Året der gik: Min virksomhed

Vi nærmer os nytår.. Kan I mærke det? Fyrværkeriet kan høres i baggrunden, folk shopper champagne som aldrig før og jeg reflekterer. Altså når jeg ikke lige er sammen med min familie.

Den her juleferie er simpelthen så god for os. Selvfølgelig spiller det ind, at Rasmus har barsel. Det giver os god tid til at lave ingenting. Og når vi bliver trætte af at lave ingenting, tager vi i Tivoli for 117 gang, laver om herhjemme, og jeg løber et par ture og tager til yoga. Sylvester er endda ude hos min gudmor de her dage, hvor han overnætter to nætter. En ferie i ferien for ham, om man vil.

Efter det her indlæg, som I har taget så pænt imod (tak), er det tid til det andet og sidste tilbageblik. Denne gang med fokus på forretningsdelen, work-life balancen, de ting jeg er stolte af, de ting jeg kunne have gjort anderledes og økonomi. Nogle vil måske mene det er lidt overkill at reflektere så meget over sit karrierevalg, men når man har et personligt brand, som tilmed udgør hele forretningen, flyder det sammen. Nogle gange fylder det mere end hvad godt er, men mere om det nedenfor.

Når man er sin egen agent og nye overvejelser

I hele 2018 har jeg kørt forretningsdelen selv. Det har jeg faktisk gjort siden sommeren 2017. Dog havde jeg indtil i sommers en influencerbureau, der sideløbende solgte mig ind til virksomheder, men jeg var 100 % min egen og kunne lave alle de samarbejder jeg vil selv.

Jeg valgte dog i sommers at opsige vores samarbejde. Jeg har svært ved at samarbejde med nogle, der ikke tror på blogmediet, men primært vægter Instagram. Samtidigt ærgrer det mig, at der generelt set er et enormt produktfokus, og hvis der er noget jeg ikke kan arbejde med, så er det meget lidt kreative og låste kampagner, hvor jeg ikke har så meget at skulle have sagt. Nej, tak. Så hellere de færre samarbejder, men mere frihed.

^ Rasmus prøvede at tegne mig til min nye blog, haha. På det tidspunkt troede jeg den skulle se helt anderledes ud visuelt, men jeg endte med at droppe det. Keep it simple!

Samtidigt havde jeg også min deltidsbarselsindkomst, der betød jeg kunne klare mig med meget mindre end normalt. Den opmærksomme læser har måske bemærket at der ikke har været synderligt meget sponsoreret indhold herinde gennem året. Baby, I ved. Jeg kunne tillade mig at være kritisk og kun tage de ting ind, hvor både pris og indhold matchede mig.

MEN.. Det er hårdt at sælge sig selv ind. Jeg kan egentlig godt lide at have kontakten med virksomhederne, men når man pludselig bruger 50 % af sin tid på udelukkende at besvare mails, forhandle, sende oplæg, evaluere og sende screenshots over, holder det ikke længere. I hvert fald ikke for mig. Jeg mistede tid i den anden ende, som der jo i forvejen er lidt af, når man har børn herhjemme, der ikke skal mærke til det. Det sjoveste for mig er, at skabe indhold. Jeg har så mange idéer og planer, men ofte når de ikke længere end til en kladde på computeren.

Heldigvis er der forandringer undervejs, der giver mig mere tid på sigt. Til at skabe, skrive og bygge fællesskabet endnu stærkere. Jeg ved blogs stadigvæk kan noget, som hverken Instagram, Facebook eller YouTube kan. Det er et medie, som er mit eget, og jeg tror på det får sit comeback de kommende år, når folk bliver træt af de andre flygtige medier, som 100 % kun bliver sværere at navigere rundt i.

Der er ingen tvivl om at Instagram i år 2019 vil blive mere ala Facebook i forhold til algoritmen, hvor vi som brugere er tvunget til at booste vores indhold, hvis det skal ses af nogen. Dermed ikke sagt jeg ikke vil bruge det. Instagram er hyggelig. Jeg elsker de fine øjebliksbilleder og henter selv inspiration til ALT. Men det er på bloggen, hvor man kommer i dybden og virkelig kan skabe værdi. Det er også her jeg får så meget igen fra jer.

Om at investere i sig selv og tage nogle chancer

I starten af 2018 havde jeg en vigtig snak med min revisor. Han var ved at lave årsregnskab, og som altid skulle vi evaluere på sidste år. Han konkluderede hurtigt: “Danica.. Du investerer slet ikke nok i din virksomhed“. Og han havde ret! Jeg købte frokost og småting over min firmakonto, men ellers holdte jeg pengene tilbage og brugte det jeg skulle til regninger og privatbrug. Derfor blev 2018 året, hvor jeg investerede i ting, der skulle udvikle forretningen.

Det blev til en iPhone X i januar, som unægteligt er pænt dyr, og senere på året hyrede jeg et bureau til at redesigne min blog og optimere den. Det lyder måske ikke dyrt, men jeg kan love jer for der blev kastet maaaange tusinde kroner i det projekt.

