal ualmindelig billig. Vi sparede ikke på noget og spiste virkelig godt alle tre.

En stor middag på den lækre italienske restaurant med 3 retter, mad til Sylvester, juice, et glas vin, øl og kaffe kostede aldrig mere end 55 euro sammenlagt. Det synes jeg er mere end rimeligt og vi kiggede ofte regningen en ekstra gang igennem, da vi tænkte det måtte være en fejl.

Selvfølgelig er der de klassiske turistfælder, som man skal gå udenom, men alt i alt er det billigt at leve der. Supermarkederne er også billige og det samme gør sig gældende for shopping.

Det er altså en ferie, hvor man ikke sprænger rejsebudgettet, selvom man lever luksuriøst. Jeg ved ikke om det gør sig gældende for alle dele af Portugal? Det fornemmer jeg lidt og det er jo værd at tage med, når man arrangerer sin næste ferie.

EKSTRA TIPS TIL MIN ALGARVEKYSTEN GUIDE

I Portugal foregår alt i et meget lavt tempo. Det er både utroligt beroligende og rart, når man kommer fra et land, hvor alt foregår i højeste gear. Men hvis du nu skal nå noget vigtigt, vil jeg anbefale dig at komme i ekstra god tid. Det er ikke så sjovt at stå i en lufthavn eller ved biludlejningsstedet og bruge flere timer på simple ting.

Portugiserne tager tingene meget laissez faire og det var én af grundene til jeg forelskede mig så meget i landet. De har evig overskud, er utrolige søde og samtidig hjælpsomme. Man føler sig mere end velkommen.

I den uge vi var i Algarve, oplevede vi aldrig menneskemylder eller trafik på vejene. Om det er fordi vi var her udenfor højsæsonen, eller fordi de ikke er ramt af turismen på samme måde som andre lande, ved jeg ikke. Èn ting er sikkert. Vi skal tilbage og det kan ikke gå hurtigt nok.

Kunne du bruge min Portugal guide?

PSST… Jeg er meget aktiv på andre sociale kanaler, hvis du er til små glimt fra familielivet på Islands Brygge med min mand og to børn?

Følg med på min Instagram, hvor jeg deler små personlige hverdagsøjeblikke samt min Facebook-side, som jeg opdaterer hver eneste dag. Husk endelig også lytte til mit podcast GÅSEHUD, hvor jeg deler uhyggelige historier om det overnaturlige

Del indlægget
Abonner
Giv besked om

Email-notifikationer om svar til din kommentar er slået til som standard. Klik på -symbolet for at slå det fra.