Jeg har det bedst med at ligge for mig selv på egen platform, hvor andre ikke styrer hvad der vises på min blog, og derfor var det naturligt for mig at få en brugervenlig platform, der var skræddersyet til mine og jeres behov. Jeg er meget stolt af hvad vi fik opbygget af kreative løsninger.

Podcast og mine fokuspunkter

Instagram og Facebook er vigtige medier, jeg elsker at bruge, men jeg ligger især mit fokus på bloggen samt podcast mediet. Sidstnævnte bruger jeg selv hver dag, og derfor var det også naturligt jeg skulle hoppe med på bølgen igen. Der kommer et særskilt indlæg om det snart, men kort fortalt har Michelle og jeg startet et nyt podcast om det overnaturlige og ALT det man ikke lige kan forklare.

Vi har begge oplevet mærkelige ting og har boet i huse, der er hjemsøgte. Det er noget helt andet, men ret spændende og uhyggeligt. Søg på GÅSEHUD i jeres podcast app eller på iTunes, og vend endelig tilbage, hvis I giver det et lyt. Der ligger to episoder indtil videre. Et om vores egne oplevelser og et om Ånden i glasset.. Vi kommer til at udgive fast hver tirsdag.

Derudover er jeg stadigvæk glad for Pinterest. Hvis I nu også bruger det, kan I følge med herinde, hvor jeg opdaterer og pinner på livet løs.

Hvad har fungeret godt i år? Hvad vil jeg gøre anderledes?

Jeg er glad for jeg tillod mig et 2018, hvor jeg ikke skulle nå noget. Selvom jeg på en eller anden måde har formået at holde det hele kørende og er vokset på de forskellige kanaler, har familien været min førsteprioritet.

Jeg er stolt af mine samarbejder. Især det jeg havde med Samsung, der oprindeligt var en udfordring for mig, men også det her samarbejde, det her og det her.

Til gengæld var det også et år, hvor jeg kæmpede nogle indre kampe. Jeg havde perioder, hvor jeg følte mig usikker på egne evner og aldrig helt følte mig lige så god som de andre. Jeg døjede med mit perfektionistiske gen, der i flere sammenhænge blev en hæmsko. Jeg holdte nogle gange igen og havde mange søvnløse nætter. Over presset, økonomi og at hele tiden stræbe efter at blive bedre.

Heldigvis var det også året, hvor jeg startede op med online terapi og lærte, hvor ubetydelige de tanker var. De destruktive tanker ændrer nemlig ingenting udover jeg bliver mindre motiveret til at fortsætte.

Derfor er jeg i dag især fokuseret på lysten. Jeg tjekker ikke mine tal længere med mindre det er nødvendigt. Jeg accepterer det går op og ned. Jeg ved jeg ikke kan dele hver dag, og det er okay. Og ved I hvad? Det går lige præcis så godt som det altid har gjort. Nogle gange er det okay bare at nyde nuet fremfor altid at være to skridt fremme og planlægge nye tiltag.

Økonomi, priser og at kende sit værd

Det var også et år, hvor jeg blev bedre til at kende mit eget værd. Det kulminerede bl.a. i det her indlæg med en kærlig opsang til branchen. Jeg får heldigvis nogen til at hjælpe med den del fra det nye år, da jeg er nået til et punkt, hvor jeg ikke længere gider snakke små beløb. 95 % af alle bloggere/Instagram profiler sælger jeg sig selv for billigt ind, og det er primært virksomhederne der de store vindere her.

Jeg kender mit værd. Jeg ved hvad jeg står for, og jeg ved hvad jeg kan. Hvis jeg skal stille min platform til rådighed og lægge navn til et brand, skal det godt nok også give mening for mig. Det skøre er, at virksomheder gerne smider mange tusinde kroner efter en reklame i et magasin, men når det er på en personlig profil, er det pludselig noget andet. Det er næsten så personligt, at virksomheder formoder de ikke engang skal betale for det. Det giver slet ikke mening.

Økonomisk er jeg derfor klar til at tage det hele til det næste niveau. Med større samarbejder, hvor jeg får lov at dykke ordentligt ned i indholdet og kreative kampagner, der tænker udenfor boksen. Og så kunne det være rart med en mere stabil indtægt, hvor jeg ikke længere skal frygte hver måned. Det satser jeg på.

Sikke et langt indlæg. Jeg håber I blev klogere på de tanker, der ligger bag? Og om hvad der foregår i mit hoved som selvstændig. Endnu engang tak fordi I læser med og giver så meget igen.

Er der noget I er overraskede over? Tror I stadigvæk på blogmediet? Hvor bruger I jeres tid online?

Fik du læst indlægget, hvor jeg deler den oplagte velkomstdrink til nytår eller hvad med året der gik med fokus på privatlivet?

Skriv en kommentar

 

2 kommentarer

  1. Meget spændende at læse om. Tusind tak fordi du åbner så meget op.
    Har lyst til at sige held og lykke med 2019, men ved at det ikke handler om held når man arbejder målrettet som dig. Så hvad siger man så?
    Godt nytår

    1. Tak Johanne 🧡

      Og du har dels ret i forhold til det med held omend det til tider også spiller ind i forhold til timing. Så lidt held er altid godt, men kernen er målrettethed og motivation 👏🏻